Hra s volnými prvky

Vydáno: 10 minut čtení
Pojem známý spíše pod anglickým názvem "Loose parts play" představuje formu hry s prvky a objekty, které nejsou pevně umístěné a se kterými mohou děti manipulovat podle vlastní fantazie.

Pojem známý spíše pod anglickým názvem "Loose parts play" představuj

Termín volné prvky v článku The theory of Loose Parts: How NOT to Cheat Children1)(volně přeloženo Teorie volných prvků: Jak být upřímný k dětem) z roku 1971 poprvé použil britský malíř a sochař Simon Nicholson. V textu zdůrazňuje potřebu dětí stavět, hrát si s vodou, s ohněm a s přírodními objekty jako přirozenou dovednost, kterou má každý z nás, nezávisle na tom, s jakým tvořivým talentem jsme se narodili. Vyzdvihuje fakt, že každý může být tvořivý, když má k dispozici "tvořivé prostředí". Tím prostředím jsou pro Nicholsona právě volné prvky, které popisuje jako tzv. proměnné. A hned dodává příklady jako
materiály a tvary; fyzikální úkazy, jakými jsou například magnetismus, gravitace , elektřina; tekutiny jako plyny a kapaliny; zvuky, muzika, emoce; chemické reakce; vaření a oheň; lidé a zvířata; rostliny; slova; koncepty a myšlenky. S tím vším si děti rádi hrají, experimentují, objevují a tvoří.
Nicholsonův článek měl obrovský vliv na pracovníky v předškolním vzdělávání, lektory a pedagogy volnočasových aktivit, zážitkového učení, environmen

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Poučení žáků o BOZ
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Jak na modrou velrybu
Žákovská a studentská samospráva
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání

Poradna

Výuka Aj
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Snížení úplaty za školní družinu
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Školní družina a školní klub v církevní škole
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Vnitřní informační systém školy – povinnosti při označování tříd
Úplata ve školní družině a možnost stanovení vnitřní normy při snížení nebo osvobození
Vedení zájmového kroužku
Phmax a výkaznictví ve školní družině
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Počet žáků ve třídě