Vhodné nastavení letního provozu soukromé MŠ

Vydáno:

Většina soukromých školek řeší otázku naplněnosti v průběhu prázdnin. Mnoho rodin jezdí na dovolené, děti mají naplánované pobyty u babiček a dědečků. Školku by rodiče využili jen na dva nebo tři týdny, kdy pro své děti nemají program. Dovolené jednotlivých rodin se samozřejmě časově nepotkávají, a tak školky zvažují, zda pro nízký počet dětí otevřít či neotevřít. Tento problém může vyřešit zavedení systému takzvaného příměstského tábora, který řeší návštěvu školky v týdenních intervalech, ale i po dnech.

Vhodné nastavení letního provozu soukromé MŠ
 
Andrea
Vřešťálová
 
ředitelka anglické mateřské školy FlowerGarten
V mnoha soukromých školkách již
příměstské tábory
zavedli a nemusí se zabývat problémem nízkého počtu dětí. Například soukromá anglická školka FlowerGarten organizuje kromě provozu samotné školky také anglické letní tábory, které z prázdnin zaberou minimálně 14 dní. Letos dokonce tři týdny. Protože tábora se účastní jako vedoucí také pedagogové ze školky, je
tábor anglický
a využívá zkušeností vlastních pedagogů. O letošních prázdninách bude mít školka FlowerGarten otevřeno všechny zbylé prázdninové týdny.
Díky zavedení příměstského tábora si rodiče sourozenců nemusejí dělat starosti, co se starší sestrou nebo bratrem, kteří chodí během roku do školy a nechce se jim k babičce. Zkrátka mohou chodit se svým sourozencem do „školky“. Při zápisu na jednotlivé týdny příměstského tábora mají přednost samozřejmě děti ze školky a jejich sourozenci. Pokud to však kapacita umožňuje, mohou se do příměstského tábora zapojit i jiné děti mimo školku, a to do 10 let. Většina příměstských táborů zřejmě uvítá i starší děti, školka FlowerGarten je však uzpůsobena mladším dětem, takže děti starší 10 let by zde zřejmě nenašly vyžití. Přibírání dětí běžně nedocházejících do školky tedy vyrovná kapacitu, školkám se tak vyplatí o prázdninách otevřít, aniž by se dostaly do minusu.
Mnoho dětí ze školky i mimo školku využívá všechny nabízené termíny příměstského tábora, některé děti jen část. Každá školka si svůj program tohoto druhu tábora připravuje dle svých možností. Některé školky nebo organizace volí monotematický příměstský tábor, školka FlowerGarten má pak příměstský tábor rozdělený na týdny, kdy každý týden má své téma. V loňském roce se například dětem nejvíce líbil týden s golfem, proto bude letos golf rozšířen na dva týdny, aby se mohlo zúčastnit více dětí. Další z prázdninových témat je týden s tenisem, kdy zájemci o tenis hrají během dopoledne na tenisových kurtech s trenérkou a po obědě se opět vrací do školky na odpolední program.
V loňském roce měl úspěch kulinářský týden, který se bude konat také letos. Děti během tohoto týdnu přivoní ke kuchařskému řemeslu. Naučí se jednoduché základy vaření a mohou pak svým rodičům pomáhat s přípravou pokrmů. Ochutnají také rozličné potraviny a naučí se poznávat nové chutě. V ostatních týdnech se s dětmi věnujeme výtvarným činnostem, hrajeme si na zahradě, jezdíme se koupat a také pořádáme
několik společných výletů
na zajímavá místa.
Pokud příměstský tábor pořádá školka, měl by se na něm pochopitelně podílet také její pedagogický personál, který do her a zábavy vnese nenápadně trochu poznání. V případě školky FlowerGarten jsou příměstské tábory v angličtině, děti si tedy i během prázdnin procvičují anglický jazyk. Po prázdninách pro ně poté není angličtina žádným překvapením. Tím, že ji používají celý rok ve škole či školce a poté na příměstském táboře, stává se jejich druhým přirozeným jazykem a nemůže se stát, že by se polovina znalostí vytratila.
Děti se navíc neučí jako na klasickém anglickém vzdělávacím pobytu a nejsou tudíž z cizího jazyka a z pocitu „muset se učit“ otrávené. V cizím jazyce pouze komunikují a hrají si, tudíž se jim znalosti mnohem snáze vstřebávají a ukládají se do dlouhodobé paměti, to je veliký rozdíl oproti učení se slovíček a gramatiky nazpaměť. Nenaučí se však pouze slovíčka a skladbu vět, ale díky vedoucím a učitelům, kteří jsou rodilí mluvčí, se naučí také přízvuk a intonaci, které jsou pro cizí jazyk velice podstatné.
Pokud dítě s angličtinou teprve začíná, rodiče nemusí mít žádné obavy. Máme ve školce i česky mluvící pedagogy. A pokud dítě nerozumí, používáme samozřejmě také češtinu. Cílem je, aby se s angličtinou seznámily, naučily se pár písniček a zjistily, že angličtina je fajn a není pouze předmětem ve škole.

Související dokumenty