Vanda a Eda čelí nástrahám Onl@jn světa

Vydáno:

„Večer jsem nemohl vůbec usnout. Musel jsem pořád přemýšlet, jak bude asi pokračovat závodní hra. Potichu jsem se vykradl z postele, sebral mobil ze stolu a šup s ním zpátky pod peřinu, abych nevzbudil Nůďáka. Hra byla stále napínavější. Usnul jsem až pozdě v noci.“ Ukázka jednoho ze čtveřice příběhů, které hravou formou v podobě metodických karet s texty seznamují předškoláky s riziky při používání digitálních technologií.

Vanda a Eda čelí nástrahám Onl@jn světa
Petra
Sobková
lektorka a designérka osvětových a vzdělávacích materiálů a aktivit pro děti, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
Hrdiny jednotlivých příběhů jsou dvojčata Vanda a Eda, která spolu s čtenáři postupně objevují digitální technologie, Onlajn svět i jejich nebezpečí. První příběh, ze kterého jste již kousek ochutnali, hovoří o nadužívání a potenciální závislosti na mobilu. Příběh ukazuje na projevy závislosti ve všech třech rovinách – psychické, fyzické a sociální. Zároveň upozorňuje na rozšířený nešvar využívání mobilu v době určené k odpočinku. Příběh druhý s názvem Onlajn kamarád představuje seznamování na internetu. Ukazuje, že na internetu si nikdy nemůžeme být stoprocentně jisti, že ten, s kým komunikujeme, se nevydává za někoho jiného. Jak jistě tušíte, hlavním cílem příběhu je upozornit na riziko kybergroomingu a obecně komunikace s neznámými lidmi. Legrační fotka, tedy třetí příběh, ukazuje, jak snadno může naše digitální stopa ovlivnit náš život. Příběh slouží jako ukázka toho, jak snadno se může fotografie či jiný záznam stát nástrojem ponižování, zesměšňování či ztrapňování. Dle výzkumné zprávy České děti v kybersvětě (2019) zažilo tuto formu agrese přes 12 % dětí. V posledním příběhu se musí Vanda utkat s nenávistnými projevy na internetu a okrajově se dotýkáme také tématu informačních bublin.
Každý příběh je složen z úvodní zápletky, po které se děti musí rozhodnout, jak by měl příběh pokračovat, tedy, jak by se jeho postavy měly zachovat. K dispozici je následně pokračování příběhu, které demonstruje špatné a dobré rozhodnutí. Na závěr nechybí ponaučení, které slouží k ukotvení správných návyků.
V průběhu listopadu a prosince byla kniha metodických karet s příběhy odeslána na všechny mateřské školy v České republice. Knihu lze ovšem dobře uplatnit také na prvním stupni základní školy. V online podobě naleznete knihu na stránkách www.nukib.cz (záložka Vzdělávání – Školy – Mateřské školy), odkud si ji můžete bezplatně stáhnout.
A jak s příběhy pracovat?
Na úvod doporučuji aktivitu žákům představit. Povídejte si s nimi o tom, jaké věci můžeme na internetu dělat (hledat obrázky, videa, informace, hrát hry, povídat si s někým nebo třeba nakupovat). Nechte se dětmi provázet, možná budete překvapeni, kolik toho děti o internetu a technologiích vědí. Poté děti seznamte s postavami příběhu (Karta 1: Představení) a následně postupujte dle pokynů u příběhů, využijete-li přiložených příběhů, budou vás provázet. Ve chvíli, kdy se děti budou rozhodovat, jak by měl příběh pokračovat, s nimi možné řešení diskutujte a nechte děti svá rozhodnutí odůvodnit. U některých příběhů jsou uvedeny otázky, pokuste se na ně s dětmi najít odpověď, případně vymyslete otázky vlastní.
Mnoho zábavy a hlavně nových poznatků přejí ilustrátorka Inka Mazáčová a autorka textů Petra Sobková.