Sdílení dobré praxe je oblíbeným nástrojem zlepšení a urychlení cesty k cíli. Pro nás je tento projekt hlavně radostí, komunikačním nástrojem a příkladem výborné spolupráce.
Program Podpory začínajících ředitelek mateřských škol
Ing. Bc.
Dagmar
Škubalová
vedoucí Odboru školství, mládeže a tělovýchovy Magistrátu města Plzně
Plzeň zřizuje čtyřicet mateřských škol jako samostatné příspěvkové organizace a šest jako součást základních škol. Plzeň již dlouhodobě stanovuje ředitelům škol roční úkoly, mezi které patří i úkoly v rámci osobního profesního rozvoje. Pokud se ředitelé přiblížili vrcholu profesní dráhy, jeden z úkolů je po vzájemné dohodě formulován jako příprava svého profesního nástupce a tento úkol se podle aktuální situace zopakuje.
Při vyhodnocení projednáváme, kdo je připravován na konkurzní řízení a jakou agendu již v každém roce zvládl. Důvod této aktivity je myslím zcela zjevný – mít kvalitního kandidáta při konkurzním řízení a existující předpoklad, že školu i nadále povede znalý ředitel s dobrými profesními předpoklady a s vhodnou znalostí příslušné školy. Zvláště musím připomenout, že se při konkurzních řízeních stává, že kandidátů není mnoho a výběr je tak značně limitován. Náročnost této řídící práce spojená se schopností vést takto specifický kolektiv a mít v sobě přirozenou vůli chopit se značné odpovědnosti není bohužel běžné.
Ke konkurzům tedy přicházejí kandidátky (častěji než kandidáti), které již nějakou profesní přípravu v oblasti managementu absolvovaly nebo ji po úspěšném výsledku budou v souladu se zákonem ještě absolvovat. Nástupem do funkce se ale vše pro novou ředitelku změní a některé její představy se liší od skutečnosti. Má toho v začátku mnoho, co musí zvládnout, a pokud je zcela bez manažerské průpravy, je to pro ni opravdu náročné, i ta, co má již povinná studia dokončená, si rychle potřebuje osvojit specifika nastaveného systému spolupráce se zřizovatelem, s krajským úřadem, ale i s dalšími partnery škol, o projektech školy ani nemluvím…
Právě proto jsme se rozhodli pomoci začínajícím ředitelkám s těmito procesy a ve spolupráci s NIDV vznikl
systém podpory začínajících ředitelek MŠ.
V krátkém čase po nástupu do funkce získají potřebný vhled do stěžejních řízených agend a k tomu něco z komunikace, psychologie a hlavně pocit, že jejich kolegyně je na tom stejně a sdílením zkušeností si mohou rychle a efektivně pomoci.V roce 2017 proběhlo větší množství konkurzních řízení na obsazení vedoucího pracovního místa ředitele zřizovaných statutárním městem Plzeň a ještě dvě konkurzní řízení na obsazení vedoucího pracovního místa ředitele nově vzniklých organizací. Tahle výrazná obměna byla také důvodem vzniklé podpory. Navíc město Plzeň je ze své iniciativy nositelem projektu
Místní akční plán rozvoje vzdělávání v území ORP Plzeň
a v rámci podpory znalostních aktivit projektu mohl zajistit financování systémové podpory začínajících ředitelek.Když vznikl nápad a našly se zdroje, musel být ještě realizátor a toho jsme našli v osobě paní PhDr. Ladislavy Šlajchové, Ph.D., vedoucí územního pracoviště NIDV. Nic tedy nebránilo zahájení programu pro začínající ředitelky MŠ s názvem
„Vybrané aktuální otázky školského managementu“.
Cílem je dále předcházet zbytečným chybám v řízení školy a vedení lidí u začínajících ředitelek. V rámci již dvou ročníků programu probíhaly odborné přednášky a workshopy na témata:*
Finanční řízení školy
*
Kvalita předškolního vzdělávání
*
Řízení pedagogického procesu
*
Aktuální změny školské legislativy
Garantem programu je již zmíněná PhDr. Ladislava Šlajchová, Ph.D., z Národního institutu pro další vzdělávání Plzeň. Ve spolupráci se zřizovatelem, realizačním týmem MAP v území ORP Plzeň a příslušnými odborníky připravila obsah jednotlivých témat. Nabídky zúčastnit se tohoto vzdělávání využilo 6 nově jmenovaných ředitelek. Každé začínající ředitelce byla současně poskytnuta odborná pomoc od „své“ uvádějící ředitelky – mentorky dle individuálních potřeb v průběhu celého programu formou osobních setkání, telefonických a elektronických konzultací. U role mentorek – uvádějících ředitelek je třeba se zastavit a zdůraznit, že je ve městě Plzni běžnou praxí, že každá začínající ředitelka má svou mentorku, tedy zkušenou paní ředitelku, která ji vždy a ve všem ochotně poradí a pomůže s řešením různých situací. Mentorkám je tato role promítnuta i do ročních mimořádných úkolů nastavených zřizovatelem.
Při závěrečném zhodnocení projektu proběhlo diskuzní fórum všech zúčastněných začínajících ředitelek, mentorek, zástupců projektového týmu MAP Plzeň, NIDV, ČŠI a zřizovatele. Zde zazněly velmi pozitivní ohlasy. Začínající ředitelky kladně hodnotily zařazení programu do doby, kdy již byly ve funkci, a tudíž se alespoň minimálně v dané problematice orientovaly. Měly možnost konzultovat aktuální „problémy“, se kterými se každodenně potýkaly ve své škole, a získávat odpovědi na své dotazy. Mnohdy jim „jejich“ mentorka poskytla tak důležitou nejen odbornou podporu, ale i podporu psychickou a tím i určitý druh jistoty.
Mentorky uvedly, že je tato spolupráce rovněž obohatila, neboť v průběhu programu narazily na řešení problému, se kterým se ve své dlouholeté dosavadní praxi nesetkaly. I pro zřizovatele byl tento program velmi zdařilým, neboť má zájem na tom, aby ve vedení jím zřizovaných mateřských škol působili lidé odborně erudovaní. Obdobná situace nastala v roce 2018, kdy proběhlo konkurzní řízení na obsazení vedoucího pracovního místa ředitele na šest MŠ a tentokrát se do vzdělávacího programu zapojilo 100 % začínajících ředitelek.
Vzhledem k velmi pozitivní zpětné vazbě z pilotního programu se spolupráce s NIDV Plzeň opakovala a vznikl obdobný vzdělávací program s názvem
„Podpora začínající ředitelky mateřské školy – MAP II“.
Struktura celého programu byla vzhledem k předcházejícím kladným ohlasům stejná, pouze se přistoupilo k nepatrným úpravám, které zohlednily požadavky z předešlého již uskutečněného programu v rámci MAP. Z důvodu obdobné náročnosti témat a nedostatečného časového prostoru v pilotním programu se tudíž přistoupilo k rozšíření časové dotace, aby bylo možno podrobněji se věnovat některým tématům a zejména osobním konzultacím.Závěrečné hodnocení druhého roku vzdělávacího projektu máme ještě v živé paměti, ale už víme, že tento příklad dobré praxe má trvalou hodnotu pro nás všechny. Udržitelnost považujeme za samozřejmost. Všem, kdo tento projekt realizují, moc děkuji za nadšení a trpělivost s jeho realizací.
