Předškolní vzdělávání distančně aneb jak šel čas s programem "Učí školka"

V rámci přerušení provozu mateřské školy jsme nabídli dětem a jejich rodičům nový vzdělávací program „Učí školka“. Prostřednictvím webových stránek jsme se pokusili zprostředkovat náměty, nápady, básničky, písničky, návody na výrobu a pracovní listy co a jak dělat s dětmi, když nemůžou chodit do mateřské školy.

Předškolní vzdělávání distančně aneb jak šel čas s programem „Učí školka“
Martina
Prosecká
učitelka Mateřské školy
Dr.
E. Beneše, Kralupy nad Vltavou
Milena
Šulcová
Pavla
Petrů-Kicková
Dopis rodičům
V prvních dnech nové, nestandardní situace, o které jsme předpokládali, že určitě nebude trvat dlouho, se nám zdálo jako vhodné poradit rodičům, aby jen tak byli s dětmi a využili nečekané volno. Sebeobsluha. Nový den začněte oblékáním. Oblékejte se společně, můžete si brát věci ve stejném pořadí, stejné barvy nebo uspořádejte závody. Pokračujte domácími pracemi. Vaříte-li, nechte dítě míchat těsto, koulet ovocné knedlíky, krájet okurku nebo jen podávat misky a lžíce. Perete-li, ať vám dítě třídí bílé a barevné prádlo, žehlíte-li, ať dělá ze složeného prádla komínky (třídí, co je jeho a co vaše). Dítě nezapomeňte pochválit a vyzdvihnout, jak vám pomohlo a že jste si to s ním užili.
Další činnosti mohou zaměstnat dítě i na pár minut samostatně. Nechte dítě hrát si se stavebnicí (postavit komín, hrad…), prohlížet knihu nebo časopis, skládat, stříhat, trhat, mačkat, lepit papír, látku, cokoliv, co mu poskytnete ke zkoumání a vyrábění. Povídejte si celý den. Přeformulujte špatně vyslovená slova, mluvte celými větami, popisujte konkrétní činnosti, které právě provádíte a nezapomeňte na vyprávění pohádky. Kreslete. Sledujte držení pastelky, při kresbě postavy, která má mít všechny atributy (hlava, krk, trup a končetiny ve správném poměru). U starších dětí i detaily (obličej, prsty, oblečení).
Orientujte se v prostoru a čase. Prohlížejte si fotografie rodiny a jmenujte celým jménem všechny její členy a jejich role (otec-syn), adresu, kde společně bydlí. Není ani tak důležité, co děláte, ale to, že to děláte společně s dítětem. Buďte trpěliví, a ne přehnaně nároční, děti pochvalte, podpořte, nerozčilujte se, když to nepůjde hned a na 100 %. Zkuste to příště znova. Využijte čas, který vám byl dán pro vás a vaše děti společně (bez kroužků a honění se za spoustou dalších věcí).
Náměty a nápady ke konkrétním činnostem
Jak se dny měnily v týdny, bylo nám jasné, že s prvním nápadem si děti a rodiče nadlouho nevystačí. Proto jsme vzdělávací nabídku rozšířili o literární a hudební texty. V té době jsme ještě měli za to, že se básničky budou hodit k zápisu do základní školy. Vzhledem k tomu, že mateřská škola reflektuje přirozený běh života společnosti, nabídli jsme polytechnické tvoření ve formě výroby slepiček, motýlků, oveček. Ke slovu se v tomto vzdělávacím bloku dostaly i pracovní listy s jarní tematikou (http://www.msbenese.cz/stranka-uci-skolka-39).
Tematický vzdělávací blok spojený s aktivizací dětí
V pašijovém týdnu jsme navrhli, jak si užít letošní Velikonoce. Vymýšlet barevné oblečení nebo pokrmy, vést děti k úklidu a rukodělným činnostem. Nabídli jsme pár informací o jednotlivých dnech a zvycích s nimi spojených a nápady na jednotlivé činnosti. Všechno začíná Modrým nebo Žlutým pondělím, kdy je začátek jarního úklidu v domácnostech. Povídejte si, co je modré, co žluté, hledejte modrou a žlutou barvu nebo třeba dejte dítěti jen modré a žluté předměty, ať tvoří a vymýšlí. Na Šedivé úterý se také uklízelo a vymetaly se pavučiny z koutů. Můžete nakreslit pavučinu, vyrobit pavoučka. Povídat si o tom, že pavouci nás zbavují much a jsou tím užiteční, a přestože je doma nechceme, nezabíjíme je.
Velikonoční pondělí vrcholí pomlázkou. Žena nebo dívka má být o Velikonočním pondělí pošlehána čerstvými pruty, aby byla svěží a zdravá. Letos to bude s Velikonocemi a koledováním trochu složitější. Koledu si tedy řekněte doma a kamarádům zavolejte, napište nebo namalujte obrázek. Budeme velmi rádi, pokud se inspirujete a pošlete nějaké obrázky nebo je při procházce vhodíte do poštovní schránky. Až se všichni do školky vrátíme, uděláme si z nich pěknou výstavu.
Rámcový vzdělávací program do každé rodiny
Velikonoční svátky se přehouply do neběžných nepracovních dnů a nám bylo jasné, že musíme těm předchozím dobrým, ale přece jen jednotlivým, i když tematickým námětům dát nějaký rámec. A jaký jiný rámec než Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání by to mohl být. V prvním kole jsme rozpracovali tři z jeho pěti vzdělávacích oblastí. V oblasti Dítě a jeho tělo jsme se zaměřili na jemnou motoriku a navrhovali např. navlékat všechno, co doma máme – těstoviny, matičky, špulky od nití, ruličky od toaletního papíru, kroužky na záclony, kancelářské svorky, nastříhaná brčka.
Ve vzdělávacím celku Dítě a jeho psychika byla na prvním místě řeč. Navrhli jsme rodičům společné vyprávění, převyprávění nebo dokončování příběhů. Sluchové vnímání obsahovalo procvičování zvukově podobných hlásek (vosa – fosa, ten – den, guma – kuma, ti di ni – ty dy ny, hodini – hodiny). Vytleskávání slov po slabikách aneb rýmování pro zasmání (pes – les, vajíčko – sluníčko, kosa – vosa). „Slož si slovíčka jako babička“ (j-a-r-o = jaro, k-o-s = kos).
Při procvičování zrakového vnímání jsme hledali druhou stejnou věc (rukavice, bota, ponožka). Hráli jsme hru „Na úkoly“ (najdi na polici dva stejné předměty, připrav k večeři dva stejné hrníčky, najdi v koši s prádlem dva stejné ručníky…) nebo „Na ukrývanou“ – v pokojíčku se ztratila panenka, najdi ji… v pokojíčku se ukryl míč, najdi ho…
Prostorové vnímání pracovalo s pojmy nahoře, vysoko, vpředu, daleko, první, poslední, nad, vedle, mezi, u, v… (podej sklenici vody ze stolu, ukliď pastelku do zásuvky, dole na zemi leží papír, v první krabici je klubíčko…), ale také s pojmy vlevo x vpravo na vlastním těle. Vnímání času zahrnovalo pojmy ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc (používat během celého dne – odpoledne budeme hrát Člověče, nezlob se, co jsme dělali hned ráno, komu jsme včera telefonovali…?).
V kapitole Dítě a ten druhý jsme se věnovali sociálním dovednostem. Při hraní pohybových, konstruktivních a námětových her učíme děti pracovat s prohrou, respektovat pravidla a vydržet u dané hry alespoň 10 minut, starší děti 20 minut.
A co na to rodiče?
„Velké díky za snahu a nápady, jak neztratit každodenní kontakt s činností školky.“
„Děkujeme, že na naše dětí myslíte i v této karanténní době. Těšíme se zase osobně.“
„Mám radost, že se školka snaží i na dálku.“
Rodiče, jak vyplynulo z elektronického dotazníku, nejvíce ocenili pracovní listy. Na druhém místě metodická doporučení, literární texty, návody na společné vytváření a projekt „Pašijový týden“. Na třetím místě dotazníkového šetření se umístily náměty z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Ty samé výsledky, ale v opačném pořadí, vyplynuly i z odpovědi na otázku, která oblast nabízeného vzdělávání byla pro rodiče nejméně uchopitelná. Tentokrát se RVP PV, i když byl modifikován do čitelnější podoby, umístil na prvním místě.
Závěrem…
Oslovení rodičů, kterým jsme náš projekt zahájili, možná nepřineslo úplně inspirativní nabídku na vtipné a netradiční činnosti a je nutné přiznat, že tak trochu poučovalo, což je nám pedagogům vlastní. Vhled do naší pedagogické kuchyně se naopak snažil přiblížit rámcový vzdělávací program, který, jak víme z jiných šetření mezi rodiči, je pro ně většinou neuchopitelný. Možná by se tato malá sonda, která využila současnou situaci jako příležitost a vytěžila z ní lokální poznatek, kterým je nečitelnost kurikulárního dokumentu, mohla stát výchozím bodem pro pilotáž nové strategické vize. Vzdělávání 2030+ má upřednostnit kompetence pro život a k nim je možné se propracovat pomocí změny obsahu a způsobu vzdělávání.