Povolení výjimky z počtu dětí

Pokud ředitelka nepožádá zřizovatele o povolení výjimky o 4 děti a bude přijímat do počtu 24 dětí na třídu (např. z důvodu zařazení dítěte s postižením nebo dítěte mladšího tří let, kdy vyšší počet dětí by byl na úkor kvality poskytovaného vzdělávání a bezpečnosti dětí), může ji krajský úřad donutit, aby o výjimku požádala? Jak to bude v případě, kdy bude mít výjimku z nejvyššího počtu dětí povolenou od zřizovatele na dobu neurčitou, ale pro následující školní rok z konkrétního důvodu nebude chtít třídu naplnit do nejvyššího možného počtu dětí?

SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:

 
zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění p. p.
 
vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání
 
zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
Při přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání ve smyslu ust. § 34 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „školský zákon“), ve znění pozdějších předpisů, je ředitel školy oprávněn přijímat děti až do výše nejvyššího povoleného počtu dětí školy uvedeného ve školském rejstříku (ust. § 144odst. 1 školského zákona). Jedná se o
maximální „kapacitu“ školy
jako celku, do jejíž výše lze v dané mateřské škole poskytovat předškolní vzdělávání.
V kompetenci ředitele mateřské školy vyplývající z ust. § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona je však také rozhodnout o tom, že v daném školním roce otevře pouze určitý počet tříd, resp. že třídy bude naplňovat pouze do určitého počtu dětí (v rozmezí daném ust. § 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, eventuálně v souladu s výjimkou povolenou na základě ust. § 23 odst. 5 školského zákona). Ředitel školy tak není povinen naplnit kapacitu školy v maximální přípustné výši, neboť se jedná o hranici, která nesmí být překročena, které však nemusí být dosaženo. Ředitel školy rozhodne o snížení počtu tříd (resp. počtu dětí v nich) např. z důvodu vzdělávacího či organizačního. Může však takové opatření učinit také s ohledem na svou povinnost zajistit náležitou bezpečnost a ochranu zdraví dětí a náležitý dohled nad nimi (ust. § 29, § 164 odst. 1 školského zákona).
Organizační opatření ve výše uvedeném smyslu tedy může založit důvod pro nepřijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání(tj. pro naplněnou kapacitu tříd v souladu s ust. § 4 vyhlášky a organizační kompetencí ředitele uplatněnou na základě ust. § 164 odst. 1 školského zákona). Neshledáváme zde žádné porušení právních předpisů, ale ani důvod pro zrušení (změnu) takového rozhodnutí odvolacím orgánem. Předpokladem oprávněnosti takového postupu je pak samozřejmě skutečnost, že organizační opatření bylo součástí stanovených kritérií pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání.
Z výše uvedeného však existuje určitá výjimka, která vyplývá z ust. § 34 odst. 4 školského zákona. Dle tohoto ustanovení platí, že k předškolnímu vzdělávání se přednostně přijímají děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, přičemž nelze-li dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky z kapacitních důvodů přijmout, zajistí obec, v níž má dítě místo trvalého pobytu, zařazení dítěte do jiné mateřské školy.
Domníváme se, že citované ustanovení zaručuje dítěti přijetí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky až do nejvyššího počtu dětí uvedeného ve školském rejstříku, před čímž nemůže mít organizační kompetence ředitele školy přednost.
Stanovisko odvolacího orgánu by tedy bylo oprávněné v případě
(avšak pouze tehdy),
pokud by z důvodu nižší naplněnosti tříd nebylo přijato dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky.
V ostatních případech rozhodnutí ředitele školy o nepřijetí dítěte úspěšně napadnout nelze, třebaže není naplněna kapacita mateřské školy ve smyslu ust. § 144 odst. 1 písm. e) školského zákona.
Přijímání dětí po navýšení kapacity MŠ
V případě, že dojde k
navýšení kapacity mateřské školy
(např. po zápise na školní rok 2011/2012 zřizovatel rozhodne, že navýší od září 2011 kapacitu MŠ, ale rozhodnutí o přijetí i nepřijetí jsou již vydána), je nutné stanovit po dohodě se zřizovatelem
nový termín, místo a dobu pro podávání žádostí o přijetí k předškolnímu vzdělávání od nadcházejícího školního roku a provést standardní přijímací řízení
(tj. rozhodnout o všech podaných žádostech v souladu se správním řádem). Pokud totiž došlo k vydání rozhodnutí o nepřijetí dítěte, nelze ho změnit a vydat rozhodnutí o přijetí.
Kritéria pro přijetí by měla být stejná
jako v prvním kole, aby nevznikaly nedůvodné rozdíly při přijímání dětí v prvním a druhém kole. Žádost o přijetí mohou samozřejmě podat i ti, kteří tak v prvním kole neučinili. Zároveň je třeba dodržet
zásadu procesní ekonomie
(ust. § 6 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu), podle které postupuje správní orgán tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady, a dotčené osoby co možná nejméně zatěžuje.
Současně platí, že lze-li potřebné údaje získat z úřední evidence, kterou správní orgán sám vede, a pokud o to dotčená osoba požádá, je povinen její obstarání zajistit. To znamená, že lze využít určitých podkladů z původní agendy.
Zdroj: MŠMT