Pohádky a hudba v logopedické prevenci

Vydáno:

Řeč se může správně rozvíjet jen za určitých podmínek, jako je dostatek přiměřených podnětů, rozvoj smyslového vnímání a motoriky na všech úrovních, zajištění kvalitních mluvních vzorů a přiměřených výchovných postupů. Teprve na tomto základě lze rozšiřovat slovní zásobu, rozvíjet vyjadřovací pohotovost a artikulační obratnost. Tyto podmínky by měla respektovat a zajišťovat především rodina, ale i mateřská škola.

Pohádky a hudba v logopedické prevenci
Mgr.
Jana
Prokešová
 
školský logoped v MŠ a ZŠ Sluníčko TURNOV
PROČ BY SE MĚLA MATEŘSKÁ ŠKOLA ZABÝVAT LOGOPEDICKOU PREVENCÍ?
V současné době je podle zjištění ČŠI udělován odklad školní docházky nejčastěji z důvodu
nedostatků v komunikačních schopnostech předškolních dětí.
Mateřská škola má doplňovat rodinnou výchovu, poskytovat odbornou péči a usnadňovat dítěti další životní i vzdělávací cestu. Zároveň je mateřská škola ideální prostředí pro rozvoj komunikačních dovedností mezi dítětem a dospělým, ale i mezi vrstevníky. Z těchto důvodů by
měla být logopedická prevence nedílnou součástí výchovně-vzdělávacích činností v mateřské škole.
PROJEKT
Od srpna do prosince 2013 byl v
MŠ a ZŠ Sluníčko Turnov realizován projekt
Pohádky a hudba v logopedické prevenci
v rámci rozvojového programu MŠMT – Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013. Do tohoto projektu se zapojily 3 třídy MŠ a jedna třída MŠ speciální. Logopedická prevence byla prováděna v rámci různých aktivit a v průběhu projektu byl ověřen nový metodický materiál.
Aktivity pro děti
Ve třídách MŠ probíhala
logopedická prevence formou projektového vyučování
na téma klasických pohádek podle metodického materiálu vypracovaného školním logopedem, který paní učitelky a logopedické asistentky integrovaly do třídních vzdělávacích programů. Tento materiál obsahoval metodiku, pracovní listy i obrázkové přílohy a učitelky s ním pracovaly skupinově i individuálně podle potřeb jednotlivých dětí. Hry a činnosti zaměřené na logopedickou prevenci nebyly prováděny v rámci jedné činnosti, ale prolínaly různými aktivitami v průběhu celého dne v mateřské škole.
Oblasti, které byly stimulovány v rámci logopedické prevence:
 
Motorika na všech úrovních včetně koordinace pohybů a grafomotoriky
 
Smyslové vnímání a rozlišování (zrak, hmat, sluch, pravolevá orientace)
 
Porozumění řeči, paměť a serialita
 
Slovní zásoba
 
Souvislé vyjadřování včetně dramatizace a hraní rolí
Příklad aktivity pro děti
Básnička s pohybem k pohádce „Bouda, budka“
„Jednou v lese bouda stála, (spojíme ruce nad hlavou do stříšky)
vběhla do ní myška malá. (dva prsty jedné ruky „běží“ po předloktí druhé ruky)
Ráno žabka přiskákala, (ukazováček jedné ruky „skáče“ po předloktí druhé ruky)
na okénko zaťukala. (ťukáme prstem na čelo)
V poledne pak zajíček (prsty naznačí na hlavě zaječí uši)
přines’ zelí kousíček. (olizujeme se a hladíme břicho)
Večer lišku přivítali, (objímáme se jako při vítání kamaráda)
dobrou noc si všichni přáli. (složíme ruce dlaněmi k sobě a položíme na ně hlavu)
V noci medvěd zabušil (pěstí jedné ruky boucháme do dlaně druhé ruky)
a každý pryč pelášil.“ (roztáhneme prsty a ruce předpažíme)
S dítětem čteme básničku a doprovázíme ji pohybem. Postupně dítě říká básničku a současně ji doprovází pohybem. Starších dětí se můžeme ptát, kdy které zvířátko přišlo (nebo obráceně - kdo přišel ráno, večer atd.) a tím procvičit časové pojmy a sluchovou paměť.
Aktivity pro rodiče
Podpora přirozeného rozvoje řeči a prevence možných komunikačních obtíží nemůže probíhat pouze v rámci výchovně-vzdělávací činnosti mateřské školy, ale musí být smysluplně propojena i s rodinným prostředím. Proto další aktivita v rámci projektu byla zaměřena na
rozšíření kompetencí rodičů
v oblasti podpory fyziologického vývoje řeči. Teoretické poznatky mohli rodiče získat během tří přednášek. Přednáška zaměřená na
vývoj řeči a jeho odchylky
poskytla rodičům informace o přirozeném vývoji řeči a o nejčastějších projevech narušené komunikační schopnosti u dětí.
Možnosti stimulace řečového vývoje
byl název další přednášky, která seznámila rodiče s vytvářením podmínek pro přirozený rozvoj komunikačních dovedností dítěte, včetně ukázek a doporučené literatury i pomůcek, které mohou s dětmi využít.
Prevence rizik školní neúspěšnosti
byla poslední přednáška pro rodiče, v rámci které byly představeny individuální i skupinové stimulační programy pro předškolní děti, které mateřská škola nabízí v odpoledních hodinách. Jsou to například Metoda dobrého startu, Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina nebo Maxík. Teoretické poznatky si mohli rodiče prakticky ověřit s dětmi při procvičování nových dovedností prostřednictvím her a pracovních listů v domácím prostředí.
Netradiční aktivity
Pro každou třídu zapojenou do projektu byla jednou měsíčně připravena
muzikoterapeutická dílna
na téma aktuální pohádky. Celkem se uskutečnilo 16 muzikoterapeutických dílen. O netradiční aktivity ve formě muzikoterapeutických dílen byl mezi dětmi velký zájem a projevila se i dobrá spolupráce s rodiči při změně odpoledního režimu ve dnech, kdy se tyto dílny konaly. I přes větší počet dětí ve skupinách splnily dílny svůj účel. Děti dostaly prostor pro spontánní vyjadřování netradičními prostředky,
experimentování
s pohybem, dechem, hlasem i jednoduchými nástroji. Důležitou součástí těchto aktivit byl rozvoj sluchového vnímání a rytmizace. Prožitkovou formou získaly děti nové zkušenosti s neverbální komunikací, např. při dialogu s nástroji, a také dostávaly podporu při vyjadřování a komentování svých pocitů a zážitků. Neméně důležité bylo
upevňování sociálních dovedností
a zkušenosti s podřízením či prosazením se ve skupině.
Přínos projektu
 
U některých rodičů se zvýšil zájem o dění v mateřské škole.
 
Rodiče i učitelky velice kladně hodnotili muzikoterapeutické dílny.
 
V mateřské škole speciální se zlepšila především spontánní iniciativa dětí v komunikaci a rozšířila se slovní zásoba.
 
V běžné mateřské škole se zlepšila verbální pohotovost a souvislé vyjadřování.
 
Učitelky nejvíce ocenily způsob práce formou projektového vyučování a nechaly se inspirovat pro své další aktivity