Panenky vyprávějí a naslouchají příběhům našich dětí

Vydáno:

Již v útlém věku děti vědí, že některými slovy můžou ostatní ranit. Děti opakují, co slyší, opakují to, o čem vědí, že na lidi okolo působí, i když tomu třeba připisují jiný význam. Je ale třeba nepodceňovat děti v tom, že umějí rozpoznávat společenské představy, které určují, co je normální, co je směšné, co je jiné. Metoda Persona Dolls© nabízí možnost, jak se s dětmi věcně a srozumitelně bavit o lidské rozmanitosti, identitě, pomáhá posilovat jejich sebevědomí a rozvíjet v nich respekt.

Panenky vyprávějí a naslouchají příběhům našich dětí
 
Alena
Felcmanová
M. A
koordinátorka interkulturního vzdělávání, Vzdělávací program Varianty, Člověk v tísni, o. p. s.
„Děti vnímají každý detail v okolí. Vnímají vzhled, tělo, chování lidí. Své dojmy si spojují s informacemi a hodnocením, která vnímají ve svém okolí, rodině, školce. To, jak rychle a intenzivně se děti v této oblasti učí, ukazuje, jak rychle děti dokážou jasně odlišit ženy, muže, dívky a chlapce. Stejně tak vnímají děti rozdíly ve věku, barvě pleti, rozdílný jazyk a akcent, rozdílné tělesné možnosti a rozdílnosti v materiálním vybavení. Zabývají se jejich významem a hodnocením. Ne všechny děti se v této souvislosti ptají a dávají najevo, co všechno už vnímají. Děti reagují i na společenská tabu tím, že některá pozorování nekomentují.“1)
Kolektivy dětí v našich školkách jsou velmi rozmanité – jsou zde děti z různého sociálního a kulturního zázemí. „Díky Persona Dolls můžeme inscenovat situace učení, kdy motivujeme a podporujeme děti, aby vyjadřovaly své nápady, dovedly se vcítit do ostatních, mohly přemýšlet o nespravedlnosti a hledaly řešení, co se proti tomu dá dělat.“2)
VZDĚLÁVÁNÍ A PODPORA PŘEDŠKOLNÍCH PEDAGOGŮ
Slýcháte často ve třídě posměšky, že má někdo nadváhu, ráčkuje, neumí mluvit nebo se mu ostatní smějí, protože není dost „cool“ a nenosí nic s Hello Kitty nebo Transformers a je prostě „socka“? Stydí se děti mluvit o tom, jak se jim daří, co potřebují a co mají dělat, když se jim někdo posmívá? Panenky s osobností – Persona Dolls – přicházejí na návštěvy do tříd a pomáhají dětem, aby se učily mluvit o svých zážitcích, podporují sebedůvěru, respekt k druhým a kuráž, aby se dokázaly postavit nefér jednání. Metoda Persona Dolls nabízí ucelený koncept pedagogům předškolní výchovy, jak pracovat s tématy identity, diverzity a prosociálního učení. Persona Dolls také nabízejí konkrétní způsob, jak téma identity a rozdílnosti s dětmi otevírat tak, aby se zapojily do diskuse.
Účastníci kurzu opakovaně potvrzují, že neexistuje zatím moc metod nebo pomůcek, které by podporovaly učitele předškolního vzdělávání při výuce témat identity a respektu. Persona Dolls jsou navíc prostředek, který lze velmi dobře začlenit do praxe:
„Panenka je pro děti blízká, je to figura, se kterou se potkávají, hrají se s ní. Používáme panenky také ve vzdělávacím procesu, ale jsou to panenky na hraní. U tohoto se mi líbí, že je určitá hranice, která vymezuje pravidla, a s tím vším se budou děti snažit zacházet.“ Monika N. (MŠ Jihlava, účastnice pilotního kurzu pro práci s Persona Dolls)
Na konci října v Praze začal první běh kurzu pro práci s metodou Persona Dolls. Třináct pedagožek a pedagogů se bude v příští půl roce vzdělávat pro práci s Persona Dolls. Práci s panenkami budou pilotovat ve svých školkách a školách po celé ČR, a postupně tak budou dokumentovat, jak se metodě daří.
PERSONA DOLLS V ČR A RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Práci s Persona Dolls lze doporučit v kontextu rozvoje inkluzivních škol a naplňování některých cílů RVP. Persona Dolls pomáhají rozvíjet základní hodnoty, respekt a dodržování lidských práv (nediskriminace).Tyto hodnoty nacházejí důležité místo v RVP. Jde především o rozvoj řeči a jazyka, řešení problémů a učení, rozvoj sebepojetí, citů a vůle a zároveň vztahu k druhým. V širším kontextu se tak jedná o koncept, který podporuje naplňování lidských práv a demokracie, napomáhá chránit děti před diskriminací a podporuje rozvoj inkluzivního vzdělávání.
Co získají pedagogové a školky?
 
Metodu, která podporuje naplňování vzdělávacích oblastí a klíčových kompetencí RVP.
 
Možnost účastnit se rozvíjení nové metody a jejího zavádění v ČR, výměna zkušeností se zahraničními kolegy.
 
Možnost pomoci rozvíjet ve školce prostředí, kde se děti cítí být respektovány ve své rozmanitosti.
 
Kurz může podpořit třídní učitele, koordinátory primární prevence nebo výchovné poradce v preventivních aktivitách s dětmi.
JAK METODA FUNGUJE
Persona Dolls navštěvují děti ve školkách a školách a zvou je k rozhovoru
. Panenky mají stejně jako děti svoje jméno, rodinu, domov, svůj příběh. Zajímají se o všechny děti ve skupině a sdílí s nimi informace o tom, jak žijí a co mají rády.
U dětí podporují rozvoj vzájemné empatie a solidarity, pomáhají jim vytvářet si sebeúctu a pozitivní sebepojetí, učí je vést dialog, být zodpovědný a jednat v duchu fair play.
V práci s panenkami pak stojí ve středu zájmu situace, „ve kterých je zaujatost, jednostrannost a vyloučení. V rozhovorech provádí panenka děti různými situacemi: přemýšlejí o situacích a zjišťují, jak takové nebo podobné situace samy prožívají. Přitom si všímají, že to u jiných lidí může být jinak. Společně přemýšlejí, co je spravedlivé a co nespravedlivé. Nakonec přemýšlejí nad tím, co mohou udělat, aby byly věci spravedlivější.“3)
„Persona Dolls mohou dětem zprostředkovat nové zkušenosti, když mají rysy nebo znají situace, které se ve skupině nevyskytují. Informují o situacích, ve kterých s nimi někdo jednal nefér nebo ve kterých byly odmítnuty, otevírají dětem možnost povídat o vlastních, také skličujících zkušenostech, se kterými by děti neměly zůstat samy.4)
Práce s Persona Dolls vychází vychází z přístupu vědomé práce s předsudky (který je inspirován přístupem AntiBias) a ze situačního přístupu (který se začal rozvíjet na základě kritické pedagogiky Paola Freiere). Důležitým aspektem zde je, že se
vychází ze situací, kterými se děti bezprostředně zabývají.
„Pedagogové navazují na klíčové situace v životě dětí, které souvisejí se zážitky a zkušenostmi dětí, a plánují pedagogickou práci podle těchto situací. Klíčové situace nechávají děti zažít příkladným způsobem, že mohou situaci rozumět, spoluvytvářet a změnit.“5)
ROZVOJ PRÁCE S PERSONA DOLLS V ČR
Využitelnost metody Persona Dolls a přístupu k vědomé práci s předsudky v ČR se věnuje vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni, o. p. s., již druhým rokem. Díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Česko-německého fondu budoucnosti se nám podařilo již minulý rok pozvat lektorku Anke Krause z projektu Kinderwelten a na studijní cestě v Berlíně vidět panenky v praxi. Tento rok pak za pokračující podpory realizujeme
pilotní kurz pro práci s Persona Dolls ve spolupráci s německým projektem Kinderwelten, která s touto metodou intenzivně pracuje.
V roce 2014 chystáme nejprve úvodní seminář k přístupu vědomé práce s předsudky. Pro zájemce, kteří by se chtěli zapojit do práce s Persona Dolls, chystáme také workshop a odborný seminář, kde se bude možné seznámit s výsledky pilotního kurzu v ČR.
Zájemci o spolupráci nebo další informace mohou více zjistit na e-mailu
alena.felcmanova@clovekvtisni.cz.
ZDROJE
 
AZUN, S., ENßLIN, U., HENKYS, B., KRAUSE, A. a P. WAGNER.
Mit Kindern in Gespräch kommen. Vorurteilsbewusste Bildung und Erziehung mit Persona Dolls. Das Praxisheft. Projekt Kinderwelten/INA gGmbH an der Freien Universität Berlin a přídavné DVD „Mit Kindern ins gespräch kommen“, 2009.
 
Derman-Sparks, L. & Anti-Bias Curriculum Task Force (Calif.). Anti-bias curriculum: tools for empowering young children, Washington, D. C: National Association for the Education of Young Children, 1989.
 
WAGNER, P. (Hrsg.). Handbuch Inklusion. Freiburg im Breisgau: Grundlagen vorurteilbewusster Bildung und Erziehung Verlag Herder, 2013.
 
WAGNER, P., HAHN, S., ENßLIN, U. (Hrsg.).
Macker, Zicke, Trampel-tier...
Weimar, Berlin: Vorurteilsbewusste Bildung und Erziehung in Kindertageseinrichtungen. Handbuch für die Fortbildung. Verlag das Netz, 2006.
 
Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni, o. p. s. - www.varianty.cz
 
Projekt Kinderwelten - www.kinderwelten.net
 
Persona Dolls UK a JAR - www.persona-doll-training.org
 
Diversity in Early Childhood and Education Training - www.decet.org
1 Azun, S., Enßlin, U., Henkys, B., Krause, A. a P. Wagner, 2009 (DVD)
2 Tamtéž
3 Azun, S., Enßlin, U., Henkys, B., Krause, A. a P. Wagner, 2009, str. 38.
4 Tamtéž, str. 40.
5 Tamtéž, str. 37.