• Oblíbené
  • Poznámka

Mentoring pro ředitele škol

Vydáno:

Tento druh podpory se již naštěstí v našich školách zabydlel, a tak je běžné, že začínajícím nebo novým pedagogům je poskytován. Co běžné ale ještě není, je uplatňování mentoringu začínajícím ředitelům. A tak s nástupem do pozice komunální političky Prahy 5, kdy jsem sama ještě vykonávala funkci ředitelky školy, jsem tuto podporu směrem k ředitelům iniciovala. Na tuto výzvu ředitelé velmi kladně reagovali, a tak jsme mentoring pro začínající ředitele v roce 2019 spustili. V tomto období byl třikrát využit, a tak po roce můžeme konstatovat, zda tento nástroj má v práci nových ředitelů svoje místo a jak je vnímám zřizovatelem, ale především samotnými řediteli.

Mentoring pro ředitele škol
Mgr.
Renáta
Zajíčková
starostka MČ Praha 5
Zavedení mentoringu předcházelo projednání s řediteli v rámci poradního sboru, tzv. kolegia, který jsem si ihned po nástupu do funkce vytvořila a se kterým se pravidelně scházím. K rozhodnutí zavést mentoring i pro ředitele došlo po krátké diskuzi s jednoznačným závěrem – tento druh podpory bude velmi užitečný a přínosný. Vznikl dokument, který vše definuje a popisuje a není nikterak složitý a dlouhý. Konstatuje se v něm, co je smyslem této podpory, komu je mentoring určen, kdo ho bude poskytovat a jak dlouho, také jsou zde uvedeny principy spolupráce obou ředitelů. Za velmi důležitý moment považuji rozhodnutí, že mentorující je za svoji práci zaplacen z rozpočtu školy mentorovaného. Je to určitý osvobozující prvek pro začínajícího ředitele v tom smyslu, že nemusí mít výčitky směrem ke svému kolegovi, který mu věnuje svůj čas.
V průběhu roku 2019 nastaly tři okamžiky, kdy byl tento nástroj použit. První mentorovanou byla nová paní ředitelka mateřské školy v Košířích. Mentorkou jí byla zkušená ředitelka mateřské školy v Motole. V dalších dvou případech šlo o ředitele základních škol. Ještě musím dodat, že dvojice se utváří na základě odhadu osobnostního profilu tak, aby si tito dva lidé povahově sedli. S vedoucí odboru školství vybereme zkušeného ředitele/ředitelku, kterého/kterou považujeme především z hlediska zkušeností a osobního profilu za vhodného kandidáta. Tuto pozici mu nabídneme a v případě, že ji přijme, pozveme oba ředitele na setkání, kde s nimi o jejich rolích mluvíme. Zároveň jim předáme dokument, který stvrdí podpisem, a pak už je vše v jejich režii. To, jak spolupráce mezi nimi probíhá, je již čistě v jejich kompetenci. Samozřejmě se při různých příležitostech ředitelů na průběh mentoringu ptáme, nikterak do něho ale nezasahujeme. Doporučeným časem podpory je šest měsíců, je ale opět v kompetenci ředitelů, zda celý půlrok využijí, nebo naopak si dobu podpory prodlouží.
Po skončení mentoringu se s řediteli sejdeme, vše vyhodnotíme a uzavřeme.
ZKUŠENOSTI S MENTORINGEM
MgA. Petra Solarová Prylová, ředitelka MŠ v Košířích od 1. července 2019:
Do funkce jsem byla jmenována 1. 7. 2019. Zhruba týden po mém jmenování jsem byla seznámena s institutem Mentoringu pro začínající ředitele. Tuto iniciativu jsem s povděkem uvítala a byla jsem ráda za flexibilní a pohotový přístup mentora Mgr. Dagmar Vávrové Čermákové k uskutečnění první schůzky, na které jsme si jasně definovaly smysl a cíle výše uvedeného mentoringu. Byl vytvořen časový a tematický plán, na kterém jsme se společně shodly a dohodly.
Procesní fáze probíhala velmi intenzivně, zejména v měsících září a říjen, kdy jsem řešila problematiku personální (přednastavení PHmax, přijímání nových pedag. a nepedag. pracovníků), výkazovou a rozpočtovou. Také jsem se musela seznámit s další agendou školy, která je velmi obsáhlá. Díky trpělivému přístupu mentorky tento proces probíhal rychle a efektivně, bez větších kolizí a chyb.
Mentorka dodržovala stanovený plán a i nad rámec tohoto plánu byla ochotna mi poskytnout možnost osobního setkání či telefonickou konzultaci.
Díky tomuto mentoringu se mi podařilo se rychle a efektivně zhostit řízení mateřské školy, jak její zaměstnanci očekávali. Dílčí neúspěchy či nedorozumění všichni zaměstnanci přijímali trpělivě a byli ochotni k diskusi. Bylo potřeba vyhodnotit úskalí těchto diskusí, tj. mezi řídicím pracovníkem a zaměstnanci. A právě zde vidím velký přínos celého procesu mentoringu – mentor byl pro mne partnerem, který se mnou sdílel stejné potřeby a zájmy pro dobré řízení mateřské školy. S ohledem na uplynulou půlroční spolupráci musím konstatovat, že: byla zvýšena kvalita mých dovedností v oblasti managementu, mohla jsem úspěšně pracovat s vnitřní motivací a vnímat svou úspěšnost pod tlakem změn a frustrační zátěže. Na základě mentoringu jsem neodkládala povinnost absolvovat Funkční studium pro ředitele škol a v měsíci říjnu jsem jej zahájila. Model nehodnotící spolupráce byl pro mne vyhovující, motivační a obohacující. Tento program Mentoring pro začínající ředitele vřele doporučuji všem novým začínajícím ředitelům/kám.
Mgr. Dagmar Vávrová Čermáková, mentor, ředitelka MŠ v Motole
Proces mentoringu byl založen na hodnotách důvěry, proaktivity, odpovědnosti, tolerance a týmovosti. Vzájemné role byly vyrovnané ve smyslu partnerské spolupráce. Cílem bylo uvedení kolegyně do praxe v roli ředitelky mateřské školy.
Samozřejmě jako každý plán nebyl neměnný. Pružně jsme reagovaly na vzniklé situace a v případě potřeby jej aktualizovaly.
Základním nástrojem byl rozhovor aplikovaný na plánovací, reflektivní a procesní setkání, řízení jednotlivých procesů organizace práce, řízení školy, managementu. Byly formulovány očekávané výstupy jak v oblasti profesních, tak osobních cílů v oblasti vedení lidí.
Poskytla jsem jako mentor podporu emocionální, myšlenkovou, instruktážní i faktickou v oblastech práce s časem, řízení, vedení lidí, plánování, komunikace, krizového řízení a aktivního zapojení do problémů. Nejčastěji spolupráce probíhala formou konzultací a případně přímé pomoci.
Z hlediska dělení mentoringu bych celý proces mohla hodnotit jako transakční mentoring. Tedy jako klasický nástroj učení, kdy dochází k transakci dovedností v čase. Postupné se učení dovednostem – v tomto konkrétním případě týkající se řízení organizace, vedení lidí. Tento způsob považuji za vhodný právě při změně kariérní – přestup mezi jednotlivými stupni v kariérním postupu.
Do nového prostředí přicházíte s vizemi, plány, předsevzetími, ale kromě nich je najednou kolem vás i spousta dalších věcí. Jste ve vodě a vaše loď pluje směrem, který určujete vy. Nemůžete ji řídit sami, potřebujete posádku, všichni společně pak můžete mezi vlny. Samozřejmě všichni věříme, že bude slunečno. Ale kdyby… počítejme i s tím.
Poznámka redakce: Ve Speciálu pro MŠ 6/2019 vyšel článek Ing. Dagmar Škubalové Program Podpory začínajících ředitelek mateřských škol, který se zabývá touto problematikou v Plzni.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu