• Oblíbené
  • Poznámka

Lesní školky v době koronaviru

Vydáno:

V březnu se zastavilo téměř vše, na co jsme byli zvyklí. Tyto změny se nevyhnuly ani předškolnímu vzdělávání, které se muselo na nějaký čas omezit nebo zcela pozastavit. Stejně tak i lesní školky musely uzpůsobit své fungování a dát mu nový směr. Jak probíhala „výuka“ v době, kdy většina dětí zůstala doma? A jak se odehrály oslavy Mezinárodního dne lesních školek.

Lesní školky v době koronaviru
Denisa
Dvořáková
Asociace lesních MŠ
Lesní školky v době mimořádných opatření
Asociace lesních MŠ provedla v průběhu dubna mezi lesními školkami průzkum, aby zjistila, v jaké situaci se nachází a kam nasměrovat síly a podporu. Z výzkumu vyplynulo, že opatření kolem koronavirové krize mělo na lesní školky významný dopad, v březnu 81,3 % zavřelo. Školky se uzavřely ze 75 % z preventivních důvodů. Opatření, která byly školky nuceny přijmout, se přímo dotýkala nejen dětí a rodičů, ale především pracovníků a těch, kteří se na fungování školky podíleli. Docházelo k úbytku příspěvků od rodičů, se kterým také v některých případech souvisela nutnost propouštění. Vzhledem k výrazně omezenému fungování školek se pak práce průvodců přenesla od péče o děti jiným směrem. Nejčastěji se starali o zázemí a revidovali dokumentaci.
Některé školky zahájily online komunikaci s dětmi a rodiči, která jim umožnila alespoň nějakou kontinuitu. Děti tak měly možnost vidět a slyšet své průvodce, kteří jim vyprávěli pohádky, hráli divadlo, a byli tak s nimi v kontaktu místo toho, aby jim zmizeli téměř ze dne na den. „Zkusila jsem se s dětmi potkávat online a mám na to dobrou odezvu od rodičů i dětí. Společně si zpíváme, čteme, tančíme a děláme pohybové říkanky. Děti rády vidí kamarády za školky, když se nemohou potkávat. A je to dobré i pro moje školáky, čtení nahlas je baví, doprovází nás na kytaru a zahráli jsme maňáskové divadlo,” říká Tereza Malá z lesního klubu Budka. Z monitoringu také vyplynuly výhody právní formy lesní mateřské školy, která je zapsána ve školském rejstříku. ALMŠ se proto např. rozhodla poskytnout lesním klubům zdarma webináře k otázkám týkajícím se zápisu do školského rejstříku.
Mezinárodní den oslavily školky chůzí a výrobou hmatových chodníčků
V omezeném režimu proběhly také oslavy Mezinárodního dne lesních mateřských škol. Ty se již potřetí konaly v neděli 3. května, což je den, kdy se v roce 1993 otevřela první oficiálně uznaná lesní mateřská škola v německém Flensburgu. Po celém světě se slavilo ve 20 státech a u nás se připojilo k oslavám okolo 120 lesních školek. Původně plánovaný puťák Českým rájem se musel z důvodu mimořádných opatření zrušit, přesto se lesní školky nevzdaly společného putování, i když každá zvlášť. Tématem oslav se stala chůze, kdy se školky snažily upozornit na skrytý význam této jednoduché aktivity. „Chozením dochází ke vzniku důležitého propojování mezi levou a pravou polovinou mozku, čemuž pomáhá koordinace a křížové pohyby rukou a nohou. Především u předškolních dětí je proto chůze velmi zásadní nejen pro motorický rozvoj, ale také pro rozvoj mozku, který se pohybem v nerovném terénu stále má co učit a je na to evolučně nastavený,” říká předsedkyně Asociace lesních mateřských škol Tereza Valkounová.
S pomocí rodičů a dětí se ve školkách po celé republice vyráběly hmatové-smyslové chodníčky, kde se dá pomocí bosé chůze zažít pohyb všemi smysly. Bosá chůze navíc stimuluje nervovou soustavu, a pomáhá tak dobrému držení těla, zároveň umožňuje zpomalit a zaměřit pozornost na každý krok. A jak si můžete dopřát prožitky chůze? Zpomalte a pozorujte změny prostředí a krajiny. Stačí se jen zastavit na cestě a rozhlédnout se - možná vás překvapí, co vše se v lese, v potoce nebo třeba na louce odehrává.
I v čase omezení je důležité dopřát dětem dostatek pohybu
V lesních školkách děti tráví většinu času (70–90 %) v lese, na zahradě nebo v lesoparku. Proto zde bylo možné vypozorovat, jaký má pohyb venku vliv na vývoj dětí. A proč je pro ně tak důležitý? Pohyb je nepostradatelný především pro zdravý vývoj v období raného dětství, kdy se se rozvíjí motorické a rozumové funkce a formují se návyky budoucího životního stylu. Neorganizované pohyby, jako je běhání, přeskakování nebo lezení po stromech, mají pozitivní dopad na rozvoj hrubé motoriky a koordinačních pohybových schopností. Součástí tohoto spontánního pohybu pak bývá prožívání impulzivní radosti, spojené se skotačením a dováděním.
Pohyb je klíčovým faktorem pro zdravý vývoj celého organismu od celkového růstu pohybového aparátu, ale i vývoje mozku, a v neposlední řadě i hormonální soustavy, která reaguje např. na denní světlo. Dítě proto potřebuje dostat prostor pro pohybovou aktivitu, která se v období předškolního věku (3–5 let) pohybuje okolo 3–4 hodiny denně spontánního pohybu. Specifické rysy a podněty venkovního prostředí navíc poskytují různé herní příležitosti. Venkovní prostředí je otevřené a neustále se měnící - při hraní venku jsou děti vystaveny slunečnímu svitu a čerstvému vzduchu, což přispívá k rozvoji kostí (vitamín D) a silnějšímu imunitnímu systému (prokysličení a proměnlivá teplota). Venkovní hra dokonce podporuje vyšší úroveň pozornosti a rozvíjí fantazii, kdy děti přiřazují různým objektům svůj vlastní smysl (např. kůra může být loďka nebo domeček pro skřítky).
Další přínosy venkovní hry
*
Podporuje fantazii a rozvíjí kreativitu. Děti jsou venku vynalézavé, prozkoumávají svět kolem sebe. Samy si pak dokážou vymyslet vlastní hry a zabavit se.
*
Čas venku v přírodě uklidňuje, zlepšuje náladu a snižuje stres. Může také zvýšit pozornost dětí a snížit deprese a hyperaktivitu. Studie u dětí s diagnózou poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) zjistily, že děti s ADHD, které trávily značný čas venku, vykazovaly méně příznaků.
*
Vystavení přirozenému světlu a spousta fyzické aktivity pomáhají obnovit přirozené rytmy spánku dítěte a zlepšit kvalitu spánku. Vitamín D navíc hraje klíčovou roli při vývoji kostí a děti jsou také méně náchylné ke kardiovaskulárním onemocněním, obezitě, cukrovce apod.
*
Venkovní světlo stimuluje epifýzu - část mozku, která je životně důležitá pro udržení silného imunitního systému a abychom se cítili šťastnější. Čas v přírodě je tak spojen se zlepšováním nálady.
Tak zkusme zase pro jednou zapojit všechny smysly a zjistit, jak voní louka, zaposlouchat se do hučení větru, potěžkat větev a ochutnat pravou lesní ostružinu. Protože to nám ani ta nejlepší technologie nedopřeje.
ZDROJE
WYVER, S. The Influence of Outdoor Play on Social and Cognitive Development. In: Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, eds. Brussoni M, topic ed. Encyclopedia on Early Childhood Development [online]. http://www.child-encyclopedia.com/outdoor-play/according-experts/influence-outdoor-play-social-and-cognitive-development. Published May 2019. Accessed January 20, 2020.
BENTO, G. a G. DIAS. The importance of outdoor play for young children's healthy development. Porto Biomedical Journal [online]. 2017, 2(5) [cit. 2020-02-05]. DOI: 10.1016/j.pbj.2017.03.003. Dostupné z:
O‘MARA, C. Kids do not spend nearly enough time outside. Here’s how (and why) to change that. The Washington Post [online]. 2018 [cit. 2020-02-05]. Dostupné z: https://www.washingtonpost.com/news/parenting/wp/2018/05/30/kids-dont-spend-nearly-enough-time-outside-heres-how-and-why-to-change-that/
LUND, D. Top 5 benefits of children playing outside. Sanford Health [online]. [cit. 2020-02-05]. Dostupné z: https://news.sanfordhealth.org/childrens/play-outside/
MCCARTHY, C. 6 reasons children need to play outside. Harvard Health Publishing [online]. 2018 [cit. 2020-02-05]. Dostupné z: https://www.health.harvard.edu/blog/6-reasons-children-need-to-play-outside-2018052213880

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu