Hra s fantazií aneb Tajemství a dobrodružství skřítkovy lesní říše

Vydáno:

Mateřská škola poskytuje dětem prostor k různým činnostem, soutěžím a hrám. Při těchto činnostech se učí děti mezi sebou spolupracovat, vzájemně si pomáhat, komunikovat mezi sebou, porovnávat výsledky své práce. Proto nabízím k vyzkoušení i nápady plné fantazie. Děti rády poznávají nové a nové hry, experimentují, na základě bohaté fantazie si hrají, plní nejrůznější úkoly, vymýšlí zajímavé texty, ve kterých uplatňují své nápady, fantazii, kreativitu.

Hra s fantazií aneb Tajemství a dobrodružství skřítkovy lesní říše
Naděžda
Kalábová
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24
Náměty a hry podněcují děti k různým činnostem. Vedou k rozvoji fantazie, seznamují s novými poznatky, rozvíjí myšlení, řeč, schopnosti souvislého vyjadřování, podněcují aktivitu, vlastní snažení, zvyšují představivost, ovlivňují city a nápady dítěte. Cílem úkolů a her, které naleznete níže, je zábavným způsobem podnítit dětskou aktivitu, samostatnost, nápaditost v návaznosti na zkušenosti a vědomosti již osvojené. K realizaci her a úkolů využijeme dostupné materiály a nepotřebné knoflíky různých velikostí, tvarů a barev.
Hry, které naleznete v této kapitole, jsou určené dětem mladšího školního věku a vyzkoušet je můžete s dětmi ve školce nebo ve školní družině. Nabízené aktivity mohou být nejrůznějšími způsoby upravovány, doplňovány a měněny.
Realizace
Zájem dětí o tvořivou činnost vyvoláme vymyšleným příběhem z Pohádkového lesa, kde žijí skřítkové, kteří hlídají truhlici, ve které je ukrytý poklad. Truhlici objevil pod vysokou skálou chytrý skřítek Kuliočko. Truhlice je uzamčená a klíč nosí skřítek na krku, takže to, co je ukryto uvnitř, je pro ostatní tajemstvím.
Skřítek Kuliočko žije v Pohádkové lesní říši. Jak to asi v takovém lese, kde bydlí skřítek, vypadá?
V pohádkovém lese ptačí zpěv se nese. Žije tam kromě skřítků mnoho strašidel, ale nikdo je zatím neviděl. Bydlí tam také lesní víla, která plete kabelky z trávy a je velmi milá. Na stromě hopsá neposedná veverka, její mrštnost závidí jí všechna lesní zvířátka. Ve vykotlaném pařezu bydlí lesní skřítkové, co starají se o kytičky, aby byly barevné.
Kdo další bydlí v pohádkovém lese? Koho tam ještě potkáme? Na tyhle otázky zatím odpověď neznáme.
Úkolem dětí je vymyslet a dovyprávět, jak to v pohádkovém lese vypadá, nakreslit nebo výtvarně ztvárnit skřítka.

Skřítek z papíru – kašírování
Cíl: rozvíjet fantazii, tvořivé schopnosti a dovednosti
Úkol: Vyrob si zajímavým způsobem skřítka.
Pomůcky: skleněná láhev, bílý kancelářský papír, lepidlo Apeko, vodové barvy
Natrháme pruhy papíru, namáčíme je v misce s lepidlem a postupně nalepujeme na láhev, aby byla celá potažená papírem. Hlavu vyrobíme zmačkáním papíru do kuličky a připevníme pruhy papíru k hrdlu láhve. Jeden den počkáme, až lepidlo zaschne, a potom skřítka namalujeme barvami.
Pohádkový les
Cíl: rozvíjet myšlení, komunikační dovednosti, vyjadřovací schopnosti, představivost, tvořivost, uplatnění vlastních nápadů, využití fantazie
Úkol: Popiš co nejvýstižněji, jak si představuješ pohádkový les.
Pomůcky: výtvarné potřeby
Děti se posadí do kruhu, přečteme jim úvodní text a necháme je popisovat, jak si představují pohádkový les, kdo si myslí, že tam žije, a co si myslí, že tam roste. Námět dále využijeme k nejrůznějším aktivitám. Můžeme na toto téma připravit například vystoupení pro rodiče nebo děti motivovat k tomu, aby si vybraly dle svého uvážení pohádkovou bytost, která podle nich patří do pohádkového lesa a ostatním ji nejrůznějšími způsoby představí.
Na základě úvodní diskuse děti vyjadřují své myšlenky, vlastní pocity, správně a výstižně komunikují mezi sebou, vhodně reagují, účinně se zapojují do diskuse, obhajují svůj názor a vhodně argumentují.
Po úvodní diskusi si děti připraví výtvarné potřeby a na základě fantazie, jak si představují pohádkovou bytost, pojmenují a nakreslí, případně využijí textilní zbytky k nalepování obrázku.

Prazvláštní stromy
V pohádkovém lese rostou velmi zvláštní stromy. Roste zde například strom Kroužkovník, Knoflíkovník, Vlnkovník, Čárovník. Úkolem dětí je namalovat netradičním způsobem strom a vymyslet jeho název. K vytváření obrázku můžeme vyzkoušet netradiční techniku – malování hadrem spojenou s dokreslováním detailů. Podobným způsobem můžeme namalovat a pojmenovat i prazvláštní květiny.
V pohádkovém lese roste strom, na kterém rostou knoflíky. Skřítek jich nasbíral veliké množství a připravil pro své kamarády a pro děti zábavné knoflíkové hry.

Knoflíkoví sběrači
Cíl: rozvíjet myšlení, pohybové schopnosti a dovednosti
Úkol: Najdi a přines co nejvíce knoflíkových obrázků.
Pomůcky: obrázky s knoflíky, lano na kruh
Na louce, na hřišti nebo v tělocvičně lanem vyznačíme knoflíkové pole, ve kterém rozházíme barevné obrázky s nakreslenými nalepenými knoflíky. Papírové knoflíky připravíme předem. Vždy od každé barvy stejný počet.
Děti jsou rozděleny do družstev, každé družstvo si zvolí jednu barvu a určí si svého strážce. Každé družstvo má stejný počet hráčů a dvě stejné soutěžní karty s předtištěnými tvary knoflíků a vybere si jednu barvu knoflíků, které budou sbírat. Úkolem družstva je mít v knoflíkovém poli vždy pouze jednoho hráče, který s kartičkou v ruce vybírá knoflík, který musí co nejrychleji přinést a předat na stanoviště svého družstva. Úkolem strážců je chytat děti, když nesou knoflíky, do svého úkrytu. Když strážce dítě chytne, odevzdá knoflík zpět na místo, odkud ho vzal. Z každého družstva může být akční jeden člen. Jakmile přinese kartičku do svého úkrytu, vybíhá další zástupce družstva. Ukončení hry se může upravit časem nebo vysbíraným herním prostorem.
Knoflíková předávaná
Cíl: podporovat soutěživost a aktivitu
Úkol: Zahraj si s kamarády zajímavou hru.
Pomůcky: krabice s knoflíky
Děti vytvoří družstva se stejným počtem soutěžících. Před každé družstvo položíme krabici s větším množstvím knoflíků. Na dohodnuté znamení děti napočítají co nejrychleji 10 knoflíků, uzavřou je do dlaní a běží k metě a zpět. Jakmile se vrátí ke svému družstvu zpět, vybíhá další v řadě a hra pokračuje, pokud se nevystřídají všichni členové družstva. Jakmile doběhne poslední, knoflíky seřadí před sebe na startovní čáru a všichni členové družstva zvednou ruce nad hlavu. Hodnotí se rychlost zvládnutí úkolu.

Knoflíková štafeta
Cíl: dodržovat jednoduchá herní pravidla
Úkol: Zahraj si s kamarády zajímavou hru.
Pomůcky: kužely, knoflíky
Děti plní úkoly klasické štafety v družstvech se stejným počtem hráčů. Prvním úkolem je přenášení knoflíku na otevřené dlani k metě. Druhým úkolem je posun knoflíku kolem kuželů k metě nohou na rovném terénu, třetím úkolem je běh k metě s knoflíkem na lžičce. Družstvo, které zvládne úkol co nejrychleji, získává 3 body. Další v pořadí 2 body a poslední družstvo 1 bod. Vítězí družstvo s nejvyšším počtem bodů.
Po stopách skřítka Knofliflíka
Cíl: rozvíjet postřeh a pohotovou reakci
Úkol: Zahraj si v přírodě zajímavou hru.
Pomůcky: knoflíky
Hru hrajeme při vycházce nebo při pobytu v parku, v lese. Jedno dítě představuje skřítka Knofliflíka, který má plné kapsy knoflíků a vydává se na své putování. Ovšem vůbec netuší, že kapsy má děravé a po cestě poztrácí knoflíky (papírové knoflíkové obrázky). Cílem hry je, aby děti šly po stopách skřítka a ztracené knoflíky našly a posbíraly. Na konci cestičky objeví uplakaného skřítka, kterému nasbírané knoflíky předají. Hru na konci vyhodnotíme a určíme nejlepšího sběrače.
Hledání zlata
Cíl: rozvíjet postřeh, vnímavost
Úkol: Hledej a posbírej co nejrychleji knoflíky v prostoru.
Pomůcky: knoflíky
V tělocvičně rozhodíme několik knoflíků a mezi ně zamícháme malé množství zlatých knoflíků. Děti si vezmou igelitové nebo papírové sáčky a ve vymezeném čase se snaží nasbírat co největší počet knoflíků. Kolik obyčejných knoflíků nasbírají, tolik bodů získají. Pokud se nám podaří sehnat velké množství knoflíků, nemusíme knoflíky počítat, ale zvážíme je na laboratorních či kuchyňských vahách. Za nalezený zlatý knoflík získávají navíc 2 body.
Jednonohé sbírání
Cíl: rozvíjet individuální pohybové schopnosti
Úkol: Zahraj si s kamarády jednoduchou hru.
Pomůcky: papírové knoflíky
Na louce nebo v tělocvičně rozházíme větší množství nastříhaných papírových knoflíků. Úkolem soutěžících je z území poházené papírové knoflíky posbírat. Ale sbírat mohou jen tehdy, pohybují-li se poskoky na jedné noze. Kdo se dotkne země druhou nohou, nesmí pokračovat ve sbírání. Vítězí ten, komu se podaří sebrat největší počet knoflíků.
Šest ran do krabice
Cíl: rozvíjet a prohlubovat individuální schopnosti
Úkol: Zapoj se do plnění nabízené činnosti.
Pomůcky: knoflíky
Děti se rozdělí do družstev se stejným počtem hráčů, postaví se na vyznačenou čáru a snaží se 6 knoflíků hodit do krabice. Jestliže knoflík doletí do krabice, soutěžící získává 1 bod. V závěru porovnáme počet bodů jednotlivých družstev.
Stavba knoflíkového komínu
Cíl: podporovat soutěživost a aktivitu dětí
Úkol: Postav knoflíkový komín.
Pomůcky: knoflíky
Děti si přinesou v dohodnutý den libovolné množství různě velikých knoflíků a snaží se z nich postavit co nejvyšší komín. Komu se to podaří, vyhrává.
Knoflíky
Pomůcky: knoflíky
Před realizací hry je nutné připravit si větší množství obarvených zlatých knoflíků. Ve vymezeném prostoru, např. na louce, pohodíme malé knoflíky zlaté barvy. Úkolem dětí je pohybovat se po jedné noze, vyhledat a sesbírat co největší počet zlatých knoflíků v limitovaném čase 5 minut. Získané knoflíky si soutěžící ponechává u sebe – v rukách, v kapse vlastních oděvů. Pokud při poskakování knoflíky vypadnou, hledá další. Hodnotíme počet nasbíraných knoflíky. Kdo nasbírá největší počet, vyhrává
Barvy
Pomůcka: pestrobarevné knoflíky
Při této hře vyzkoušíme své kamarády, zda umí perfektně rozlišovat barvy. Tuto hru může hrát každý z nás. Úkolem bude za jednu minutu přetřídit knoflíky podle barev.
Závod s pamětí
Pomůcky: barevné knoflíky, pastelky, soutěžní karta
Ve vyznačeném prostoru rozmístíme různobarevné knoflíky. Úkolem dětí je trať proběhnout a zapsat nebo nakreslit barvy knoflíků, jak šly za sebou. Aby knoflíky byly více vidět, můžeme je vložit do připravených sklenic.
Pro děti mladšího školního věku je dobré střídat například tři barvy a rozmístit v prostoru pravidelně. Pokud si závod vyzkoušejí starší děti, můžeme zvolit více barev, různé velikosti a nepravidelné rozmístění. Na sklenice lze nalepit i čísla pro lepší přehled rozmístění knoflíků.
Knoflíkový souboj
Pomůcky: knoflíky
Dva hráči si připraví stejný počet knoflíků a rozloží je proti sobě na stůl. Pak střídavě cvrnkáním se snaží zasáhnout knoflíky protihráče. Vyhrává ten, kdo zasáhne více knoflíků.
Foukaná
Pomůcky: knoflík
Úkolem soutěžícího je foukáním přesunout malý knoflík z jedné strany stolu na druhou, aniž by knoflík upadl na podlahu. Soutěžícím měříme čas. Jestliže knoflík upadne, soutěžící začíná znovu.
Křížem – krážem
Pomůcky: knoflík
Všichni se posadí do kruhu tak, aby na sebe vzájemně viděli. Vedoucí hry uchopí do ruky větší knoflík a posílá ho svému sousedovi. Může ho předat překřížením ruky nebo rovně. Předání předmětu slovně označí. Soused knoflík předává dál a opět slovně vyjádří, jakým způsobem knoflík posílá. Nezasvěcení hráči si myslí, že záleží na tom, jak tužku při předání natočí, ale slovo křížem, krážem se týká především toho, zda mají hráči zkřížené nohy či překříží ruce. Jinak ho vedoucí hry opraví. Hru po kruhu několikrát opakujeme, než většina dětí přijde na to, v čem posílání knoflíku spočívá.
Popelka
Pomůcky: stopky, psací potřeby, 3 velikosti knoflíků
Připravíme hromádku knoflíků – 3 velikostí. Jednomu dítěti zavážeme oči, a to se snaží knoflíky přetřídit. Jednotlivcům měříme a zapisujeme čas. Jakmile se všichni vystřídají, provedeme vyhodnocení.
Z krabičky do krabičky
Cíl: rozvíjet rychlost, jemnou motoriku, pohybové schopnosti
Úkol: Zapoj se do zajímavé soutěže.
Pomůcky: krabičky od lentilek, knoflíky
Děti se rozdělí do družstev po čtyřech. Doprostřed místnosti položíme krabici s větším množstvím knoflíků. Každé družstvo má k dispozici 1 krabičku od lentilek, kterou soutěžící použijí k přenášení knoflíků. Na daný povel vybíhá jeden člen družstva ke krabici s knoflíky. Z krabice nabere knoflíky do krabičky od lentilek, krabičku uzavře a běží zpět ke svému družstvu. Tam knoflíky vysype na hromadu, krabičku předá dalšímu hráči v pořadí a úkolem dalšího hráče je opět krabičku naplnit a přinést na stanoviště. Hra pokračuje do doby, dokud se nevystřídají všichni členové družstva. Jakmile některé soutěžící družstvo hru ukončí, všichni členové družstva dají pravou ruku nahoru a začíná počítání.
Družstvo, které jako první ukončilo hru, nemusí zvítězit. Podle počtu přenesených knoflíků přidělujeme body. Obecně platí, čím menší knoflíky děti do krabičky od lentilek vloží, tím více jich přenesou.
Obrázky zdobené knoflíky
Cíl: rozvíjet tvůrčí činnost, získávat praktické poznatky s využitím připravených materiálů
Úkol: Využij knoflíky k dokončení obrázku.
Pomůcky: obrázky, knoflíky
Děti namalují na výkres barvami pohádkové obrázky a jakmile jsou obrázky hotové a suché, ozdobí je připravenými knoflíky.

Soutěž o nejkrásnější ozdobný knoflík
Cíl: rozvíjet kreativní tvorbu, estetické cítění
Úkol: Nakreslete návrh na originální ozdobný knoflík.
Pomůcky: pastelky, výkres, nůžky
Děti dle vlastních představ kreslí návrh na ozdobný knoflík, který by se prodával v textilních galanteriích. Na závěr žáci vlastní výtvory okomentují a sdělují ostatním, co se jim na obrázku povedlo nebo co by příště mohli vylepšit.
Knoflíkový strom
Cíl: rozvíjet kreativní tvorbu, estetické cítění
Úkol: Skládáním a nalepováním knoflíků vytvoř knoflíkový strom.
Pomůcky: knoflíky, barvy, karton, lepidlo Herkules
Děti podle svých představ a fantazie skládají a nalepují strom z připravených knoflíků. Závěrem posoudíme výtvarné řešení obrázku, estetický vzhled, možnosti dalšího využití.
Kreslené knoflíkové obrázky
Cíl: prohlubovat výtvarné a zobrazovací schopnosti a dovednosti, rozvíjet barevnou citlivost a vnímavost
Úkol: Vytvoř obrázek pomocí kreslených knoflíkových tvarů.
Pomůcky: knoflíky
Děti podle svých představ a fantazie nakreslí pestrobarevné knoflíkové obrázky. Při této činnosti vyzdvihneme tvořivost, originalitu, seberealizaci dětí, ale především výtvarné zpracování. Konečné řešení výtvarného zpracování se liší podle schopnosti a pečlivosti daného jedince. V závěru děti posoudí, který obrázek se jim nejvíce líbí a proč.
Lepený obrázek
Cíl: rozvíjet nápaditost, myšlení, tvůrčí schopnosti
Úkol: Nalepováním vytvoř zajímavý obrázek.
Pomůcky: knoflíky, vlna, lepidlo, karton
Děti při vytváření rozvíjejí výtvarné myšlení, představy, využívají individuálního výtvarného řešení obrázku. Pomocí pestrobarevných knoflíků vytvářejí zajímavé originální obrázky. Po ukončení tvůrčí činnosti provedeme závěrečné hodnocení. Základním smyslem hodnocení je probouzení aktivity, proto pochválíme děti za projevenou tvůrčí aktivitu a píli. Výrobky všem dětem vystavíme.
Po dokončení kreativní činnosti se děti společně dohodly, že vymyslí a poté poskytnou nejrůznější informace o obrázcích, které vytvořily. Svými slovy potom prezentovaly před ostatními vlastní popisy a nápady.