V Česku obvykle do předškolního zařízení nastupují děti ve věku tří až čtyři let. Z hlediska vývojové psychologie je to ideální období pro intenzivní navazování kontaktů a vztahů s vrstevníky. Přesto některé děti prožívají nástup do předškolního zařízení dramaticky, odmítají do školky chodit.
Adaptace dětí na mateřskou školu
Mgr.
Eva
Kneblová
psycholožka
ZRALOST DÍTĚTE PRO ZAHÁJENÍ DOCHÁZKY DO MATEŘSKÉ ŠKOLY
Vývoj každého dítěte je zcela
individuální.
Některé dítě je schopné zvládnout zařazení do kolektivního zařízení již po druhém roce věku, jiné může mít problémy i ve čtyřech letech.
Pro dobrou adaptaci je důležitá
zralost dítěte v několika oblastech:
Dítě nastupující do mateřské školy (dále jen „MŠ“) by mělo být přiměřeně samostatné v
sebeobsluze
(jen s malou dopomocí se oblékat, najíst, dodržovat základní hygienická pravidla).Mělo by být schopné
respektovat
určitá pravidla, dokázat se přiměřeně prosadit, ale i přizpůsobit.Mělo by mít dostatečné
komunikační dovednosti
– srozumitelně vyslovovat, mít určitou slovní zásobu, umět vyjádřit své potřeby.Základem je ale především
zralost emoční a sociální.
Dítě by v době nástupu do předškolního zařízení mělo samo aktivně vyhledávat kontakt s vrstevníky, zapojovat se do společných her, zvládat odloučení od rodičů, dokázat spolupracovat s cizím dospělým (učitelkou), přiměřeně se vyrovnávat se zátěžovými situacemi.
PŘÍČINY ODMÍTÁNÍ MŠ
Běžné adaptační období
Nástup do MŠ znamená v životě dítěte obrovskou změnu. Dosud bylo zvyklé na to, že mělo své „dospěláky“ téměř nepřetržitě k ruce. V péči o ně se nejčastěji střídali rodiče či prarodiče.
V MŠ je pak dítě více nuceno postarat se samo o své potřeby, musí se více přizpůsobovat, zvyknout si na nový denní režim.
Je tedy logické, že pobyt ve školce většina dětí zpočátku vnímá jako určité nepohodlí, kterému se snaží vyhnout.Normální
adaptační období dítěte na MŠ může trvat pár dnů až dva měsíce.
Dítě v té době bývá
plačtivější, náladové, mohou se u něj projevovat
náznaky věkové regrese
(vyžaduje pomoc při oblékání či jídle, byť už to dříve samo zvládlo apod.),
somatické potíže
(bolesti hlavy, bříška, nevolnosti, častější nemocnost). Pokud tyto
potíže trvají déle než dva měsíce
nebo jsou příliš intenzivní, je dobré
kontaktovat dětského psychologa.
Problematická adaptace na MŠ může být částečně podmíněnai typickým
„tříletým negativismem“. Zvýrazněné sebeprosazující tendence a odmítavý přístup ke všemu, co přichází zvenčí, pak zcela logicky vyústí i do aktivního boje proti docházce do školky.
Problém v odloučení se od matky
Typický je pro děti, u nichž je z nejrůznějších důvodů
zpomalen proces separace a individuace
(zjednodušeně schopnost vnímat sám sebe jako jedinečnou bytost ne plně závislou na matce). Takové dítě při jakémkoli odloučení od matky prožívá silnou úzkost, je utlumené, celkově bojácné, nejisté.Někdy je zdrojem nepřiměřené závislosti dítěte na matce její nevhodný výchovný přístup, přílišné ochraňování dítěte, úzkostnost.Děti takových matek často přímo sdělují, že nemohou do školky, protože by se mamince po nich stýskalo nebo že nemohou nechat maminku samotnou. Výjimkou nejsou ani případy, kdy
matka svou osobní negativní zkušenost z dětství nevědomky přenáší na své dítě
a automaticky očekává, že i ono bude ve školce strádat. Jakýkoli náznak nepohodlí dítěte mohou pak tyto matky interpretovat přehnaně.Některé, mateřskou láskou příliš svázané, děti však naopak školku vnímají jako prostor k uvolnění a seberealizaci (záleží na osobním temperamentu dítěte).
Problém v rámci MŠ
Příčina odmítání docházky do MŠ může vycházet z
problematického vztahu s třídní učitelkou nebo se spolužáky, případně
z neschopnosti (či neochoty) přijmout školkové normy a pravidla.
Je vhodné zvážit, zda v tomto případě není zdrojem úzkosti dítěte nevhodně formulované nebo problematicky stanovené pravidlo. Rizikovým může být např. pravidlo „nežalujeme“. Předškolní děti často nedokáží rozlišit, kdy chování překračuje přijatelnou míru a je nutné o něm hovořit. Děti, které se stanou terčem ponižujícího nebo agresivního chování spolužáka či skupinky spolužáků se mohou bát o věci mluvit, aby neporušily pravidlo a nebyly označeny za „žalobníčky“. Nedokáží-li se z nejrůznějších důvodů svěřit ani doma, mohou pak trpět úzkostí, která se projeví právě odmítáním docházky do školky.CO ZHORŠUJE ADAPTACI DÍTĚTE
Přehnaná pomoc nebo naopak nedostatek opory ze strany učitelky
V extrémní poloze učitelky v MŠ mohou využívat dva přístupy. Buď se při
nástupu nového dítěte do MŠ snaží aktivně pomáhat
a zapojovat je do nejrůznějších aktivit nebo naopak
vše nechávají na přirozeném působení vrstevnické skupiny
a dítěti poskytují jen nejběžnější podporu.
Oba extrémy mohou adaptaci dítěte zásadně zhoršit.
Nezbytné je
vnímat individualitu dítěte, vycházet z jeho aktuálních reálných potřeb, prostřednictvím aktivní komunikace s rodiči hledat nejvhodnější způsob pro navázání kontaktu a začlenění dítěte do kolektivu.
Je dobré si vždy uvědomit, že prvotním
cílem
při adaptaci dítěte na školku není jeho stoprocentní fungování („poslušnost“, zapojení do nabízených činností, spolupráce s ostatními), ale především
pohoda, pozitivní naladění a vytvoření vřelého vztahu s pedagožkou. Teprve na tomto základě je pak možno dále stavět.
Handicap či jakákoli odlišnost dítěte
Zjevné tělesné či smyslové
postižení
v tomto ohledu nemusí být zásadním problémem. Zkušení pedagogové obvykle spontánně zprostředkují ostatním dětem informace o postižení dítěte a jeho omezeních ve srovnání s ostatními. Toto je nutné především v případech, kdy se ve třídě prosazuje nevraživost či odmítání „odlišného“ spolužáka. Paradoxně obtížnější může být včleňování do skupiny pro dítě, které se od ostatních liší méně výrazně, ale jsou prostě „jiné“. Často jde o
děti nadprůměrně nadané, děti hyperaktivní, děti úzkostné, bojácné, ale i děti, které z nepsané „normality“
vybočují svým vzhledem
(mají zrzavé vlasy, odstouplé uši, nadváhu, atypický styl oblékání ...).Citlivým přístupem učitele je třeba atmosféru ve třídě pootočit o 180 stupňů, zdůraznit silné stránky těchto dětí, poukazovat na jejich podobnost s ostatními, podpořit spolupráci.
Varovným signálem by pro učitelku měl být pocit vlastní nevraživosti vůči určitému dítěti, problém s jeho přijetím.
Je přirozené, že si
dítě s pedagogem nemusí „sednout“.
Jakákoli interakce dvou lidí nefunguje pouze na rozumové, ale i na emocionální úrovni. Působí předchozí zkušenosti, osobní temperament, preference určitého typu lidí (dětí).Pedagogické působení však musí být založeno i na profesionalitě a schopnosti pracovat se svými pocity.
V situaci, kdy pedagog cítí nejistotu ve vztahu k určitému dítěti, by měl být schopen a mít možnost problém otevřeně probrat s kolegy nebo nadřízeným, případně využít vnější supervize. Je důležité si uvědomit, že i skrývaný ambivalentní přístup pedagoga k určitému dítěti může být impulzem pro jeho odmítání rovněž ze strany spolužáků.Nevhodné načasování nástupu dítěte do školky
I v případě, že je
dítě osobnostně i sociálně dostatečně zralé mohou nastat okolnosti, které jeho správnou adaptaci na MŠ zkomplikují.
Obvyklé je to v případech, kdy dítě právě prožívá jinou adaptačně náročnou situaci např. v rámci rodiny (konflikty nebo rozchod rodičů, úmrtí blízké osoby, stěhování apod.).Typickým adaptačně náročným obdobím, které koliduje se vstupem dítěte do školky, je
narození mladšího sourozence.
Nastoupí-li dítě do školky krátce po narození sourozence, může se cítit odložené, prožívat ambivalenci vůči rodičům i miminku. Toto je s rodiči vždy vhodné probrat, zdůraznit nutnost aktivně tráveného času pouze se starším dítětem ideálně bez přítomnosti miminka (rodiče se v péči o děti vystřídají, pomohou babičky apod.), což je nutné pro obnovení jistoty dítěte, že narozením sourozence neztratilo nic z rodičovské lásky.CO POMÁHÁ K DOBRÉMU ZAČLENĚNÍ DÍTĚTE
Velkou roli hraje
pozitivní atmosféra ve školce, přátelské naladění, vřelost a vstřícnost všech zaměstnanců. Příjemným bonusem je dostatek světla a prostoru, přiměřená výzdoba, čisté a nerozbité hračky, hezké okolí školky, pískoviště, průlezky...
Jako pozitivum při začleňování dítěte do skupiny v MŠ je možno vnímat v současné době poměrně
běžnou praxi věkově smíšených tříd. Starší děti (zvláště děvčata) se ochotně ujímají role opatrovníků, pomáhají mladším spolužákům při oblékání, nabízejí jim společnou hru, ukazují hračky apod. Tříleté děti jsou vývojově nastavené k interakci s vrstevníky, proto pro ně podpora od jiného dítěte může být přirozenější a přijatelnější než podobná aktivita ze strany učitelky.
Obvykle si ve školce rychleji zvykají děti, které docházejí denně. Adaptaci na školku může prodloužit častá nemocnost dítěte. Po návratu do školky po nemoci nebo po prázdninách některé děti opět plakávají, jakoby jejich přivykání na školku po každém přerušení docházky vždy znovu začínalo.
Při zvykání na MŠ je obvykle pro dítě přijatelnější, chodíli alespoň nějaký čas domů po obědě.
Spaní ve školce je pro mnoho dětí nepříjemné, zvláště v době, kdy si na nové prostředí teprve zvykají, necítí se v něm zatím dostatečně bezpečně.
TIPY PRO RODIČE
Nejvíce emocí obvykle bývá spojeno s ranní cestou do školy a s předáváním dítěte učitelce.
Je dobré hledat způsoby, jak ranní rituál vypravování se a cesty do školky dítěti co nejvíce zpříjemnit a negativní emoce v něm nepodporovat.Jak již bylo řečeno, je třeba
se vyhnout jak bagatelizaci, tak zveličování problému.
Je dobré s dítětem o situaci hovořit, ptát se na to, co konkrétně ho trápí, citlivě kladenými otázkami mu pomoci vypátrat příčinu problému.Tou někdy může být i pouhé nedorozumění nebo nedostatečné porozumění určité situaci často např. spojené s haló efektem.
Dítě první den ve školce zažije, že paní učitelka křikne na spolužáka, ten pak pláče. Dítě situaci vyhodnotí tak, že paní učitelka je zlá, začne být vůči ní úzkostné, odmítá chodit do školky.
Ještě prozaičtější bývají negativní pocity dítěte spojené s napětím, které ráno panuje. Je potřeba se rychle oblékat, být ve školce na čas. Maminka je podrážděná, dítě nevrlé, roztržité atd.
Rozhovor s dítětem je vhodné naplánovat na dobu, kdy je klidné a v pohodě.
Řešit situaci ráno cestou do školky nebude mít valný efekt a spíše dítě znejistí.
Nezbytná je vstřícnost rodiče, vcítění se, respektování pocitů dítěte, případně zrcadlení emocí či jejich popis.
„Všimla jsem si, že cestou do školky býváš smutná, někdy i pláčeš.“
Případně:
„Taky se mi s tebou ráno těžko loučí.“
Popíráním emocí či zlehčováním situace (
„Všechny děti do školky chodí, tak nechápu, proč zrovna ty kolem toho děláš takové ciráty.“
) si vychovatel zcela zablokuje cestu k dítěti, uzavře komunikaci.Už samotný
vstřícný rozhovor
o problému může znamenat jeho částečné vyřešení. Dítě pochopí, že má v rodiči oporu, bude se cítit jistější, zbaví se úzkosti.Dalším užitečným krokem je vytvoření příjemných ranních rituálů. Je lépe vstát o pár minut dříve a vyhnout se tak zbytečnému napětí. Dopřát si s dítětem pár minut popovídání a pomazlení, beze spěchu se nasnídat a obléct, případně ráno zpestřit něčím, co dítěti přivodí dobrou náladu (rytmická písnička jako budíček, sluníčko namalované do pomazánky na chlebu apod.).
Podobně je možné si zpestřit samotnou cestu do školky,
upoutat pozornost dítěte
něčím zábavným či zajímavým, počítat červená auta nebo holohlavé lidi, všímat si kytek, šlapat po čárách na chodníku jako po provaze...Předávání dítěte ve školce
by pak mělo proběhnout co nejrychleji. Více méně je možné říci, že platí úměra, čím delší loučení, tím větší pláč. Není od věci dítěti pomoci s převlékáním a vyhnout se tak nervóznímu popohánění a mentorování. Během loučení pak dítěti připomenout, kdy a kdo ho ze školky vyzvedne a tuto dohodu samozřejmě vždy dodržet. Tvrdit dítěti, že maminka „za chvilku“ přijde je nebezpečné především proto, že dítě pak skutečně celý den může strávit čekáním na rodiče, místo aby si užilo toho, co mu školka nabízí. Zároveň také
ztrácí důvěru v to, co mu rodiče říkají.
Loučení ve školce je možné opět spojit s rituálem
– pusa, plácnutí a zamávání u okna. Vše v pravidelném rychlém sledu. Některým dětem pomáhá, mohou-li ve školce mít nějakou vlastní hračku nebo talismánek.Je třeba mít na paměti, že vnitřní nejistota rodiče se může přenášet i na dítě. Je dobré, aby byl rodič (případně prarodič), který dítě do školky odvádí, skutečně přesvědčený o tom, že dítěti nijak neubližuje ani ho netraumatizuje. Vodí-li dítě do školky úzkostná maminka, která sama obtížně zvládá ranní loučení, často pomůže, začne-li dítě doprovázet někdo jiný.
Úspěšná adaptace dítěte na MŠ
mnohdy vyžaduje spolupráci rodičů a učitelek, v ideálním případě
provázanost rodiny a MŠ
– spoluúčast rodičů na chodu školky, společné akce. Základem je vzájemná důvěra a otevřenost v komunikaci, oboustranné přátelské naladění.