Výchovné poradenství potřetí
PhDr.
Václav
Mertin
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK
Vše nasvědčuje tomu, že některé školní problémy i většina školských na nějakou dobu ustoupily do
pozadí, protože jsme řešili zcela nepředvídané zásadnější události, ale nenechme se mýlit. Žádný z
existujících problémů ve skutečnosti nezmizel, jen jsme je dali na chvíli do závorky a po
prázdninách zase všechny budou čekat na svou příležitost v nezměněné síle. Něco bude úplně stejné
jako dřív, něco přirozeně trochu jinak, něco bychom měli změnit programově. Jenže všechno chce svůj
čas a dobré výchozí znalosti.
Možná i výchovné poradenství na chvíli pomáhalo řešit mimořádnější události spojené s
prostým zajištěním provozu školy v karanténě. Výuka možná neprobíhala nějakou dobu vůbec, později se
uskutečňovala úplně jinak, zápisy do prvních tříd se konaly bez dětí, příprava na přijímačky byla
všelijaká, velkou výzvu pro všechny představovala online/offline výuka, vyšetření v poradnách se
odkládala. Jen tradiční výchovné problémy na tuto dobu zcela zmizely nebo je v plné míře museli
řešit rodiče.
Věřme, že od září se vše vrátí v zásadě do známých školních podmínek, takže i výchovní
poradci a koneckonců i poradenská zařízení se budou věnovat stejným oblastem jako před karanténou.
Jsem přesvědčený, že jim přijde vhod třetí vydání kolektivní monografie
Výchovné poradenství
(Wolters Kluwer, 2020). Téměř 11 let, která uplynula od prvního vydání, a sedm let od vydání druhého
přineslo nemalé posuny v českém školství i poradenství. Nejzásadnější změnou bylo zakotvení
inkluzivního vzdělávání. Oproti druhému vydání došlo proto k novému zpracování některých témat, jiná
byla aktualizována. Několik témat přibylo – před pár lety nebyla pro školu tak naléhavá, jako je
tomu dnes. Rovněž jsme zaznamenali některé změny v autorském kolektivu. Zpracování problematiky právních předpisů se nově ujala zkušená Monika Puškinová, kterou
čtenáři velmi dobře znají z erudovaných výkladů školského práva v
Řízení školy
i Školním
poradenství v praxi
. V českých podmínkách jde o nesmírně proměnlivou a vlastně i pro běžné
školské uživatele nepřehlednou oblast. Výchovní poradci by se v ní měli orientovat co nejlépe, aby
mohli být učitelům dobrou oporou. Kapitolu věnovanou kariérovému poradenství si vzala na starost
Silvie Pýchová, která se v posledních letech této problematice intenzivně věnuje a podobně jako
Monika Puškinová své příspěvky publikuje zejména ve Školním poradenství v praxi
. Nově napsaná
je i kapitola o orgánu-sociálně právní ochrany dětí z pera Petry Hermanové, zkušené vedoucí oddělení
OSPOD Prahy-západ. Další spoluautoři jsou tradiční, naši kolegové z katedry psychologie David Čáp a
Iva Štětovská. Ve všech případech mají autoři bohatý kontakt s edukační praxí prostřednictvím
klientů a jejich rodičů, setkávání s výchovnými poradci i učiteli. Není možné vyjmenovat všechny kapitoly, zmíním problematiku podpůrných opatření,
dynamickou diagnostiku, edukaci založenou na důkazech. Řada kapitol je věnována působení výchovného
poradce směrem ke kolegům ve škole, např. jeho významu pro jejich duševní hygienu, zmíněn je i
přínos supervize, která je v českém školství formálně stále tabu. Jedna kapitola je věnována
pedagogické diagnostice (mj. portfolio, dynamická diagnostika, včetně diagnostiky třídy a rodiny),
dále otázkám, které škola řeší v průběhu docházky dítěte (zralost, poruchy učení, poruchy chování,
PAS, záškoláctví, kariérové poradenství), i reakcím na ně (IVP, IVýP). Jedna její část se zabývá
klimatem třídy (mj. seznamovací kurzy), další je věnována spolupráci s rodinou, což je téma
obzvláště aktuální v době, kdy škola nemůže v plném rozsahu poskytovat své služby.
Učitel ani výchovný poradce nejsou na svou práci sami – k dispozici mají celý školský
poradenský systém, orgány péče o dítě atd. Otázce, jaké mají tyto instituce možnosti a jak je škola
může efektivně využívat, je věnován celý šestý díl. Vlastní činnosti výchovného poradce je věnován
díl 7 – Dokumentace. Nedílnou součástí jsou přílohy, obsahující adresáře externích poradenských
zařízení, etický
kodex
výchovného poradce, návrhy záznamů o práci se třídou, o průběžné individuální
práci a rovněž autoevaluaci práce výchovného poradce. Některé v knize nově zpracované problematiky se sice vyskytovaly už před léty, nicméně
byly jen velmi okrajové. Ani dnes se sice nevyskytují v masovém měřítku, nicméně pravděpodobnost, že
se s nimi škola setká a bude muset řešit i nepříznivé souvislosti, je stále vyšší. Počty dětí ve
střídavé péči narůstají – přibližně každý desátý rozchod rodičů končí právě touto formou péče. A
soudy v části případů stále stanovují dvě souběžné školy! Podobně třaskavou problematiku představují
homoparentální rodiny, tedy rodiče homosexuálové a lesby. Jejich počty jsou ještě podstatně menší,
ale naše předsudky o to silnější. Děti nemají doplácet na něco, co samy nemohou ovlivnit. Proto jsme
tato témata zařadili do textu. Výchovný poradce by měl být odborně vždy krůček před ostatními
učiteli.
Text zahrnuje prakticky všechny oblasti, které aktuálně může řešit výchovný poradce. Přes
úctyhodný rozsah publikace (400 stran) nebylo však možné věnovat se všem tématům v té míře, jak by
si sami autoři přáli. Společnost se rychle proměňuje, a tak se může stát, že specifickou kapitolu
budeme muset za čas věnovat i tématům, která jsme pro toto vydání vyhodnotili jako méně
urgentní.
Publikace je určena speciálně výchovným poradcům. Zcela určitě je vhodná i pro ředitele.
Jednak aby věděli, jaká je náplň práce a co zahrnuje role výchovného poradce, a současně aby měli
povědomí o tom, o jaké poznatky jsou opřena jeho odborná stanoviska. Podobně asi učitelé nemusejí do
detailů číst, jak se výchovní poradci vzdělávají, případně jak vytvářejí roční plány, vše ostatní by
znát mohli. Jde o součást aktuálního všeobecného pedagogického vzdělání.