Street Law - zažít právo jinak?

Projekt Street Law Právnické fakulty Univerzity Karlovy, který zvyšuje právní gramotnost ve společnosti mimo jiné prostřednictvím spolupráce právnické fakulty a středních škol, vstupuje tento podzim do 10. sezóny. Cílem článku je blíže představit fungování Street Law, jeho osvědčené postupy a přínosy pro studenty právnické fakulty i pro středoškolské studenty. Blíže se pak zaměříme na konkrétní používanou vzdělávací metodu, kterou jsou simulované soudy.

Street Law – zažít právo jinak?
Mgr.
Hana
Draslarová
interní doktorandka, katedra politologie a sociologie PF UK
JUDr. Mgr.
Michal
Urban
Ph.D.
vedoucí programu Street Law PF UK, odborný asistent, katedra politologie a sociologie PF UK
Co je Street Law a jak to celé vzniklo?
Úkolem právnických fakult je nepochybně dobře vzdělávat budoucí soudce, advokáty či státní zástupce, vybavit je vedle znalostí práva i právními dovednostmi a pomoci jim pochopit hodnoty, které právo hájí. Současně by se právníci už během svého studia měli setkávat s neprávníky a s nimi o právu diskutovat, protože jim tím jednak pomohou porozumět základům práva a současně budou sami lépe rozumět jak právu jako takovému, tak svým budoucím klientům. Zhruba tyto úvahy společně s inspirací v podobě původního Street Law kurzu v americkém Washingtonu, D. C.,1) vedly k pokusu založit Street Law program na nejstarší české univerzitě.
Pokus se to ukázal být úspěšný a na podzim roku 2009 se studentům Právnické fakulty Univerzity Karlovy poprvé otevřel volitelný předmět, v rámci kterého studenti fakulty absolvují úvodní didaktickou průpravu a následně odcházejí na praxi na střední školu, kde odučí 10 hodin práva, většinou v rámci hodin základů společenských věd. Předmět sice prošel během let mnoha změnami2), jeho základní půdorys ovšem zůstal stejný. Doposud jej absolvovalo téměř 300 studentů a došlo k zapojení několika desítek středních škol. Studenti vyučují především na pražských školách, nezřídka však vyjíždějí učit na své „domovské“ školy (např. do Brna či Českých Budějovic). Podstata Street Law tedy spočívá v tom, že studenti právnických fakult vyučují právo laiky, v kontextu Právnické fakulty Univerzity Karlovy se nejčastěji jedná o studenty středních škol.3)
O čem je vhodné se učit?
Co mám dělat, když mi přijde dopis od soudu? Jaký je rozdíl mezi přestupkem a trestným činem? Může prezident odmítnout jmenovat konkrétního ministra? Kdy mohu odstoupit od smlouvy a jak mám reklamovat zboží? To všechno jsou otázky, na které hledají odpověď studenti středních škol pod dohledem studentů právnické fakulty. Právo není jednoduché a v mnoha každodenních situacích se jeho znalost vyplácí. Právní gramotnost patří mezi klíčové kompetence, kterými by měla škola vybavit mladé lidi předtím, než se s právem začnou naplno potkávat jako zaměstnanci, spotřebitelé, voliči, rodiče, daňoví poplatníci, svědci a někteří bohužel i jako oběti či pachatelé trestných činů. Proto je jedině správné, že i Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, kde právo nalezneme hned v několika oblastech, vyžaduje (dle našeho názoru nemalou) znalost práva.4)
Žáci a studenti se s právem samozřejmě dostávají do kontaktu mnohem dříve než po opuštění školních lavic. Během výuky se ovšem často stává, že ani středoškolští studenti si působení práva v běžných situacích vůbec neuvědomují a tvrdí, že se jich právo netýká. U mladších studentů se klasicky jedná o přesvědčení, že nikdy neuzavřeli žádnou smlouvu, a to až do chvíle, než jsou dotázáni, jak daný den přijeli do školy či kdy naposledy si ve školním bufetu kupovali svačinu. Mnoho studentů tak vyrůstá s pocitem, že právo ani jeho znalost vlastně k ničemu nepotřebují. Jedná se zejména o ty šťastnější, kteří s ním ještě nepřišli do konfliktu.
Street Law považujeme za vhodný způsob zvyšování právní gramotnosti studentů středních škol. Svět práva je značně rozsáhlý, proto ambicí Street Law rozhodně není naučit všechno. Obsah seminářů na konkrétní škole je z velké části ovlivněn konkrétní poptávkou středoškolského učitele – jaká témata mu přijdou pro studenty potřebná či zajímavá, jaká nechá raději odučit studenty práv a nebude je učit sám, jaká slíbil ve svém tematickém plánu, jaká vyžaduje příslušný školní a rámcový vzdělávací program. Pomocí průsečíku všech těchto (a dost možná i dalších) otázek zvolí učitel ve spolupráci se studenty práv vhodná zacílení hodin věnovaných právu. Ať už je téma jakékoli, vždy zde rozhodující roli hraje snaha ukázat studentům, jak se jich dotýká a proč je pro ně důležité.
Proč zrovna Street Law? V čem spočívá jeho metodologie?
Specifikem českých i zahraničních Street Law programů není jen vtažení studentů práv do výuky práva, ale také důraz na používanou metodologii.Nejedná se o přednášky, základem je interaktivní forma výuky.5) Nezřídka se tak hodiny skládají mimo jiné z vyhledávání informací v textu zákona, modelových situací, řešení případů, hledání chyb ve smlouvě či práce s dalšími autentickými materiály. Mnohdy se ukazuje, že přestože studenti neznají právní jazyk a čtení právních dokumentů pro ně může být obtížné, dostanou-li čas, dokážou mnoho právem předvídaných řešení či argumentů sami vymyslet. S obdobnými situacemi se pak mohou setkat i v reálném životě. Inovativní metodou výuky, která je ve Street Law často využívána, jsou simulované soudy.
Simulované soudy jako součást výuky práva
Přečíst si kus zákona či soudního rozhodnutí studenti, zejména pod vedením budoucích právníků, jistě zvládnou. Street Law ale nepochybuje také o tom, že za asistence studentů právnické fakulty dokážou středoškoláci připravit a sehrát simulovaný soud (někdy označovaný též jako moot court), a seznamovat se tak s právem poněkud netradičním způsobem. Středoškolské soudní jednání má předem dané obrysy (zadání případu, svědecké výpovědi apod.), jeho průběh a výsledek však závisí na dané třídě. Soudce, státní zástupce, obhájce, obžalovaného i svědky představují samotní studenti. Jistě, některá třída je samostatnější než jiná, někdo dokáže svoji roli sehrát zcela bravurně a někdo jen ztěžka přeříká text mu přidělený, některý advokát bude citovat paragraf za paragrafem a jiný jen paušálně říkat, že je jeho klient zcela určitě nevinen. Opakovaně se však třída pro simulovaný soud nadchne.6)
Simulovaný soud může co nejvíce odpovídat reálnému průběhu jednání (studenti sami připravují například obžalobu a sepisují písemné vyhotovení rozsudku), ale je možné ho realizovat také ve zkrácené podobě. Případy lze použít nejrůznější – reálné i smyšlené, z trestního i civilního práva. Autorský tým Street Law zpracoval skripta, která obsahují jednak návod, jak simulované soudy připravovat, jednak čtyři konkrétní zpracované případy připravené k užití v hodinách včetně zadání rolí, relevantních právních ustanovení a právních dokumentů.7) Tato skripta jsou určena jak studentům právnických fakult chystajícím simulované soudy pro středoškolské studenty, tak středoškolským učitelům, kteří by si sami chtěli tuto interaktivní výukovou metodu vyzkoušet.
Vlastní zážitek ze simulovaného soudu prohlubuje právní znalosti středoškolských studentů a pomáhá jim lépe pochopit konkrétní právní instituty (ať už se jedná o problematiku trestných činů, či neplatné výpovědi) i role jednotlivých právníků v systému. Během jednání mohou vyvstat konkrétní dotazy: Musím vstávat, když mluvím? Mohu vznášet námitky? Co mám dělat, když si jsem jistý, že svědek nemluví pravdu? Jak mám coby soudce obnovit klid v soudní síni (a mám k dispozici kladívko)? I odpovědi na tyto otázky pomáhají studentům upravit leckdy velmi zkreslené představy o průběhu soudního jednání získané z různých populárních televizních pořadů a filmů. V průběhu přípravy na soud studenti testují své schopnosti vyhledat konkrétní informace a porozumět zadání, během samotného soudu je zde velký prostor pro rozvoj velmi cenných prezentačních a argumentačních dovedností. Ohlasy od samotných studentů jsou pak opakovaně velmi pozitivní.
V čem je tedy Street Law přínosné?
V rámci Street Law se středoškoláci seznamují s právem interaktivní metodou, právo poznávají na konkrétních případech a tak, jak ho běžně mohou zažít (když jdou reklamovat mobilní telefon či nastoupí na brigádu a personalista jim nabídne práci bez smlouvy). Hodiny jim pomáhají ztratit před právem přehnaný ostych a troufnout si přečíst svou pracovní smlouvu, dopis od státní instituce či smluvní podmínky konkrétního e-shopu, vyznat se v nich a dokázat následně jednat – zformulovat odpověď, uvědomit si, co by mohli udělat, případně dojít k závěru, že potřebují od někoho poradit. O případech studenti též diskutují, takže zlepšují své formulační a prezentační schopnosti a učí se poslouchat druhé. Celkově by se tím měli stávat méně snadnými oběťmi nejrůznějších manipulací. Právo jim pak přibližují jen o několik let starší spolužáci, přinášející často historky z právní praxe.
Street Law je pak velmi přínosné také pro vysokoškolské studenty, kteří se ho účastní. Jedná se o propojení teorie a praxe, rozvoj jejich prezentačních a argumentačních dovedností a rozšiřování právních znalostí. Významným aspektem Street Law je učení se komunikovat o právu s neprávníky, což většinu z nich během výkonu budoucího povolání nepochybně čeká.
Street Law Právnické fakulty Univerzity Karlovy
I po téměř 10 letech fungování Street Law v Praze tvoří základ projektu spolupráce se středními školami, nezůstalo však jen u ní. Postupně se vytvořil tým složený především z absolventů daného volitelného předmětu, který realizuje návazné projekty.8) V rámci těch studenti a absolventi právnických fakult vzdělávají v právu další skupiny obyvatel, například seniory nebo děti ze znevýhodněných sociálních skupin, a to v souladu s výše popsanými myšlenkami Street Law. Již řadu let jsou také pořádány vzdělávací kurzy pro středoškolské učitele či studenty Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, na kterých jsou sdíleny osvědčené metody a aktivity, dobré zdroje i znalosti konkrétních právních témat.
Střední školy mohou se Street Law spolupracovat dvěma způsoby. Dlouhodobější formou spolupráce je umožnění absolvování výše nastíněné praxe studentů právnické fakulty v rozsahu 10 vyučovacích hodin v rámci výuky základů společenských věd či seminářů práva. Spolupráce však může být také krátkodobější či jednorázová, kdy studenti či absolventi předmětu připraví simulovaný soud či seminář na vybrané téma, v podstatě „na klíč“.9) Je pochopitelné, že z kapacitních důvodů je snazší zajistit semináře v Praze a okolí, řada seminářů či simulovaných soudů se však uskutečnila i mimo Prahu, případně v rámci školních exkurzí, které lze spojit s návštěvou právnické fakulty (a především její simulované soudní síně).
„Zažít právo jinak. Hravě a interaktivně. S právníky.“ To je motto Street Law Právnické fakulty Univerzity Karlovy a lze doufat, že spolupráce fakulty a středních škol, ze které těží obě zúčastněné skupiny, bude pokračovat i nadále.
Pozn.: Tento text vznikl v rámci projektu Specifického vysokoškolského výzkumu 2017–2019, č. 260 361, řešeného na Právnické fakultě Univerzity Karlovy.
1) Blíže k původnímu washingtonskému programu, kterým je pražský inspirován, např. zde: ARTHURS, S. a kol. From Zero To 60: Building Belief, Capacity And Community in Street Law Instructors in One Weekend. International Journal of Clinical Legal Education. 2017, roč. 24, č. 2, s. 118–241.
2) Navyšoval se počet studentů, kteří si předmět mohou zapsat, pro studenty vznikla skripta a mohou využívat databázi ozkoušených hodin, které nabízí web www.streetlaw.eu, i mnoho dalších dokumentů dostupných ve vzdělávacím online prostředí Moodle. Rozšířil se také počet vyučujících (zpravidla kurz učí dvojice učitelů), před odchodem na praxi mají studenti možnost předvést ukázkovou hodinu a získat na ni zpětnou vazbu a zcela nově pak během praxe zpracovávají reflexní deník.
3) Street Law je v zahraničí velmi oblíbeným konceptem, v České republice pak funguje v různém rozsahu též na Právnické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.
4) BALADA, J. a kol. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia>. Street Law spolupráce probíhá především s gymnázii, proto zde uvádíme jejich RVP. Vedle toho ale nalezneme právo a požadavky na jeho znalosti v obdobném rozsahu i v dalších RVP, a to pro střední odborné vzdělávání.
5) Při přípravě hodin je důraz kladen na zohlednění poznatků moderní pedagogiky. Např. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008.
6) Více o zpětné vazbě od studentů např. zde: KRUPOVÁ, T., POŠÍKOVÁ, L., FRIEDEL, T. a J. POTUCKÝ. Do moot courts belong to high schools? And if so, under what circumstances? International Journal of Clinical Legal Education. 2013, roč. 19, s. 405–412.
7) URBAN, M. a kol. Moot court ve výuce práva. Praha: Nakladatelství Kosová Eliška – MAKEdetail, 2014. Dostupné z: http://streetlaw.eu/soubory/dokumenty/moot-court-ve-vyuce-prava-prakticky-pruvodce.pdf
8) Více informací o jednotlivých projektech lze nalézt na www.streetlaw.eu.
9) Učitelé se mohou na Street Law obrátit prostřednictvím uvedených stránek www.streetlaw.eu/kontakty/ a domluvit si konkrétní formu spolupráce v závislosti na přáních a představách učitele a kapacitních a organizačních možnostech Street Law týmu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost