Naše škola a inkluze

Vydáno:

FZŠ a MŠ Barrandov II je velkou sídlištní školou. V současné době ji navštěvuje zhruba 900 žáků. Naše škola má dlouholetou zkušenost se začleňováním žáků se speciálními potřebami. Již koncem 90. let díky bezbariérovému vstupu do budovy navštěvovalo školu několik žáků s tělesným postižením. Škola již v této době využívala pomoc „asistentů“. Tuto činnost vykonávali vojáci v civilní službě. Pomoc asistentů byla velmi dobře hodnocena jak ze strany rodičů a žáků, tak ze strany učitelů.

Naše škola a inkluze
Mgr.
Daniela
Sejpalová
zástupkyně ředitele pro inkluz
V současné době je počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mnohonásobně vyšší. V důsledku systému podpůrných opatření a jejich poměrně složitého vykazování vznikla pro vedení školy i jednotlivé pedagogy velká administrativní i organizační zátěž. V současné době máme 60 žáků s IVP, 8 žáků mimořádně nadaných, 19 asistentek pedagoga pro 24 žáků, celkem 101 žáků se SVP.
Z tohoto důvodu ředitel školy vytvořil pozici „zástupkyně ředitele školy pro inkluzi“.
Díky tomuto rozhodnutí mi bylo umožněno vytvořit tým odborníků složený z asistentek pedagoga, speciálních pedagogů, etopeda, školního psychologa a koordinátora pro práci se žáky s odlišným mateřským jazykem.
Na naší škole také působí psycholog PPP Kuncova, který je k dispozici žákům, rodičům a pedagogům jednou týdně. Pravidelné konzultace a setkávání se s jednotlivými zástupci PPP a SPC jsou nedílnou součástí celého procesu.
Pozice speciálního pedagoga je velmi zásadní, doporučuji ji všem školám. Speciální pedagog pracuje individuálně se žáky, působí také jako konzultant a poradce pro ostatní učitele (formou metodického vedení). Díky této spolupráci se daří zajistit podpůrné aktivity napříč jednotlivými předměty a ročníky.
Důležitým členem týmu je bezpochyby také školní psycholog. Je pomocníkem a rádcem nejen pro žáky a učitele, ale také rodiče.
Naše škola myslí také na nadané žáky. Nově vznikl ve spolupráci s Mensou Praha Klub pro nadané děti.
Věřím, že se nám společně daří postupně naplňovat principy inkluze.
Celému našemu týmu odborníků a všem pedagogům bych tímto chtěla poděkovat za záslužnou práci a popřát hodně sil a nadšení do dalších let.

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Opakování ročníku základní školy na žádost zákonného zástupce
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Mimořádné zápisy
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem (ZŠ)

Poradna

Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Kariérový poradce na ZŠ
Odpolední vyučování 1. stupeň
Přijetí cizince do základní školy
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Přijímání ke vzdělávání
Odklad
Dovolená
Žák v zahraničí
Platová třída u statutárního zástupce ředitele školy
Uzavření MŠ v době ředitelského volna na ZŠ v rámci jedné organizace