Ústavní (ne)pořádek v obrazech: propojení práva a umění ve výuce

Vydáno: 5 minut čtení

Připravovaná kniha Ústavní (ne)pořádek v obrazech, jejímž hlavním cílem je přiblížit ústavní právo žákům na vyšším stupni základních škol a středoškolským studentům, potažmo celé české laické veřejnosti, je unikátním projektem spolku Hermeniculum, jenž získal podporu České advokátní komory. Zaštítili ho rektorka UK profesorka MUDr. Milena Králíčková, Ph.D., a děkan Právnické fakulty UK profesor JUDr. Radim Boháč, Ph.D. Úvodní slovo k němu napsal ústavní soudce profesor JUDr. PhDr. Jan Wintr, Ph.D.

Ústavní (ne)pořádek v obrazech: propojení práva a umění ve výuce
JUDr.
Lukáš
Lev Červinka
ústavní právník
Mgr.
Ludmila
Červinková Machátová
vysokoškolská lektorka češtiny jako cizího
Hlavní myšlenkou celé publikace i navazujících projektů je, že zdravá a silná demokracie je založena na informovaném občanovi. Ovšem jedním z dlouhodobých problémů české společnosti je mizivé povědomí o tom, jak náš ústavní systém funguje a jakou roli v něm hraje běžný občan. Není to však vina samotných občanů. Ústavní pořádek je pro většinu lidí jen těžko srozumitelný a samotné texty Ústavy a Listiny základních práv a svobod, jež tvoří jeho jádro, stěží představují oddechové čtení. Náležité právní povědomí o ústavním systému je přitom zcela zásadní pro zdravé fungování demokracie a zejména pak pro aktivní participaci občana a jeho schopnost bránit svá Listinou garantovaná práva. Nejsou-li totiž občané seznámeni s alespoň základními obrysy ústavního systému a jeho fungování, těžko si k němu vybudují jakýkoli vztah a snadněji tak podléhávají autoritářskému manipulativnímu výkladu vidění demokracie, jakožto nefungujícího, ztraceného a lidu nepřátelského systému a mnohem méně pravděpodobněji se postaví proti zneužívání moci ze strany politiků či ústavních činitelů.
Proč je tato publikace jiná než ostatní?
Ústřední úlohu ve formování právního povědomí společnosti hrají vzdělávací instituce, a to především na úrovni základního a středního školství; i proto se tak často ve veřejném prostoru diskutuje téma občanské nauky. Žel, i přes veškerou pozornost, která se tomuto tématu věnuje v rámci pedagogické obce, a snad i v rámci široké veřejnosti, zůstává problematika ústavního práva opomíjena ze strany odborné veřejnosti právnické. S výjimkou několika individuálních projektů, jakými je například projekt České advokátní komory Advokáti do škol nebo projekt Právnické fakulty Univerzity Karlovy Street Law, nemají učitelé k disposici materiály, které by přístupnou formou žákům a studentům vysvětlovaly základy českého ústavního systému a jeho ústřední právní texty – Ústavu ČR a Listinu základních práv a svobod.
Publikace Ústavní (ne)pořádek v obrazech, jejíž vydání společností Wolters Kluwer je plánováno na podzim roku 2024, se snaží překlenout problém nesrozumitelnosti ústavního práva propojením textů Ústavy a Listiny základních práv a svobod s ilustracemi předních českých komiksových kreslířů Karla Jerieho a Václava Šlajcha. Publikace tak nabízí v Česku zcela unikátní pohled na náš ústavní systém, když ke každému článku Ústavy a Listiny připojuje ilustraci vysvětlující jeho základní myšlenku a činící tak oba tyto základní právní předpisy přístupné pro širokou veřejnost. Říkáme-li, že se jedná o pohled v Česku unikátní, narážíme tím jednak na existenci obdobných projektů například v Itálii či ve Španělsku, a jednak na fakt, že pedagogická myšlenka za tímto projektem samozřejmě není nikterak nová, ježto navazuje již na přístup J. A. Komenského a jeho učení právě skrze obrazový materiál, avšak její aplikace na výuku a osvětu v oblasti práva a ústavně-politického systému je v Česku něčím doposud nevyzkoušeným.
Ačkoli je publikace určená pro širokou veřejnost, je primárně určena žákům, studentům a vzdělávacím institucím. Publikace knihy Ústavní (ne)pořádek v obrazech totiž představuje jen první krok dlouhodobého projektu, jehož dalšími fázemi bude vytvoření metodiky pro využití knihy při občanské nauce, resp. předmětech zaměřujících se na výuku základů českého ústavně-politického systému na vyšším stupni základních škol a na středních školách. Obsah publikace bude v budoucnu využit rovněž při tvorbě e-learningových materiálů pro ZŠ a SŠ, ale i jako základ pro e-learningové materiály pro cizince připravující se na zkoušky k získání českého občanství a pro Česká centra a lektoráty českého jazyka v zahraničí.
Základní myšlenka Ústavního (ne)pořádku v obrazech, ale i všech navazujících výstupů tohoto vzdělávacího a osvětového projektu je stejná: zdravá demokracie předpokládá občana informovaného, avšak k tomu, aby byl občan informovaný o ne právě jednoduchých otázkách ústavního systému, je třeba, aby mu odborná veřejnost šla naproti a zprostředkovala mu základní texty ústavního pořádku srozumitelnou formou. Informování široké veřejnosti o Ústavě a Listině totiž jen těžko může jít cestou vysoce fundovaných mnohosvazkových právních komentářů k těmto právním textům. Naopak je třeba veřejnosti ukázat, a snad i prokázat, že základní pravidla fungování našeho státu jsou ve své podstatě jednoduchá a srozumitelná a lze se s nimi seznámit stravitelnou, a dokonce i zábavnou formou.
Připravovaná kniha tak představuje v Česku zcela unikátní projekt využití ilustrací jakožto didaktického nástroje pro výuku ústavního práva a prohloubení právního povědomí společnosti o demokracii a českém ústavně-politickém systému.
Projekt se nachází v horké části crowdfundingové kampaně k získání zbývajících prostředků pro svou realizaci.
Kampaň poběží na platformě
donio.cz/ustava
až do konce února.