Aktuality - strana 76
apelovali Plaga i Rakušan
Nejvyšší ocenění za pedagogickou práci – Medaili MŠMT – dnes převzalo z rukou ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagy 57 laureátů a laureátek.
Po dva nadcházející víkendy bude Kroměříž patřit nadaným dětem. Mladí hudebníci, tanečníci ale i výtvarníci se zde zúčastní zahájení IV. ročníku Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART, ve které budou pracovat po celý nadcházející školní rok s předními osobnostmi české umělecké scény. Do Kroměříže tak zamíří o tomto víkendu (20.-21. srpna) i operní pěvkyně Kateřina Kněžíková, klavírní virtuos Ivo Kahánek, koncertní mistr České filharmonie a PKF Prague Philharmonia, houslista Jan Fišer. Následující víkend (27.-29. srpna) bude patřit úvodním intenzivním pracovním setkáním s klavíristou Karlem Košárkem, flétnistou a vyhledávaným pedagogem Janem Ostrým, zpěvačkou Radkou Fišarovou, saxofonistou a hudebním skladatelem Marcelem Bártou, malířem Martinem Velíškem, ilustrátorkou Lelou Geislerovou nebo choreografem a tanečníkem Janem Kodetem. Na nové stipendisty čekají i dvě přednášky. Ivo Kahánek poradí, jak z trémy udělat své pomocníky. Zkušená terapeutka Olga Tajovská pak pomůže umělcům vědomě pracovat s vlastním tělem. Cílem Akademie MenART je rozvíjet a podporovat mladé talenty, ale také inspirovat jejich pedagogy. Do celoročního programu tak vstupuje na 232 žáků ZUŠ a dalších uměleckých škol i jejich učitelů.
Snazší cestu k učitelství mají ode dneška lidé, kteří nestudovali na pedagogické fakultě. Výrazně lepší podpory se dočkají i začínající učitelé. Oběma těmto skupinám pomůže organizace Výluka, která ve spolupráci s experty z Česko.Digital představila novou verzi platformy Začni učit!
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vám dává k dispozici informace, které byly 17. 8. 2021 zaslány do datových schránek škol k zahájení nového školního roku 2021-2022. Mezi jinými zde najdete: Manuál k provozu a testování v novém školním roce, Pravidla k maturitám, závěrečným zkouškám a absolutoriím, Informace k třídnickým příplatkům, Metodiku vzdělávání cizinců a řadu další informací.
Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy novelu nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, vyčleňující zvláštní příplatek za výkon prací třídního učitele do samostatné skupiny zvláštních příplatků. Spolu s vyčleněním dochází ke zvýšení příplatku za výkon prací třídního učitele. Vláda tuto novelu schválila na svém zasedání dne 16. 8. 2021.
Děti, které při nástupu do školy nepodstoupí test či nebyly očkovány nebo neprodělaly koronavirus v posledních 180 dnech, budou moci od září cvičit pouze ve venkovních prostorech. Nebudou moci v prvních dnech školy také zpívat a při konzumaci nápojů a jídla budou muset od dalších žáků dodržovat rozestup 1,5 metru. Kromě toho budou muset také nosit ve škole ochranu nosu a úst.
Velký unikátní výzkum o rizikovém chování žáků 2. stupně základních škol a studentů středních škol přináší datově podložené informace o dopadech protiepidemických omezení a uzavření škol na děti. Výzkum probíhá každý rok již od roku 2016, aktuální kolo proběhlo v prosinci 2020 a zúčastnilo se ho 8 724 respondentů ve věku 11 až 21 let z pražských základních škol, středních škol a gymnázií. Srovnání dat s předešlými roky tak nabízí ojedinělou možnost srovnání současného stavu se situací před nástupem koronaviru a distanční výuky.
Negativní výsledek samotestu ve škole s čestným prohlášením bude možné využít i mimo školu, tedy v rámci kroužků, návštěvy restaurace či společenských událostí.
Cílem preventivních opatření je zdravotní zabezpečení provozu škol a školských zařízení v oblasti osobní a provozní hygieny a režimových opatření. Opatření vycházejí z legislativních povinností a upřesňují postupy, které mají být již v provozu škol a školských zařízení zavedeny.
Ve školství se opatření týká pouze inspektorů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy informuje, že v návaznosti na jednání vlády ČR dne 26. 7. 2021 bylo upraveno mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol a školských zařízení, s účinností od 1. 8. 2021 (ZDE) a také mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu služeb a maloobchodu a jiných činností, s účinností od 1. 8. 2021 (ZDE):
Podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se žáci a studenti nemohou soudit se školami kvůli zastavení prezenční výuky během nouzového stavu.
Od září 2021 začnou v ORP Kutná Hora působit dva mobilní multidisciplinární týmy na podporu duševního zdraví dětí ve školském prostředí. V rámci pilotního projektu „Duševní zdraví pro děti a adolescenty“ se spojí odborníci ze školského, sociálníhoma zdravotního sektoru s cílem podpory psychického zdraví a prevence rozvoje psychických onemocnění dětí a mládeže, osvěty a destigmatizace duševního onemocnění. Součástí jejich činnosti bude mimo jiné také přímá podpora škol při vzdělávání dětí s psychickými problémy, náročným chováním, speciálními vzdělávacími potřebami a ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí. Tým odborníků navíc bude posilovat znalosti pedagogů z území v oblasti duševního zdraví a jejich kompetence k dětem s duševními obtížemi.
Zúčastnit se můžete osobně v Praze nebo online v pohodlí domova. Můžete si vybrat.
Ředitel vede, zodpovídá, řídí, rozhoduje, organizuje atd. atd. Je v silách a moci každého ředitele školy znát a umět vše? Je to vždy ku prospěchu věci? Dobrý ředitel se určitě pozná i podle toho, že některými svými aktivitami pověří některého ze svých kolegů a do jeho kompetencí zasahuje co nejméně.
Dotace zatím obdrželo 412 žadatelů, 13 jich vzalo žádost zpět.
E-learning pro kariérové poradce (C-Course) je projekt financovaný z programu ERASMUS+ (č. p. 2020-1-CZ01-KA204-078378) s cílem vyvinout online vzdělávací program pro profesionály pracující v oblasti kariérového poradenství a vzdělávání. Reaguje na skutečnost, že v mnoha zemích jsou odborná příprava a profesionální rozvoj kariérových poradců omezené a nejsou jednotné. Cílem je vytvořit online kurz, který umožní všem účastníkům kdykoliv přístup k odborné přípravě a profesnímu rozvoji, a to způsobem, který odpovídá jejich individuálním potřebám. Dvouletý projekt, který začal 1. října 2020 a probíhá ve čtyřech zemích – v České republice, Norsku, Polsku a na Slovensku – koordinuje české Sdružení pro kariérové poradenství a kariérový rozvoj, z. s.1) Před samotným vývojem e-learningu byl realizován průzkum zaměřený na zmapování existujících vzdělávacích příležitostí a konkrétních potřeb kariérových poradců v této oblasti. V tomto článku se v krátkosti dočtete, co bylo v rámci průzkumu zjištěno.
Novela vyhlášky o školním stravování - účinná od 1. září 2021