Legislativa k tématu nejvyšší počet žáků ve třídě
- „Základní“ nejvyšší počet žáků ve třídě (§ 4 odst. 5 vyhlášky č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů)
- 30 žáků
- Zvýšený „základní“ nejvyšší počet žáků ve třídě povolí zřizovatel (§ 23 odst. 5 školského zákona)
- do počtu 4 žáků, tj. do počtu 34 žáků,
- výjimku z nejvyššího počtu žáků ve třídě povoluje zřizovatel,
- zvýšení počtu není na újmu kvalitě vzdělávací činnosti školy a jsou splněny podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví
- Nezvýšení „základního“ nejvyššího počtu žáků ve třídě podle Lex Ukrajina (zákon č. 67/2022 Sb., ve znění pozdějších předpisů)
- ustanovení § 7 Lex Ukrajina neumožňuje zvýšit „základní“ nejvyšší počet žáků ve třídě,
- ustanovení § 7 Lex Ukrajina neumožňuje zvýšit počet žáků ve třídě již zvýšený na základě výjimky povolené zřizovatelem,
- vyjádření MŠMT o § 7 Lex Ukrajina: Toto ustanovení naopak neprolamuje pedagogické podmínky pro realizaci vzdělávání stanovené školskými právními předpisy – zejména nejvyšší povolený počet dětí, žáků či studentů ve třídě, oddělení či studijní skupině; ty zůstávají stále limitem s možností povolení výjimky z nejvyššího počtu ze strany zřizovatele podle § 23 odst. 5 nebo § 111a školského zákona. (Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina školství, Praha únor 2025, s. 23, dostupné zde),
- podle § 7 odst. 1 Lex Ukrajina se škole, ve které se vzdělávají žáci podle Lex Ukrajina, umožňuje žádat o navýšení nejvyššího povoleného počtu žáků zapsaného do rejstříku škol a školských zařízení (tzv. kapacity školy) a nepředkládat stanovisko krajské hygienické stanice a stavebního úřadu,
- podle § 7 odst. 2 Lex Ukrajina se na školu, ve které se vzdělávají žáci podle Lex Ukrajina, nevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví (tj. požadavky dle vyhlášky č. 160/2024 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a dětských skupin).
- Snížení „základního“ nejvyššího počtu žáků ve třídě (§ 4 odst. 5 vyhlášky č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů)
- nejvyšší počet žáků, tj. 30 žáků, se snižuje o 2 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením čtvrtého a pátého stupně vzdělávajícího se ve třídě,
- nejvyšší počet žáků, tj. 30 žáků, se snižuje o 2 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně z důvodu mentálního postižení,
- nejvyšší počet žáků, tj. 30 žáků, se snižuje o 1 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně z jiného důvodu, než je mentální postižení,
- postupem, kdy se snižuje nejvyšší počet žáků kvůli žákovi s přiznaným podpůrným opatřením třetího, čtvrtého a pátého stupně, lze snížit nejvyšší počet žáků ve třídě nejvýše o 5,
- postup, kdy se snižuje nejvyšší počet žáků kvůli žákovi s přiznaným podpůrným opatřením třetího, čtvrtého a pátého stupně, se nepoužije u školy, pokud snížení počtu žáků ve třídě brání povinné přednostní přijetí „spádového“ uchazeče (podle § 36 odst. 7 školského zákona),
- - postup, kdy se snižuje nejvyšší počet žáků kvůli žákovi s přiznaným podpůrným opatřením třetího, čtvrtého a pátého stupně, se nepoužije u školy, pokud dojde ke změně stupně podpůrného opatření u žáka zařazeného ve třídě v průběhu školního roku
- Žáci cizinci a změna počtu žáků ve třídě
- skutečnost, že se ve třídě vzdělává cizinec (jakýkoli cizinec, i cizinec podle Lex Ukrajina), sama o sobě nemá vliv na zvýšení nejvyššího povoleného počtu žáků ve třídě,
- počet žáků ve třídě by mohl být snížen, pokud by žákovi cizinci bylo poskytováno podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně,
- nejvyšší počet žáků ve třídě by mohl být zvýšen z jiného důvodu, a to na základě zřizovatelem povolené výjimky z nejvyššího počtu žáků
- Žáci s přiděleným asistentem pedagoga a počet žáků ve třídě
- asistent pedagoga je podpůrným opatřením ve třetím, čtvrtém a pátém stupni podpory,
- pokud se ve třídě vzdělává žák s tímto podpůrným opatřením, snižuje se nejvyšší počet žáků (30 žáků) podle pravidel daných § 4 odst. 5 vyhlášky č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Zdroj: PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D., redakce Řízení školy