Uvádíme na pravou míru

Vydáno: 2 minuty čtení

„Schůzka s ředitelem BIS jenom potvrdila, že v této době hybridních hrozeb je víc než kdy jindy potřeba věnovat pozornost vytvoření dostatečného prostoru pro vyváženou výuku moderních dějin. Měl by to být také jeden z cílů revize RVP.“ Je s podivem, co z tohoto vcelku neutrálního vyjádření ministra školství Roberta Plagy dokázala některá média udělat… Přitom nezaznělo ani slovo o proruských dějinách či bezhlavém naslouchání BIS, což někteří novináři lživě uvádějí.

K pochopení celé věci je potřeba se podívat trochu dál do nedávné minulosti. Daleko před inkriminovanou zprávu BIS, která byla publikována v prosinci minulého roku. Již v září loňského roku se ministr školství Plaga v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu (odvysíláno 4. 9. 2018) nechal slyšet, že je potřeba se na moderní dějiny zaměřit. Konkrétně uvedl: Já si skutečně myslím, že třeba v dějepise je nezbytné, abychom se posunuli a řekli si zcela jasně, kde má být těžiště této výuky. A měly by to být novodobé dějiny a ne třetihory.“

Když BIS v prosinci prezentovala svou zprávu o údajném ruském vlivu na školství, ministr Plaga se k těmto silným vyjádřením stavěl velmi rezervovaně a již tehdy avizoval, že se bude chtít s ředitelem BIS sejít a zjistit, z jakých zdrojů se při tvorbě této zprávy vycházelo. Po schůzce uvedl POUZE to, že v této době hybridních hrozeb je víc než kdy jindy potřeba věnovat pozornost vytvoření dostatečného prostoru pro vyváženou výuku moderních dějin“, aniž by jakkoliv komentoval zprávu BIS z loňského prosince.

Z hlediska názoru pana ministra tedy po schůzce s ředitelem BIS nenastal žádný zásadní posun, protože o nutnosti dbát na vyváženou výuku moderních dějin hovořil již v Českém rozhlase v září, jak je uvedeno v úvodu. Jako doplnění pak lze úvést vyjádření ministra Plagy, že „neznalost moderních dějin mezi mladými lidmi je alarmující – zejména pak klíčové události od doby založení samostatného Československa – např. roky 1918, 1938, 1948, 1968 nebo 1989. V rámci revize rámcových vzdělávacích programů je tedy potřeba vytvořit dostatečný prostor pro vyváženou výuku moderních dějin“.

 

Zdroj: http://www.msmt.cz/uvadime-na-pravou-miru