Svoji elektronickou verzi žákovských knížek či třídnic má dnes už téměř každá škola. Koronavirová krize ale ukázala, že pouhý administrativní systém nestačí. V době distanční výuky se zvýšil počet škol, jež chtějí komplexnější aplikaci, která by pomohla třeba s komunikací učitelů s rodiči.
Během koronavirové krize, kdy se většina dětí učí pomocí počítače, je používání různorodých online nástrojů nezbytností. Administrativní systémy využívá valná většina škol, nespornou výhodou ale je, když aplikace nabízí něco navíc, třeba možnost nahrát domácí úkoly či sestavit kvíz třídě na míru. Jedním z takových řešení je aplikace Edookit, kterou používají stovky škol ve čtyřech evropských zemích – kromě ČR i v Německu, Bulharsku a na Ukrajině.
„Na podzim, během druhé vlny pandemie, nás začalo hodně škol kontaktovat, učitelé se nás ptali, jak by se administrativa řešila v Edookitu, protože narazili na limity jejich původních systémů,“ říká výkonný ředitel Edookitu Roman Vejražka ze společnosti Unicorn. Tvůrci aplikace kladou důraz na intuitivní ovládání. Uživatelé mají přístup k datům z PC, tabletu nebo i ze smartphonu.
V jednoduchosti je síla
Tvorba interaktivních kvízů s časovým limitem či s možností náhodného pořadí otázek. Snadná tvorba rozvrhů i v distanční výuce, kdy se žák přes ikonku kamery proklikne přímo na online hodinu, a učiteli se tak automaticky vyhodnotí prezence. Elektronická komunikace rodičů a učitelů místo podepisování papírků s potvrzením. To je několik funkcí Edookitu, které si jeho uživatelé v době koronakrize pochvalují.
„Pro administrativní systémy je velmi důležitá fungující ,horká linka‛, jejímž prostřednictvím lze neustále komunikovat s autory, vznášet požadavky, odstraňovat chyby a navrhovat zlepšení,“ konstatuje prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. Zmíněná ,horká linka‛ Edookitu prošla vloni na jaře velkým zátěžovým testem, protože pedagogové začali v aplikaci využívat mnohem víc funkcí než kdy předtím. „V systému jsme měli už pět let elektronické kvízy a používalo je do deseti procent škol. Se zavřením škol loni na jaře je začali používat všichni,“ podotýká Roman Vejražka a dodává: „Učitelé najednou zjistili, že tu máme možnost sestavit náhodné pořadí otázek, možnost vyhodnocení kvízu a další vychytávky, které jinde nenašli. To nás velmi potěšilo, vidět, jak náš systém pomáhá.“
Tisíce úkolů denně
Podle Romana Vejražky je jednoznačně nejpoužívanější funkcí Edookitu „zpráva k potvrzení“. „Člověk by řekl, že na ní není nic zvláštního, ale můžete si přímo u ní přečíst, kdo jsou příjemci, a vidíte i přehled, kdo si ji přečetl a kdo ji potvrdil,“ vysvětluje ředitel Edookitu. V závěsu za touto funkcí je možnost nahrávání domácích úkolů. Vyfocený úkol nahraje žák nebo rodič ze svého telefonu rovnou do aplikace, denně jich do Edookitu přibyde kolem 35 tisíc.
Pro zlepšení povědomí o online nástrojích, které lze použít během distanční výuky, uspořádala v loňském roce firma Unicorn, pod kterou Edookit spadá, ve spolupráci s Microsoftem dohromady jedenáct webinářů s tématem Jak na vzdálenou výuku. Celkem se jich zúčastnilo na tři tisíce učitelů. „Nejednalo se o prodejní webináře. Účastníkům jsme ukazovali, jaké funkce mohou v Edookitu použít a jak je propojit například s kurzy Red Monster,“ doplňuje Roman Vejražka. Online výukové interaktivní kurzy Red Monster pro ZŠ a SŠ vytváří za pomoci pedagogů a odborníků nakladatelství Unicorn Publishing. „Bylo pozoruhodné, že učitelé byli ochotni se účastnit webinářů, ač probíhaly ve večerních hodinách. Mají zájem o zkvalitnění výuky, chtějí se něco nového naučit a jsou ochotni do toho investovat svůj volný čas,“ shrnuje Roman Vejražka.
Fakt, že se v Čechách v oboru vyskytují dva velcí hráči, Bakaláři a ŠkolaOnline, má své výhody, ale i nevýhody. „Je proto dobře, že se v oboru objevují menší a pružnější projekty jako Edookit, které fungují jako pověstná štika v rybníce,“ dodává Michal Černý z Asociace ředitelů základních škol.
Zdroj: Edookit, Unicorn Group Member