Učitelé sdružení v Učitelské platformě upozorňují, že plánované navýšení mezd v důsledku připravované reformy financování nezaručuje, že se učitelské mzdy zvýší o slíbených 10 %. Proto je současná debata, zda má být navýšení mzdy do tabulek, zbytečná. Učitelská platforma požaduje, aby slíbených deset procent bylo uvedeno přímo v ministerském rozpočtu.
Od roku 2020 bude spuštěna reforma financování škol, chybí ovšem přesný výpočet, jaké změny reforma ve školách způsobí. Ministerstvo školství nabízí variantu, že se každému učiteli přidá pevná částka 2250 Kč s tím, že zbytek do 10 % bude rozdělovat ředitel. “Pokud trvá nejistota dopadu reformy financování, je lepší přidat všech deset procent přímo do tabulkových mezd. Může se jinak stát, že rozdíl mezi 2250 korunami a deseti procenty k učitelům nedoputuje, ředitelé budou nuceni použít je na hrazení nadúvazkových hodin nebo suplování,” říká předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
Český systém oproti jiným zemím navíc učitelům nenabízí platovou perspektivu. Maximální učitelský plat se od nástupního liší o 32 % a k jeho dosažení je nutné ve školství strávit desítky let. Například učitelští kolegové na Novém Zélandu dosáhnou srovnatelného rozdílu již za šest let.
Učitelská platforma nyní požaduje, aby slibovaných deset procent dostal každý učitel a zároveň se s navýšením mezd počítalo i v rozpočtu. Přičemž dlouhodobě požaduje, aby navýšení mezd nebylo plošné a aby to byli ředitelé, kteří rozhodnou, o jakou částku se každému učiteli zvýší plat. “Jsme profesí s velmi nízkými rozdíly ve mzdách. Podle výplatní pásky nelze poznat, jak dlouho a jak kvalitně učíte. Takzvané nadtarify bychom ale měli řešit ve chvíli, kdy bude tabulková mzda motivující i pro nové a začínající učitele,” doplňuje Petra Mazancová.
Zdroj: Tisková zpráva Učitelské platformy