Klíčem k lepšímu vzdělávání je strategická kontinuita. Jak ji docílit? Kudy se bude ubírat české školství po říjnových volbách? Jak zajistit pokračování rozjetých reforem?
Poslechněte si debatu o tom, jaké jsou priority kandidátů a kandidátek na budoucího ministra školství? ==>> Chci si poslechnout záznam.
Kdo se do debaty zapojil?
- Robert Plaga (ANO 2011)
- Renáta Zajíčková (SPOLU)
- Jan Berki (STAN)
- Zdeněk Kettner (SPD)
- Miroslav Krejčí (Motoristé sobě)
- Jan Břížďala (Piráti)
Ve 3 tematických blocích jsme řešili, co pálí české školství a jaké recepty politici a politička přináší pro: učitele a děti, reformy a financování, ředitele a zřizovatele. Na úvod každého bloku zazněly datové expertní vstupy.
Politici se shodli na pokračování klíčové reformy přípravy učitelů. Dále na nutnosti atraktivizace učitelské profese a poskytování podpory učitelům nejen v začátcích, ale v průběhu celé profesní dráhy. Tedy kariérním systému. Opakovaně také zazněla potřeba lepšího sběru dat o (ne)dostatku učitelů ze strany MŠMT – registru učitelů.
Zástupci opozičních stran kritizovali především propad poměru HDP vynaloženého na školství a také nedodržování závazku 130 % průměrné mzdy pro učitele. Sami se zavázali k vyšším výdajům do školství, pokud by usedli do ministerského křesla.
Mezi politiky panovala shoda na tom, že ředitel má být lídrem školy s jasnou vizí. Stejně tak, že bez patřičné podpory se ředitelé neobejdou. Tu přináší nedávno schválený akční plán pro ředitele škol, jehož naplňování musí pokračovat. V otázce zřizovatelů, velikosti škol a jejich slučování ovšem panovaly neshody.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=JUdIx8RSUR4&ab_channel=U%C4%8Ditelna%C5%BEivo; Tisková zpráva ze dne 17. června 2025, Učitel naživo