V průběhu čtrnácti let, kdy vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (ICT) zůstávala jako jedna z mála v Rámcovém programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) beze změny, se nashromáždilo mnoho podnětů k jejím úpravám. To samé platí pro Informatiku a ICT v rámcových vzdělávacích programech pro gymnázia a střední odborné vzdělávání, které jsou o dva roky mladší. Řada podnětů časem zastarala a přestala být v konkrétní formulaci aktuální.
Inovace ICT kurikula a úkoly plynoucí ze Strategie digitálního vzdělávání řeší Národní ústav pro vzdělávání od května 2016. Byla připravena koncepce rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení a navržen nový vzdělávací obsah pro vzdělávací obor Informatika i revidovaný obsah rozvoje digitálních kompetencí dětí a žáků.
Návrh revizí rámcových vzdělávacích programů v oblasti informatiky a informačních a komunikačních technologií (2018)
- Základní východiska a teze revizí ICT kurikula
- Stručné vymezení digitální gramotnosti a informatického myšlení
- Koncept rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení dětí a žáků
- Průběh revizí ICT kurikula
- Informatika – rámec očekávaných výstupů
- Digitální gramotnost – rámec očekávaných výstupů
- Celý dokument ke stažení
Před uvedením v platnost navržených úprav RVP se realizuje série opatření financovaných převážně z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání MŠMT, páteřní jsou:
- ověření koncepce rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení v praxi škol,
- vznik vzdělávacích zdrojů pro žáky (učebnice, aplikace, digitální učební materiály) s metodickými příručkami pro učitele,
- vznik vzdělávacích zdrojů (materiály, kurzy) pro učitele informatiky
- vznik ostatních vzdělávacích oblastí – byla uveřejněna první (alfa) verze učebnic: http://imysleni.cz/,
- vybavení a podpora škol při zavádění revidovaného ICT kurikula.
Chcete nám položit dotaz k tématu revize RVP? Pište na revizervp@nuv.cz