V Poslanecké sněmovně proběhl kulatý stůl k problematice ředitelských konkurzů
Ředitelé mají na svých bedrech 70 % rozhodnutí, které se na škole odehrají. Ačkoliv patří mezi nejvýznamnější aktéry, kteří ovlivňují kvalitu českých škol, chyběla jim systémová podpora. Místo zvyšování kvality škol se nadměrně zabývají administrativou. I to jsou důvody, kvůli kterým trápí české školství nedostatek zájemců o ředitelskou pozici. V Poslanecké sněmovně se pod záštitou pana poslance Jana Berkiho konal ve středu 21. května kulatý stůl, který se zaměřil na problematiku ředitelských konkurzů. Debatu otevřelo 7 řečnic a řečníků, kteří hovořili o výběru ředitelů, roli zřizovatelů nebo zvyšování atraktivity ředitelské profese.
Česko potřebuje skvělé ředitele
Podle nejnovějších údajů České školní inspekce se téměř ve 44 % konkurzních řízení, resp. konkurzních rozhovorů účastní pouze jeden uchazeč. O ředitelskou pozici má zájem jen každý šestý učitel. Každý třetí učitel navíc pochybuje o férovém výběru ředitelů a 74 % vnímá jako zásadní překážku velkou administrativní zátěž. (Učitel naživo/PAQ Research, 2024).
Průzkumy mezi potenciálními kandidáty na ředitelskou pozici korespondují se zjištěními od samotných ředitelek a ředitelů. Podle průzkumu Učitele naživo a STEM (2025) ředitelé tráví významnou část svého času právě administrativou a provozem. Na rozvoj školy, který je pro zvyšování kvality naprosto klíčový, tak nezbývá čas. Dvě třetiny ředitelů tráví osobním rozvojem méně než 5 % svého času, přestože 80 % z nich by se chtělo v této oblasti více rozvíjet. Až 43 % ředitelů základních škol navíc uvedlo, že se zřizovatelé o jejich vzdělávání v oblasti pedagogického leadershipu nezajímají.
Ministerstvo školství proto na konci dubna představilo historicky první Systém podpory a vedení ředitelů škol, který představuje komplexní plán, jak podpořit české ředitele a ředitelky od jejich výběru, přes začátek kariéry až po jejich odchod z ředitelské pozice.
A právě výběr kvalitních kandidátů, fáze, kterou profesní dráha ředitelů začíná, byl zastřešujícím tématem kulatého stolu.
Po úvodním slově pana poslance Jana Berkiho vystoupil pan náměstek ministra školství Jiří Nantl, který hovořil o Systému podpory a vedení ředitelů škol. Aktuální data ČŠI z minulého konkurzního roku představila paní doktorka Ladislava Šlajchová z České školní inspekce, hlas zřizovatelů zastoupil pan Petr Halada ze Sdružení místních samospráv České republiky, navázal na něj pan Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin, který přinesl do debaty know-how z Klubu zřizovatelů. Se svými příspěvky dále vystoupily také expertky z terénu, ředitelka úspěšné základní školy Trmice paní Marie Gottfriedová a analytička vzdělávací politiky z organizace Učitel naživo Kateřina Konrádová.
„Ředitel a ředitelka jsou pro vzdělávací systém zásadní aktéři, kteří ovlivňují, jak se na škole studuje a pracuje. Role zřizovatele je důležitá a nezastupitelná. Zatímco dříve se konkurzy zaměřovaly na právní znalosti, dnes klademe důraz na vizi školy a na to, jestli je kandidát schopen ji naplňovat. Domnívám se, že je důležité, aby se výběrová komise sešla ještě před zahájením konkurzu a zřizovatel měl příležitost představit, pro jakou situaci a s jakou vizí kandidáta hledá. Pozitivně vnímám roli psychologa v konkurzní komisi. Dále chápu jako důležité, aby bylo průběžně vyhodnocováno, zda a jak je vize školy naplňována,” řekl poslanec Jan Berki.
Důvody, proč se otevírají debaty o roli zřizovatelů vysvětlila Kateřina Konrádová z organizace Učitel naživo: „České školství je výrazně fragmentované, zřizovatelé nemají čas a v řadě případů také odborné kompetence se školám věnovat. Podobně jako v zahraničí musíme i v České republice najít cesty, jak zajistit, aby všechny školy byly srovnatelně kvalitní.” České školství trápí rozdíly v kvalitě škol a vysoký je například i počet žáků, kteří nedokončí základní vzdělání v ohrožených regionech.
Petr Halada ze Sdružení místních samospráv České republiky zmínil, že portfolio zřizovatelů se radikálně mění k lepšímu: „Byl bych rád, kdybychom starou rétoriku toho, že jsme špatní zřizovatelé, kteří špatně vybírají ředitele, již opustili. Zřizovatel by si vizi toho, tedy představu, jakou školu chce ve své obci mít, měl dát již do samotného inzerátu.” Miroslav Hřebecký z organizace EDUin uvedl: „Konkurzy musí být otevřené, transparentní a bez favorita. Pomůže specifikovat, jakého kandidáta škola hledá a zřizovatel by měl respektovat rozhodnutí komise a neměnit pořadí vybraných kandidátů. Právě to totiž způsobuje nedůvěru v transparentnost, zvedá obavy a odrazuje od konkurzů další kandidáty. Vybraný ředitel by měl dostat kvalitní a důkladnou podporu ve funkci a zřizovatel by měl zajistit řádné předání školy.”
Ladislava Šlajchová z České školní inspekce zdůraznila, že zřizovatelé zodpovídají za kvalitní personální strategii směrem k ředitelům svých škol, že erudice členů konkurzní komise je stejně důležitá jako její složení a že motivujícím prvkem pro potenciální zájemce může být vyvážené informování o škole – ať už formou jednotného infobalíčku, nebo prohlídkou školy, které by mělo být v gesci zřizovatele. Zvedla také otázku vícekolového konkurzního řízení.
Ředitelé a ředitelky získají komplexní systémovou podporu
„V poslední době jsme se hodně zasazovali o podporu ředitelů. Snažíme se o strategickou dohodu státu, zřizovatelů a dalších institucí, která by umožnila shodu na kompetenčním rámci. Kompetenční rámec je důležitý, aby byla uznána svébytnost profese ředitele. Potřebujeme zajistit, aby i zřizovatelé rozuměli komplexnosti této role a měli k dispozici vymezení toho, co od ředitele očekávat a mohli se o to během konkurzů opřít,” uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl.
„Poprvé za 20 let vnímám, že se reflektor cíleně a se snahou o co největší propracovanost otáčí na ředitele školy. Naše školy potřebují proměnu, flexibilitu, schopnost a odvahu reagovat pružně na rychle se měnící svět a na potřeby mladého člověka v tomto světě. Pokud chceme školu změnit, potřebujeme, aby se ředitelé věnovali pedagogickému leadershipu – učitelům, žákům, rodičům. Ne budově a administrativě. Důležité je, aby mezi ředitelem a zřizovatelem existoval partnerský vztah založený na vzájemném respektu a sdílení společné vize,” dodala ředitelka ZŠ Trmice, Marie Gottfriedová.
Zdroj: Tisková zpráva ze dne května 2025, Učitel naživo