Dovednosti lídra, formy kolegiální profesní podpory a tvorba akčního plánu vedení skupin formativního hodnocení, to jsou hlavní oblasti, kterým se bude v nadcházejícím období pod vedením odborníků věnovat 18 lídrů skupin formativního hodnocení při svých dalších setkáních. Vznik skupin formativního hodnocení je cílem projektu Zavádění formativního hodnocení na základních školách, který realizuje Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy a vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř. Do projektu je zapojeno 9 škol ze 4 krajů a na 30 učitelů a přes 3 000 žáků.
Hlavním cílem projektu je pomoci základním školám v Karlovarském, Ústeckém, Plzeňském a Středočeském kraji při zavádění formativního hodnocení do výuky tak, aby docházelo ke zlepšení učení žáků. Za tímto účelem vznikne na zapojených školách síť Center kolegiální podpory, která budou sloužit jako místa k setkávání učitelů z okolních škol a svou činnost zahájí v říjnu tohoto roku.
Pedagogové jednotlivých škol, kteří na sebe vzali roli lídrů skupin formativního hodnocení, se v minulém školním roce při svých setkáních věnovali formativnímu hodnocení po stránce obsahové. Naučili se, na jakých principech, metodách a technikách formativní hodnocení stojí a pod vedením odborníků z PedF UK si získané vědomosti ověřovali i v praxi své výuky. Seznámili se s tím, co je a není formativní hodnocení, jak poskytovat efektivní zpětnou vazbu ve výuce nebo jak a proč pracovat s cíli učení.
V další etapě projektu se budou věnovat rozvoji dovedností, které už přímo souvisejí s rolí lídra a s praktickou realizací kolegiální podpory. „Být sám kvalitním učitelem neznamená automaticky dokázat potřebné dovednosti rozvíjet u jiných učitelů, tedy být dobrým lídrem pro své kolegy. Pro některé naše učitele je to role zcela nová, je proto důležité připravit je na její specifika,“ uvádí Tereza Krčmářová z PedF UK.
Úkolem lídrů Center kolegiální podpory bude vytvoření akčního plánu vedení skupin formativního hodnocení, na základě kterého bude proces zavádění formativního hodnocení na jednotlivých školách probíhat. Skupiny formativního hodnocení se budou pravidelně setkávat a vyučující budou společně sdílet své zkušenosti z výuky. Úkolem lídra bude tyto skupiny koordinovat, motivovat a inspirovat příklady vlastní praxe, podporovat a pomáhat jim překonávat případné nesnáze na cestě ke změně, kterou zavádění formativního hodnocení bezesporu je.
„Při zavádění formativního hodnocení nepřichází změna hned, ze dne na den. Je potřeba se tématu intenzivně věnovat a jde o obrovskou časovou investici. Zároveň by na sebe učitelé však neměli klást příliš velké nároky. Stačí malé krůčky, ale je důležité, aly změna byla trvalá,“ říká Michal Orság, ředitel vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř.
Zdroj: Tisková zpráva, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy ve spolupráci se vzdělávací organizací EDUkační LABoratoř