Poslanecká sněmovna dnes schválila novelu školského zákona, na jejíž včasné schválení v dubnu apelovalo 19 organizací. Má totiž potenciál zlepšit wellbeing učitelů i žáků a snížit nerovnosti ve vzdělávání. Systémové podpory se nově dočkají provázející učitelé, kteří provázejí studenty učitelství na praxích. Dojde také k ukotvení podpůrných pozic. Školní psychologové a speciální pedagogové se tak stanou standardní součástí pedagogického sboru, ukotvuje se i sociální pedagog. Novela řeší také nerovnosti ve vzdělávání. Více financí dostanou například školy, které vzdělávají znevýhodněné žáky. Novela, která obsahuje celkem 50 změn nyní putuje do Senátu.
„Organizace Učitel naživo přijetí novely dlouhodobě podporovala. Přináší totiž pozitivní systémové změny, které mají potenciál snížit nerovnosti ve vzdělávání a přispět k wellbeingu dětí i učitelů. Novela školského zákona také naplňuje cíle Strategie 2030+. Těší nás proto, že se podařilo schválit ty změny, na které školský terén netrpělivě čekal a které posunou české školství kupředu,” říká analytička vzdělávací politiky Kateřina Konrádová.
Kvalitnější praxe pro budoucí učitele
Čtyři z deseti učitelů se po dokončení studia necítí připraveni jít učit (Talis, 2018) a chybí jim didaktická příprava. To se nyní může díky novele změnit. Studenti učitelství se dočkají kvalitnějších praxí díky systémové podpoře provázejících učitelů. Provázející učitelé jsou zkušení učitelé, kteří provází budoucí učitele na praxích ve školách. Právě oni mají na kvalitu a efektivitu praxí zásadní vliv. Studentům pomáhají například s přípravou hodin, reflexí, zpětnou vazbou a připravují je na realitu učitelské profese.
Systém podpory provázejících učitelů navazuje na pokusné testování, které bylo MŠMT ověřováno od roku 2023. Zapojeno do něj aktuálně je přes 1200 provázejících učitelů na 400 školách. Od nového roku se díky novele dočká podpory všech zhruba 3500 provázejících učitelů.
„Schválení novely bylo klíčové pro zajištění hladkého přechodu z pokusného ověřování na plošný systém pro všechny provázející učitele, kteří na školách působí. Nyní budou mít vůbec poprvé v historii nárok na potřebné vzdělání a finanční příplatek. Pokusné ověřování hodnotili pozitivně jak studenti, tak učitelé. Máme proto velkou radost z toho, že se tento prověřený systém nyní přenese na všechny školy a pomůže tak všem budoucím učitelům být lépe připraveni na náročný start učitelské profese,” říká Konrádová.
Školní psycholog do každé větší základky
Každý druhý učitel je ohrožen syndromem vyhoření a zhoršení duševního zdraví se týká i žáků. Školní psychologové přitom doposud chyběli na zhruba 80 % českých základních škol. Důvodem byla i nejistota a nestabilní financování, které nyní novela řeší.
Školní psychologové a speciální pedagogové se od příštího ledna dočkají stabilního financování. Doposud byly tyto pozice financovány z evropských zdrojů, které končí k lednu 2026. Nově se školní psychologové a speciální pedagogové stanou standardní součástí pedagogického sboru, a to na každé základní škole s více než 180 žáky.
Podpora se týká i sociálních pedagogů. Ti mohou pomoci třeba těm školám, ve kterých chybí školní psycholog. Pomáhají řešit například šikanu, absence a motivují žáky k dalšímu studiu. „Ukotvením pozice sociálního pedagoga se zvýší rovnost ve vzdělávání a podpora všech žáků bez rozdílu,” doplňuje Konrádová.
Více financí pro školy z vyloučených lokalit
Přetrvávající nerovnosti ve vzdělávání řeší také schválená indexace škol. Díky ní získají více financí ty školy, které poskytují vzdělání například dětem z vyloučených lokalit nebo které vzdělávají více žáků se speciálními potřebami. Právě v ohrožených regionech nedokončí základní školu až 3x více žáků. Novela tak umožní MŠMT poskytovat školám cílenou finanční podporu.
„Až doposud dostávaly všechny školy od státu stejnou finanční částku bez ohledu na to, jak se lišila náročnost poskytovaného vzdělání v jednotlivých školách. Od příštího roku bude možné, aby stát pomocí indexace škol poskytoval školám individuální a cílenou podporu. Tento krok může zásadně přispět ke zlepšení stavu ve vyloučených lokalitách a pomoci s narovnáním rozdílů mezi jednotlivými školami,” vysvětluje Konrádová.
Zdroj: Tisková zpráva organizace Učitel naživo ze dne 28. května 2025