Ve čtvrtek 14. června proběhlo slavnostní vyhlášení vítězů prvního ročníku GTP CR. Z 10 finalistů vybrala odborná porota 3 vítěze. Ocenila u nich především jejich snahu být dětem dobrým průvodcem – učit je samostatnosti, propojovat učivo s aktuálními globálními tématy a snažit se vést děti k pochopení souvislostí přes jejich vlastní prožitek.
Slavnostním večerem vyhlášení prvního ročníku ceny pro inspirativní učitele působící na základních a středních školách provázela všechny přítomné moderátorka Ester Janečková. Tři vítězové obdrželi šek v hodnotě 50.000 Kč, poukázku na odběr her pro školu, na které působí, v hodnotě 20.000 Kč od hlavního partnera ceny společnosti Albi a stromeček jabloně, jejíž budoucí plody symbolizují výsledky jejich práce. Vítězka, kterou vyhlásil zakladatel společnosti Albi Antonín Kokeš, navíc obdržela poukaz na zahraniční stáž v hodnotě 30.000 Kč a nově také pomyslnou korunu – skleněný vavřínový věnec od scénografa a skláře Ricarda Hoinheffa.
Vítězkou prvního ročníku ceny GTP CR se stala Kateřina Vrtišková ze ZŠ Jílové u Prahy. Porotu oslovila její zacílená a relativně náročná výuka, organizována tak, aby se děti učily samy objevovat svět a mohly pracovat svým individuálním tempem. Z hodiny, kterou měli porotci možnost zhlédnout, bylo evidentní, že žáci se učí s radostí, mají nadstandardní návyky a dovednosti, dokáží pracovat samostatně i ve skupině, domlouvat se mezi sebou a respektovat se.
Na druhém místě se umístila Petra Šubrtová ze ZŠ Petřiny sever. Předseda odborné poroty Lumír Al-Dabagh vyzdvihl především způsob její výuky – to, jakým způsobem předkládá dětem náročná témata, jak je propojuje s jejich životem, nezjednodušuje je, nechává je dětem zažít a usiluje o to, aby je dokázaly pochopit přes vlastní prožitek, což v sobě skrývá osobnostně-sociálně, resp. morálně rozvojový potenciál.
Třetí místo, které vyhlásila ředitelka EDUinu Martina Kaděrová, obsadila Kateřina Sládková ze ZŠ Za Nadražím z Českého Krumlova. Porota ocenila, jakým způsobem dokáže při výuce propojit téma globálních změn se čtenářským cílem a formou skupinové práce zapojit všechny žáky do zvolených aktivit, které směřují k danému cíli lekce. Zaujala ji konstruktivisticky pojatá výuka, při níž byl kladen důraz na vyjádření vlastního názoru dětí.
Hana Matoušů, koordinátorka pro GTP CR, EDUin, shrnula vyhlášení prvního ročníku ceny GTP CR: “ Těší nás, že se nám daří cenu GTP CR etablovat v rámci odborné i laické veřejnosti a že je vnímána jako ocenění učitelské profese, což symbolicky ukázalo i závěrečné standing ovation, kterým všichni přítomní bouřlivě poděkovali letošním finalistům. Ti se, bez ohledu na to, jaký předmět a jak staré žáky vyučují, shodují na tom, že tím nejdůležitějším, co chtějí svým žákům předat, jsou morální hodnoty, schopnost samostatného úsudku a zájem o dění kolem nich.“