Děkani pedagogických fakult, vedoucí kateder výtvarné a hudební výchovy i řada odborníků na vzdělávání varují před revizí RVP ZV v oblasti umění a kultury. Kromě výtvarné a hudební výchovy by na základě rozhodnutí ředitelů jednotlivých škol měly přibýt nově nabízené obory, které mohou HV a VV nahradit.
Na těchto školách pak bude žákům základní výtvarné a hudební vzdělávání odepřeno. Vývojová psychologie však potvrzuje, že pro zdravý vývoj osobnosti potřebují děti na ZŠ malovat, zpívat a věnovat se tradičním kreativním činnostem. V žádném evropském kurikulu přitom model, v němž jsou žáci na základní škole ochuzeni o povinnou výtvarnou a hudební výchovu, nenajdeme.
V aktuálně zveřejněné koncepci revize (https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/koncepce-uak.pdf) se počítá s pěti oborovou strukturou oblasti, která vedle dvou povinných integruje i tři doplňující obory, při stejné hodinové dotaci. „Nová koncepce je v rozporu s požadavkem na redukci vzdělávacích obsahů a místo důrazu na kvalitu a hloubku učiva rozšiřuje oblast o další obory. Ubírá tak prostor pro učení základních dovedností a všeobecně kulturní přehled, který je podstatnou součástí vzdělání každého dítěte,“ říká děkan Pedagogické fakulty UK, Michal Nedělka.
Problematickým krokem je i přesun odpovědnosti za realizaci a volbu toho, zda se budou věnovat žáci hudební výchově, nebo např. filmu, na ředitelích jednotlivých škol. „Vývojová psychologie potvrzuje, že pro zdravý vývoj osobnosti potřebují děti na ZŠ malovat, modelovat, zpívat, naučit se vnímat rytmus, koordinovat a kultivovat pohyb. Bylo by chybou je o cenné zkušenosti a dovednosti připravit.“ říká Věra Uhl Skřivanová z Fakulty pedagogické ZČU v Plzni.
Kontakt:
Ondřej Balada – Pedagogická fakulta UK
E-mail: ondrej.balada@pedf.cuni.cz
Tel: 777954775
Zdroj: TZ PedF UK Praha