Naučit se učit

Vydáno: 2 minuty čtení

Po vzoru Německa má český průmysl zapojovat víc prvků umělé inteligence, pracovat s daty a digitalizovat se. Účastníci konference o Průmyslu 4.0 odpovídali na otázky, jak by se na to měli připravit absolventi škol a jaké dovednosti se jim budou do budoucna hodit.

Zapojit víc prvků umělé inteligence, pracovat s daty a digitalizovat se po vzoru Německa musí český průmysl. Účastníci konference o Průmyslu 4.0 odpovídali, jak by se na to měli připravit absolventi škol a jaké dovednosti se jim budou hodit.

Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR

Je potřeba získat co nejvyšší vzdělání, ale zároveň zapomenout na to, že bude stačit na celý život. Lidé se musí vzdělávat průběžně a přizpůsobovat se změnám na trhu práce. Až 65 procent dnešních studentů bude za 5 až 10 let dělat práci, která dnes ještě neexistuje.

Vladimír Mařík, ředitel Českého institutu informatiky ČVUT

Je jedno, jestli bude člověk odborníkem na to či ono, měl by ale mít nadhled, systémové uvažování a schopnost spolupráce. Výrobní systém se stává složitějším, můžeme ho využívat jen s nadhledem. Musíme vnímat, co dělají jiní. Dobrá je i schopnost přenášet znalosti z jedné disciplíny do druhé.

Eduard Palíšek, generální ředitel Siemensu

Nechceme sádrové trpaslíky, jednotně vymodelované absolventy škol, kteří mají daný rozsah znalostí bez přesahu do dalších oborů. Člověk by měl mít svou míru specializace, ale také širší rozhled. Koneckonců největší objevy vždycky vznikly převedením poznání z jednoho oboru do druhého.

Bohdan Wojnar, člen představenstva Škody Auto

Podívejte se, co udělaly americké elitní školy, jakým způsobem otevřely výuku prostřednictvím nových podniků. Musíme podat pomocnou ruku i středním školám, nezatěžovat je tím, co není potřebné. Pak budou lépe připraveny na potřeby průmyslu. Debata se nedá začít v momentě, kdy středoškolák končí školu.

Petr Knap, partner, oddělení podnikového poradenství EY

Lidé se musí naučit učit se. Pracovat v týmech, přemýšlet v algoritmech, v logice strojů a rozumět práci s daty. Bez toho ztrácí vysokoškolsky vzdělaný člověk v technické oblasti uplatnění. Úspěšný může být, když bude chtít objevovat nové věci. To se formuje do pátého roku života, už v mateřských školách.

Zdroj: http://archiv.ihned.cz/c1-65322710-naucit-se-ucit