Diskuse ministra školství se zástupci o revizi výuky cizích jazyků na ZŠ
„Dnešní diskuze přinesla cenné názory zástupců klíčových organizací. Shodli jsme se, že znalost cizích jazyků je pro české děti nepopiratelnou konkurenční výhodou. Nastavení parametrů výuky musíme proto porovnávat i s praxí v Evropě. Společná jednání budou pokračovat,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
Východiska pro změny
- Angličtina jako první cizí jazyk s povinnou výukou od 1. třídy.
- Požadovaná úroveň u anglického jazyka se na konci povinné školní docházky zvýší z A2 na B1.
- Druhý cizí jazyk bude povinný už od 6. třídy, školy by musely nabízet alespoň jeden z výběru němčina, francouzština a španělština.
- Při budoucím RVP SŠ, bude zajištěna odpovídající nabídka cizích jazyků na všech školách tak, aby byla možná návaznost na výuku druhého cizího jazyka na základní škole.
- Požadovaná úroveň znalosti cizího jazyka u maturity se zvýší z B1 na B2.
Kontext: Další (druhý) cizí jazyk
- Zachovat povinnost druhého cizího jazyka, nově již od již od 6. třídy.
- Omezit počet nabízených jazyků tak, aby byla zajištěna návaznost na střední škole.
Zachování povinnosti výuky druhého cizího jazyka přinese tyto výhody:
- Našim dětem zvýšíme konkurenční výhodu pro budoucí uplatnění na trhu práce, který je již mezinárodní.
- Schopnost dorozumět se se zaměstnanci i na úrovni řadových profesí a odborností je klíčová pro příchod investorů a rozvoj důležitých odvětví v Česku.
- Učení se druhému cizímu jazyku zvyšuje kulturní povědomí a toleranci, což je klíčové pro fungování v multikulturní Evropě.
Rizika spojená s volitelností druhého cizího jazyka:
- Snížení zájmu ze strany žáků, kteří budou volit snazší cestu.
- Omezení nabídky výuky druhého cizího jazyka na straně škol.
- Další zvýšení nerovností v dostupnosti vzdělání na základě socioekonomických podmínek rodin dětí.
Zdroj: MŠMT