Umělá inteligence dnes již patří mezi běžné a užitečné pomocníky nejen v kreativních průmyslech, ale i v mediální sféře nebo bankovnictví. Nápomocná je studentům a jejich rodičům, ale také učitelům ve školách během výuky. Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) proto vydal před začátkem nového školního roku tři materiály s doporučeními, jak AI ve výuce a běžném školním provozu využívat. Radí například, aby si z ní učitelé udělali virtuálního kolegu. Formou častých otázek a odpovědí pokrývají vedle virtuálního asistenta také témata umělá inteligence a právo a AI ve výuce.
„Když jsme loni před začátkem školního roku vydali Doporučení školám pro využívání umělé inteligence, byl to jeden z nejvíce oceňovaných a stahovaných materiálů. Chceme na tuto zkušenost navázat, a proto jsme připravili grafický leták s názvem Nejčastější otázky a odpovědi o generativní AI, které se věnují několika aspektům využívání AI ve škole,“ říká Ondřej Neumajer, vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání z NPI ČR. Právě jeho tým ve spolupráci s lidmi z pedagogické praxe připravili doporučení, jak umělou inteligenci využívat personalizovaně.
Jedním z doporučení je, že AI může sloužit jako virtuální kolega k brainstormingu nebo coby oponent při stanovování cílů a obsahu výuky. Chatboti mohou učitelům pomoci s přípravou výukových plánů a vyhodnocováním jejich naplňování, s formulací slovního zadání, generováním kvízových otázek nebo vytvářením pracovních listů či návrhem znění pokynů pro odjezd do školy v přírodě. Zajímavou oblastí využití nástrojů AI je pomoc učitelům při výuce žáků se speciálními potřebami.
Role AI podle pracovníků NPI ČR nemá být pouze v podobě digitálního asistenta. Dnešní nástroje již zvládají i pomáhat v „terénu“, například při řešení náročných situací nebo problémů ve třídě. AI může pomoci s vytvořením dotazníku na klima ve třídě, učitelé s ní pak závěry mohou konzultovat, a v případě potřeby umělá inteligence pomůže navrhnout celou paletu opatření, jak situaci zlepšit.
Letáky obsahují i právní výklad využití AI ve školách
NPI ČR v letácích nezapomíná ani na rodiče studentů a radí, jak transparentně komunikovat, do jaké míry a při jakých příležitostech děti a učitelé umělou inteligenci ve škole používat. Pedagogům pak mohou materiály pomoci i při řešení právních otázek. Potřebují učitelé souhlas zákonných zástupců, aby mohly děti pracovat s umělou inteligencí? Co lze a nelze zadávat jako prompt AI a jak je to s využitím jí vygenerovaným obsahem nebo kdo má na takové dílo autorská práva a zodpovědnosti? „Učitelé nejsou právníci a právníci často neznají školní praxi. Dosud jsme všichni tápali, jak a kdy ve výuce AI používat. Vzniklý dokument přináší odpovědi na otázky ohledně věkových limitů, souhlasů rodičů i autorského práva k výstupům AI,“ říká IT expert na vzdělávání a krajský ICT metodik z NPI ČR Pavel Hodál. “Velké poděkování patří v tomhle směru Petru Otevřelovi z kanceláře Jansa, Mokrý, Otevřel a partneři, s jehož pomocí vznikla doporučení Umělá inteligence a právo ve škole,” doplňuje k zapojení expertů z právního prostředí při tvorbě materiálů pro učitele O. Neumajer.
Letáky s doporučeními jsou dostupné online a od podzimu 2024 budou k dispozici i v tištěné formě. Najdete je na webu NPI ČR, který se věnuje ICT revizím: https://revize.edu.cz/faq-umela-inteligence
Zdroj: Tisková zpráva NPI ČR ze dne 28. srpna 2024; https://press.npi.cz/tema/kazdy-ucitel-muze-mit-sveho-virtualniho-asistenta-npi-cr-vydalo-letaky-s-navody