To, co by trvalo roky, šlo najednou za několik měsíců. Během nich si učitelé osvojili používání celé řady IT nástrojů. Vývojáři je navíc dokázali v rekordně krátké době přizpůsobit novým požadavkům. Představa, jak bude fungovat škola budoucnosti, díky tomu letos dostala velmi konkrétní podobu.
Zatímco loni na jaře měli učitelé ke vzdělávání žáků pomocí IT nástrojů často spíš vlažný přístup, koncem roku už o něj projevovali aktivní zájem. Například společnost Unicorn to poznala na účasti pedagogů na kurzech, na kterých jim vývojáři vysvětlovali, jak vládnout vzdálenou výuku pomocí aplikace Edookit a Microsoft Teams. „Zájem o tyto kurzy rostl, na každý webinář se nám hlásilo i 250 učitelů,“ potvrzuje Marek Beránek, ředitel vysoké školy Unicorn University, jejíž divize Unicorn Publishing se zabývá digitálním vzděláváním. Podle něj si učitelé ještě na jaře mysleli, že se pandemie za pár týdnů přežene a vše se vrátí do starých kolejí. „Koncem roku už si uvědomili, že vzdálená výuka jen tak nezmizí, že se může kdykoliv vrátit a informační vzdělávací nástroje se stanou součástí jejich běžné práce i do budoucna,“ objasňuje Marek Beránek změnu přístupu pedagogů.
Podobně situaci vidí i prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. Domnívá se, že se schopnost učitelů využívat technologie pro výuku na dálku nesrovnatelně zlepšila. „Zjistili jsme, jaké nástroje existují, kde se dají sehnat a vylepšit a k čemu jsou více či méně vhodné. Ať už jde o komplexní výukové platformy, nebo jednotlivé specializované programy, což se samozřejmě dá říct i o hardwaru. Kdo z nás třeba před půlrokem věděl, co je to grafický tablet?“ podotýká Černý.
Úniková hra na tabletech
Zavření škol bezpochyby uspíšilo zavádění vzdělávacích online nástrojů do běžné praxe a mnozí učitelé je plánují využívat i v budoucnu. „S kolegy jsme si vytvořili svoji vlastní sdílenou databázi vzdělávacích aplikací, které se nám osvědčily. Navíc jsme nově vybavili dvě učebny tablety a plánujeme například vytvářet pro děti s jejich pomocí únikové hry,“ objasňuje Jaroslava Janů, ředitelka přibyslavské základní školy, jak by se daly IT technologie využít ve výuce i v době, kdy chodí žáci normálně do školy.
Právě na přibyslavské základce měli štěstí, protože v době vypuknutí pandemie měli už šest let zkušenosti s používáním informačního systému Edookit. Ten pro rodiče funguje jako elektronická žákovská knížka, kam se zaznamenávají známky, absence dítěte anebo úkoly. V aplikaci se také ukazují zprávy, které ze školy přicházejí, ať už od učitelů, nebo z ředitelství. Školy mohou zase Edookit využívat nejen jako nástroj pro komunikaci s rodiči a žáky či studenty, ale i jako administrativní systém.
Díky koronakrizi zároveň přibyly v Edookitu nové funkce, například ikonka kamery, kterou je možné umísťovat přímo do rozvrhu (vidí ji žáci i učitelé) a přes níž se lze snadno připojit do učebny v Teamsech, ale i na jiných platformách. Edookit pak automatiky zaznamená „docházku“.
Naživo i online
Edookit přitom není jediný produkt, který se letos začal rychle vyvíjet. Společnost Unicorn zapracovala také na online kurzech pro základní a střední školy s názvem Red Monster. Celkem už jich existuje téměř 40 a další vznikají. Dalším logickým krokem bylo uživatelsky propojit online kurzy Red Monster se systémem Edookit. To se bude totiž hodit i v době, kdy děti usednou nadobro do lavic. „Ne že by online kurzy zcela nahradily běžnou výuku, ale věřím, že se budou běžně využívat jako doplněk klasického vyučování,“ dodává Marek Beránek.
Stejně situaci vnímá i Michal Černý. „Nemám to přímo podložené výzkumy, určité metody distanční výuky se ale zachovají. Životaschopné jsou dle mých zkušeností například sdílené didaktické hry ve spojení s interaktivní tabulí a chytrými telefony žáků či domácí úkoly plněné prostřednictvím online platforem nahrazujících klasické domácí sešity,” je přesvědčen prezident Asociace ředitelů základních škol.
Zdroj: Edookit, Unicorn Group Member