V celé Evropě je stále více zvýznamňována vysoká daň, kterou si v širším měřítku pro společnost vyžaduje školní neúspěšnost jednotlivce. Zvyšování možností učebního pokroku dětí a studentů by však nemělo být chápáno jako politická iniciativa, ale především jako etický imperativ vůči každému dítěti. Význam úrovně předškolního vzdělávání a stejně tak význam zajištění adekvátního bezpečného přestupu do vzdělání základního roste s uvědomováním si důležitosti tohoto životního období dítěte jako začátku utváření jeho místa ve společnosti.
Současná školská legislativa i praxe předškolního a základního vzdělávání pracuje s koncepty systematického a průběžného sledování vzdělávacích pokroků dětí a využívání výchovně vzdělávací strategie pro dosahování maximálního učebního pokroku každého dítěte. Cílem, ke kterému se svými aktivitami společnost iSophi a Pedagogicko-psychologická poradna Step směřují, je podpořit především preventivní opatření a proaktivní formy učení a výuky místo aktuálního pojetí, které je zaměřeno na individuální podporu a kompenzační přístupy. Systémy by se měly ideálně vzájemně doplňovat. Jak to ale převést do praxe? Zmiňované aspekty nabývají na důležitosti v počátku školní docházky, kdy ale ke skutečnému naplňování zmíněných cílů chybí efektivní pedagogické nástroje.
Pedagogická diagnostika jako preventivní opatření při zápisech do ZŠ a po nástupu do 1. třídy
Zápisy do ZŠ jsou jistě důležitou společenskou událostí v životě budoucího školáčka a základní školy organizují zápisy často jako zajímavou a lákavou zkušenost s cílem, aby se děti v prostředí školy cítily bezpečně a mohly se tam těšit. Ideálně by tato snaha měla být zkombinována s tím, aby se učitel o dítěti něco dozvěděl a dozvěděl se něco i rodič. Využití standardizované pedagogické diagnostiky, která slouží k poznání potřeb dětí (nikoli k jejich srovnávání), by bylo zcela jistě na místě.
Pokud by měl pedagog již při nástupu dítěte základní informace o silných i aktuálně oslabených dovednostech, může být jeho podpora a pedagogický přístup efektivně zaměřen již od prvního školního dne (dají se přijmout právě výše zmíněná preventivní opatření). Potřeba identifikace suspektní školní nezralosti nebo specifických dílčích oslabení, jež je možné před začátkem školní docházky ještě kompenzovat, je na místě již při prvních kontaktech dítěte se základní školou (ať už při zápisu do ZŠ, nebo bezprostředně po zahájení docházky do 1. ročníku). Kompetenci k uvedené identifikaci oslabených oblastí má učitel základní školy, ten však často nemá dostatek příležitosti k individuálnímu provádění pedagogické diagnostiky vstupních dovedností dětí. Přesto nelze na potřebnost zjišťování „vstupních“ dovedností dětí rezignovat a je vhodné rychlou, ale efektivní diagnostiku provádět. Rychlá a efektivní v tomto případě znamená, že je třeba mít k dispozici nástroj, který prostřednictvím vybraných krátkých úkolů dokáže zmapovat základní oblasti školní připravenosti.
Pedagogická diagnostika iSophi Z…. Protože učitelům nasloucháme.
Výše uvedené důvody byly podnětem pro vznik pedagogické diagnostiky iSophi Z. Nástroj byl vyvíjen 2 roky a následně byl ověřen na pilotním vzorku 127 dětí. Prototyp nástroje byl vytvořen ve spolupráci s Univerzitou Hradec Králové, Ústavem primární a preprimární edukace Pedagogické fakulty. První použití v praxi při zápisech do ZŠ proběhlo úspěšně v roce 2022.
Na základě specifických potřeb zápisů do ZŠ a prvních měsíců dětí v ZŠ autorky S. Pekárková a M. Švandová vytvořily nástroj, na nějž kladly následující požadavky:
- Poznat silné/slabé stránky od prvních dnů dítěte v ZŠ
- Vyhnout se “vývojovým ztrátám” pro dítě (zavést preventivní opatření co nejdříve)
- Eliminovat riziko počáteční školní neúspěšnosti a potíže výchovného charakteru s ní související
- Motivovat rodiče k efektivní podpoře a nácviku dovedností dítěte co nejdříve
- Identifikovat a snížit riziko rozvoje specifických poruch učení
- Budovat zdravé sebepojetí dítěte na jeho silných stránkách a práci na slabších stránkách
- Poskytnout konkrétní body pro spolupráci s rodiči
- Uskutečnit s odstupem srovnávací diagnostiku a mít tak možnost upravovat vzdělávací plány na základě pokroků dítěte.
Kombinace zápisů jako společenské události s využitím možnosti efektivní pedagogické diagnostiky prostřednictvím nástroje iSophi nebo jiné diagnostické metody může usnadnit přechod dítěte mezi MŠ a ZŠ. Informace z pedagogické diagnostiky jsou rovněž velmi dobře využitelné pro kriteriální hodnocení dítěte v první třídě ZŠ, umožňují nastavit plán podpory i případné cíle ve speciálně-pedagogické péči.
Je nutné upozornit, že v případě iSophi Z se nejedná o test školní připravenosti, ten patří do kompetence pedagogicko-psychologických poraden, kde je testová baterie k posouzení školní připravenosti tvořena portfoliem různých metod a úkolů. Časová náročnost dobře provedeného vyšetření školní zralosti v PPP leckdy přesahuje hodinu přímé práce s dítětem. Je tedy prakticky nemožné (a bylo by i nesprávné) podrobnější diagnostiku/test školní zralosti provádět při zápisech. Přesto bychom neměli na ambici orientačně poznat u dítěte některé jeho předpoklady k nácviku trivia rezignovat a orientační diagnostiku.
Vytvořený diagnostický nástroj iSophi Z pro vstup do základní školy je naplněn úkoly reprezentujícími podstatné oblasti potenciálu počáteční školní výkonnosti dítěte a zároveň je pamatováno na časovou efektivitu a pohodlnost užívání a vyhodnocení pro učitele.
Základní informace k administraci pedagogické diagnostiky Z:
- doba trvání administrace 12-14 minut
- pedagogové mají jednotné materiály
- součástí je digitální nadstavba – ta vložená data vyhodnocuje automaticky
- nástroj může poskytnout přehled o individuální úrovni dítěte učiteli i rodiči
- získat lze i přehled skupinový
- nástroj generuje přehled dětí se signifikantními/minimálními potížemi ve sledovaných oblastech (s ohledem na potřebnou míru pedagogické podpory).
Digitální vyhodnocení a reporty
Pro systém byla vytvořena kvalitní digitální nadstavba, která je součástí nástroje. Ta umožňuje automatické vyhodnocování zadaných dat a generuje učitelům přehledně vizualizované informace o vstupních dovednostech dětí. Při opakovaně prováděné diagnostice vybraného dítěte poskytne digitální nadstavba učiteli report se srovnáním výsledků z obou pedagogických diagnostik. Učitel tedy vidí, kde se dítě výukově posunulo. Podle toho může upravit učební či jakékoli jiné plány, stanovené cíle apod. Informace jsou předávány rodičům a je jim podrobně vysvětleno, co se daří a jaký způsob podpory a domácí přípravy by dítěti mohl dále pomoci.
Při používání digitální aplikace učitel výsledky zaznamenává přímo do tabletu nebo počítače, odpadá tak listování v papírovém záznamovém listu.
Závěrem
Při využití pedagogické diagnostiky iSophi Z nejde o výběr dětí do školy při zápisu, ale především o první kontakt s rodiči a dítětem. Výsledky nejsou určujícím kritériem pro přijetí či nepřijetí dítěte do školy. Interpretace výsledků slouží jako cenná informace pro rodiče, jak a na čem s dítětem dále pracovat, a informace pro pedagoga, který může lépe připravit a ošetřit přechod z předškolního do základního vzdělávání (jak ukládá RVP pro základní vzdělávání). Více o nástroji se můžete dozvědět na stránkách www.isophi.cz.
Mgr. Simona Pekárková, Ph.D.
Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
(Autorky působí na katedře psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a ve vedení Pedagogicko-psychologické poradny STEP s.r.o)
Zdroj: iSophi Education s.r.o.; https://isophi.cz/diagnostika-pro-zs/