Financování nepedagogických pracovníků

Vydáno: 4 minuty čtení

Podrobnosti novelizace školského zákona v oblasti financování nepedagogické práce vysvětelené na konkrétních dopadech do praxe. 

Podzimní série krajských konferencí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy představila ředitelům škol a zřizovatelům jasný a prakticky zaměřený výklad nového systému financování nepedagogické práce. 

==>> Poslechněte si záznam krajské konference k převodu financování nepedagogických pracovníků z Olomoucký kraje.

Program konference byl zaměřen na vysvětlení důvodů a principů změny, praktické nastavení odpovědností a rozpočtů i doporučení, jak efektivně organizovat nepedagogickou práci ve školách. Jak tuto práci ve škole zajistit? Jaké mohou být rozpočtové dopady? Jak správně nakládat s prostředky ONIV. 

Co nemění zákon 267/2025 Sb.?

  • pracovněprávní vztahy
  • způsob odměňování
  • RUD obcí nezřizujících školu
  • Odpovědnost školy za zajišťování hmotného zabezpečení
  • Způsob financování pedagogické práce

Současný systém financování škol (2025)

Nový systém financování (2026)

Pedagogická práce – Phmax, normativně

Pedagogická práce – Phmax, normativně, PHPmax

Nepedagogická práce ve škole – rozpis MŠMT (normativy na ředitelství, další pracoviště, třídu)

Nepedagogická práce ve škole - zřizovatel

Nepedagogická práce ve školských zařízeních – republikové či krajské normativy

Nepedagogická práce ve školských zařízeních - zřizovatel

ONIV ve školách – rozpis MŠMT

ONIV – zřizovatel (vyjma výuky plavání, řidičských a svářečských oprávnění dle RVP)

Podpůrná opatření – nárokově ze státního rozpočtu

Podpůrná opatření – personální pedagogické SR, personální a nepedagogické a nepersonální zřizovatel (investiční možnost nadále žádat MŠMT)

Provozní výdaje – zřizovatel „školský RUD“ 9 %

Provozní výdaje - zřizovatel

V novém systému bude v roce 2026 v průměru cca 36 tis. Kč na jednoho „přepočeteného“ žáka (dle predikcí ministerstva financí) oproti cca 20, 58 tis. Kč v roce 2025.

==>> Chci si spočítat Nápočet školského RUD obcí ("školský koeficient")

ONIV 2026

Nově jsou ONIV v gesci zřizovatele. Stát hradí z dosavadních ONIV pouze externí "výuku" dle RVP.

Zřizovatel zejména hradí: 

  • Učebnice a učební pomůcky včetně IT vybavení
  • Vzdělávání zaměstnanců (všech)
  • Zákonné pojištění odpovědnosti (za organizaci)
  • Cestovní náhrady (všichni zaměstnanci)
  • Dopravu na povinné školní akce
  • Neinvestiční pomůcky a kompenzační pomůcky (podpůrná opatření) pro žáky s SVP a nadané
  • Náhrady a odměny členům komisí (střední školy)

Financování školního stravování

  • Zřizovatel nově hradí veškeré náklady na provoz a platy zaměstnanců.
  • Dítě, žák, student i nadále hradí pouze suroviny
  • Prostředky do RUD jdou za dítětem/ žákem školy
    • Dítě/žák se stravuje tam, kde se vzdělává = rozpočet školy
    • Stravování poskytuje jiná organizace = nutnost upravit smluvní vztahy mezi školou a školní jídelnou.
  • Není nutné odlišovat náklady na přípravu jídla jiným stravovaným (např. zaměstnanců)

Zdroj: https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/serie-konferenci-k-financovani-nepedagogicke-prace; https://www.youtube.com/watch?v=1ooGTwPHT_s

 

 

Jaký je hlavní cíl nové podoby financování nepedagogické práce ve školách od roku 2026?

Nový systém financování se zaměřuje na efektivnější organizaci nepedagogické práce tím, že převede odpovědnost za prostředky ONIV na zřizovatele, čímž umožní školám lépe alokovat zdroje na základě specifických potřeb jednotlivých zařízení.

Jaké položky pokrývá nový systém financování ONIV ze strany zřizovatelů.

Zřizovatelé hradí učebnice, učební pomůcky, IT vybavení, vzdělávání zaměstnanců, zákonné pojištění odpovědnosti, cestovní náhrady, dopravu na školní akce, neinvestiční pomůcky pro SVP žáky, náhrady členům komisí a financování školního stravování.

Jaké jsou očekávané rozpočtové dopady přechodu na nový systém?

Přechod na nový systém financování přinese změny ve struktuře rozpočtů škol, přičemž zřizovatelé převezmou větší odpovědnost za pokrytí provozních výdajů a platů zaměstnanců, což bude vyžadovat strategické přehodnocení alokace zdrojů.