Poziční dokument Partnerství pro vzdělávání 2030+ pro advokační činnost zaměřenou na vznik místní školské správy, která dokáže zlepšovat učení, wellbeing a rovné šance dětí a žáků.
Cíl : V systému veřejné správy ČR je určena instituce, která ze zákona nese odpovědnost za kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách na jasně definovaném území menším než kraj. Instituce plní roli místní školské správy a má parametry, které jsou nutné pro její efektivní činnost.
Více informací: https://partnerstvi2030.cz/skolska-sprava/
Dokument ke stažení: https://partnerstvi2030.cz/wp-content/uploads/Partnerstvi2030_Efektivni-skolska-sprava.pdf
Parametr | Podrobnost/vysvětlení/příklad |
V zákoně je určena instituce odpovědná za kvalitu vzdělávání v MŠ a ZŠ na území menším než kraj. | Může být splněno například úpravou kompetencí již existující právní formy (např. školská právnická osoba zřizovaná více obcemi či svazkem obcí). Výběr konkrétního řešení je politické rozhodnutí v kompetenci MŠMT a MV ČR. |
Správní obvod odpovídá existujícímu správnímu členění státu. | Správní obvod instituce kopíruje hranice správního obvodu ORP nebo několika ORP, maximálně do velikosti okresu. |
Spravuje školy s celkovým počtem 5 000 až 20 000 dětí a žáků. | Ja zajištěna efektivní velikost jak z hlediska hospodárnosti, tak z hlediska účinného pedagogického leadershipu. |
Působí plošně. | Je zaručeno 100% pokrytí všech škol v daném správním území i v celé ČR. Nestane se, že některá veřejně financovaná škola bude vynechána. |
Odpovídá za územní pedagogický leadership. | Instituce odpovídá za plán územního pedagogického rozvoje, odborné vedení pedagogické spolupráce škol, organizaci efektivního profesního učení pedagogů, rozvoj pedagogických lídrů, vedení evaluačních rozhovorů se řediteli, systém přípravy budoucích ředitelů apod. Specifikace je právně zakotvena. |
Odpovídá za minimalizaci nepedagogické zátěže ředitelů a učitelů. | Instituce odpovídá za to, že ředitelé škol věnují většinu svého času pedagogickému vedení. Odpovídá za nepedagogické provozní záležitosti škol (sdílený provozní ředitel, sdílení provozní zaměstnanci). Na základě pověření od zřizovatelů může spravovat také jejich majetek využívaný školami. |
Má pravomoce ve vztahu k ředitelům jakožto hlavním pedagogickým lídrům škol. | Instituce má pravomoce nutné pro výkon své působnosti ve vztahu k ředitelům (například výběr ředitelů, hodnocení a odměňování apod.). Předpokládá se také participace obcí, nikoli však jejich rozhodovací pravomoc. |
Má pravomoce činit opatření nutná pro zajištění rovných šancí. | Například pravomoc ovlivňovat spádové obvody, ovlivňovat financování škol, vytvářet podpůrné programy pro znevýhodněné žáky, organizovat územní projekty, apod. |
Instituce má přiměřené personální kapacity ve svém ústředí. | Minimálně 16-20 pracovních úvazků na průměrně velké ORP (5000 žáků), z toho min. 25% na pedagogický leadership. |
Instituce je přiměřeně financována z rozpočtu regionálního školství. | Minimálně 2,5 až 3 % z celkových nákladů na provoz spravovaných škol a školských zařízení. |
Zdroj: https://partnerstvi2030.cz/wp-content/uploads/Partnerstvi2030_Efektivni-skolska-sprava.pdf