Člověk v tísni vyhlašuje sbírku na pomoc českým dětem. Pomůže jim dohnat učivo, které zameškaly kvůli covidu

Vydáno: 6 minut čtení

Člověk v tísni pomáhá školákům s látkou, kterou zameškali. V březnu začal doučovat i online a nyní rozšiřuje řady doučovatelů, aby podpořil co nejvíce dětí. Ve spolupráci s partnerskými institucemi zapůjčuje nejvíce potřebným dětem notebooky. Díky sbírce Lepší škola pro všechny toho ale dělá mnohem více. Udělejte také více, dokonce dvakrát více, protože každý váš dar bude do 8. října 2020 zdvojnásoben!

V důsledku jarní koronavirové krize a nouzového uzavření škol se podle odhadů České školní inspekce na deset tisíc dětí nebylo schopno spojit se svými učiteli a zapojit se do distančního vzdělávání.

„Když se v březnu uzavřely školy a v rychlosti se přešlo na vzdálenou výuku, ne všechny děti se ocitly ve stejné situaci. Ty, které neměly počítač či připojení k internetu, náhle přestaly být v kontaktu se školou. Děti, jejichž rodiče nemají dostatečné znalosti nebo i dostatek času pomáhat s učivem, začaly mít záhy potíže se zvládnutím učiva. Právě u těchto dětí se mohou dramaticky prohloubit stávající problémy se vzděláváním,“ popisuje situaci Zuzana Ramajzlová z Programů sociální integrace Člověka v tísni.

12 miliónů korun, které tato ojedinělá fundraisingová kampaň vynesla minulý rok, umožnilo organizaci zareagovat na uzavření škol rychle a efektivně

Programy sociální integrace společnosti Člověk v tísni v České republice během uplynulého školního roku přímo podpořily 1 913 dětí. Březnové uzavření škol dopadlo nejtvrději na žáky, kteří neměli dostatečnou podporu rodiny a potřebné technické zázemí či připojení k internetu. S pomocí 220 dobrovolníků a pracovníků Člověka v tísni mohlo pokračovat doučování 703 dětí, z nichž mnohé by jinak zcela ztratily kontakt se školou. „A to všechno i díky lidem, kteří přispěli do sbírky Lepší škola pro všechny,“ děkuje dárcům z uplynulých let Václav Kučera, ředitel pražské pobočky Programů sociální integrace.

Ve spolupráci s Nadací České spořitelny a s iniciativou Česko.Digital zapůjčili pracovníci organizace 145 počítačů do nejpotřebnějších domácností a dalším desítkám dětí zajistili připojení k internetu.

Kromě okamžité reakce na koronavirovou krizi Člověk v tísni z prostředků sbírky mohl pomáhat dětem ze sociálně ohroženého prostředí ve 13 předškolních a 7 nízkoprahových klubech. Dalších 339 českých dětí bylo zapojeno do programů kariérního poradenství a resocializace.

Další díl seriálu Otázky pro Člověka se věnuje tématu chudoby a sociálního vyloučení. S herečkou Janou Plodkovou si povídá ředitel pražské pobočky Programů sociální integrace Člověka v tísni Václav Kučera.

Je potřeba nastavit podporu znevýhodněným dětem systémově

V reakci na koronavirovou krizi Člověk v tísni inicioval myšlenku zapojit studenty pedagogických fakult do doučování potřebných dětí v rámci svých praxí.

Doučování pomůže vyrovnat propad z doby jarního uzavření škol, bude probíhat především přímo ve škole, ale v případě opětovného uzavření také online.

Děti v Česku vás teď potřebují, dejte jim možnost pokračovat ve vzdělání a vybojovat si šanci na lepší život. Pomozme jim společně dohnat školu. Přispějte a všechny vaše dary zaslané do 8. října naši partneři zdvojnásobí!

Podpořit potřebují i učitelé a rodiče, kteří zůstali doma s dětmi

5000 návštěv denně zaznamenal on-line vzdělávací portál http://www.jsns.cz společnosti Člověk v tísni, který byl zpřístupněn po dobu lock-downu, aby s ním mohli pracovat vyučující při vzdálené výuce, ale také rodiče s dětmi doma. Více než 3800 spolupracujících škol, tisíce žáků a stovky učitelů využilo vzdělávací materiály zaměřené na mediální vzdělávání, moderní československé dějiny, lidská práva a globální rozvojové vzdělávání, sociální problematiku a životní prostředí.

V reakci na zavedená protivirová opatření Člověk v tísni přesunul vzdělávací semináře na internet. Plánované vzdělávání učitelů tak zrušeno ani omezeno nebylo, naopak se podařilo řady účastníků významně rozšířit. 1900 učitelů a dalších pedagogických pracovníků se vzdělávalo v oblasti ADHD ve školní praxi, v přístupu asistentů pedagoga k dětem ze sociálně vyloučeného prostředí nebo třeba ve filozofii pro děti.

Jedinečným a komplexním on-line kurzem Klimatická změna po dobu od vypuknutí pandemie prošlo již 1500 lidí.

Letošní ročník sbírky Lepší škola pro všechny potrvá od 15. září do 8. října. Generální partner sbírky Nadační fond Avast každý finanční dar, který lidé pošlou, zdvojnásobí. Dejte dětem možnost pokračovat ve vzdělání, podpořte učitele a rodiče v domácí výuce.

Jeden z mnoha příběhů pomoci

Tomášek se narodil mladé matce, která se potýkala se závislostí, nezvládala se o něj starat a brzy skončil v pěstounské péči u své babičky a dědy. Velké komplikace v péči o Toma nastaly s přechodem školní výuky na internet. Jeho prarodiče nepoužívali počítač ani chytrý telefon, doma neměli internet a vzhledem ke svému vysokému věku ani nemohli docházet do školy vyzvedávat učení.

Tomášek je jedním z 10 000 dětí, které zameškaly několik měsíců výuky. Učivo by bez podpory sám doháněl jenom těžko. Pokud by se jeho škola na podzim zavřela znovu, vlak by mu mohl ujet už nadobro.

„Měl ale štěstí, protože už před krizí měl doučování, a když se zavřely školy, tak jsme mu ve spolupráci s Česko.Digital zapůjčili notebook a zařídili připojení. Kolegové naučili základy práce na počítači nejenom jeho, ale i jeho prarodiče. Se školou Tom brzy začal komunikovat online jako ostatní děti ze třídy a mohl také pokračovat v doučování. Vypadá to, že ho učení přes počítač začalo hodně bavit!“ Říká s úsměvem Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích programů Člověka v tísni.

Zdroj: Tisková zpráva Člověk v tísni, o. p. s.