MZDR 1520/2022-1/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Změna: MZDR 2873/2022-1/MIN/KAN
Praha 14.ledna 2022
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm.
g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 2 odst. 1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných
opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů,
nařizuje podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. a podle § 2
odst. 2 písm. e) a m) zákona č. 94/2021 Sb. k ochraně obyvatelstva před dalším rozšířením
onemocnění covid-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto mimořádné opatření:
I.
1. Všem poskytovatelům zdravotních služeb a všem poskytovatelům sociálních
služeb (dále též jen „zaměstnavatel“) se podle § 2 odst. 2 písm. m) zákona č. 94/2021
Sb. nařizuje vždy jedenkrát za 7 dní provést preventivní vyšetření na stanovení přítomnosti
antigenu viru SARS-CoV-2, není-li dále stanoveno jinak, prostřednictvím rychlých
antigenních testů (RAT) provedených zaměstnancem, který je zdravotnickým pracovníkem,
nebo poskytovatelem zdravotních služeb, s nímž má uzavřenu smlouvu o poskytování
pracovnělékařských služeb, nebo jiným poskytovatelem zdravotních služeb, se kterým
uzavře za účelem provedení rychlých antigenních testů (RAT) smlouvu o poskytování
zdravotních služeb, u všech svých zaměstnanců; za zaměstnance se pro účely tohoto
opatření považují i osoby vykonávající činnost ve prospěch poskytovatele na základě
jiného než s ním uzavřeného pracovněprávního vztahu, včetně dobrovolníků a osob připravujících
se u poskytovatele na výkon povolání. U zaměstnanců, kteří v době provádění pravidelného
vyšetření nejsou přítomni na pracovišti, se vyšetření provede v den návratu na pracoviště
před nástupem k výkonu práce.
2. Vyšetření podle bodu 1 se neprovádí u zaměstnance, který
a) se vzhledem k povaze práce na svém pracovišti nesetkává s jinými osobami, za které
se nepovažují osoby žijící s ním ve stejné domácnosti, nebo který nevykonává práci
na pracovišti, nebo
b) absolvoval nejdéle před 72 hodinami před termínem pravidelného preventivního vyšetření
podle bodu 1 RT-PCR vyšetření na přítomnost viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem
a doloží zaměstnavateli tuto skutečnost záznamem v Informačním systému infekčních
nemocí (digitální certifikát EU COVID) nebo potvrzením vystaveným poskytovatelem
zdravotních služeb, nebo
c) byl očkován proti onemocnění covid-19 a doloží tuto skutečnost zaměstnavateli
národním certifikátem o provedeném očkování nebo certifikátem o provedeném očkování
vydávaným podle nařízení Evropské unie o digitálním certifikátu EU COVID1, za podmínky,
že od dokončení očkovacího schématu uplynulo nejméně 14 dní a v případě zaměstnance,
který dovršil 18 let věku, zároveň nejvýše 270 dní nebo byl očkován posilovací dávkou;
za národní certifikát o provedeném očkování se považuje písemné potvrzení vydané
alespoň v anglickém jazyce oprávněným subjektem působícím v třetí zemi, jehož vzor
je zveřejněn v seznamu uznaných národních certifikátů na internetových stránkách
Ministerstva zdravotnictví; písemné potvrzení musí obsahovat údaje o očkované osobě,
podanému typu vakcíny, datu podání vakcíny, identifikaci subjektu, který potvrzení
vydal, a tyto údaje musí být možné ověřit dálkovým přístupem přímo z písemného potvrzení,
za předpokladu, že očkování bylo provedeno
i) léčivým přípravkem obsahujícím očkovací
látku proti covid-19, kterému byla udělena registrace podle nařízení (ES) č. 726/2004,
nebo
ii) léčivým přípravkem, jehož výroba je v souladu s patentem léčivého přípravku
podle bodu i), pokud je tento léčivý přípravek zároveň schválen Světovou zdravotnickou
organizací pro nouzové použití; nebo
d) prodělal laboratorně potvrzené onemocnění covid-19, uplynula u něj doba izolace
a od prvního rychlého antigenního testu (RAT) na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2
nebo RT-PCR vyšetření na přítomnost viru SARS-CoV-2 s pozitivním výsledkem neuplynulo
více než 180 dní a doloží zaměstnavateli tuto skutečnost záznamem v Informačním systému
infekčních nemocí (digitální certifikát EU COVID) nebo potvrzením vystaveným poskytovatelem
zdravotních služeb, nebo
e) podstupuje preventivní testování podle tohoto mimořádného opatření u jiného svého
zaměstnavatele, který je poskytovatelem zdravotních služeb nebo poskytovatelem sociálních
služeb, a doloží tuto skutečnost zaměstnavateli písemným potvrzením tohoto jiného
zaměstnavatele.
II.
Pokud poskytovatel zdravotních služeb nebo poskytovatel sociálních služeb není
z provozních důvodů schopen zajistit testování svých zaměstnanců způsobem podle čl.
I bodu 1, postupuje se podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne
5. ledna 2022, č. j. MZDR 461/2022-1/MIN/KAN, v platném znění, a čl. I, III až VII
tohoto mimořádného opatření se na tohoto zaměstnavatele a jeho zaměstnance nevztahují.
III.
1. Všem zaměstnancům zaměstnavatelů uvedených v čl. I bodu 1, nejde-li o zaměstnance
uvedené v čl. I bodu 2, se podle § 2 odst. 2 písm. m) zákona č. 94/2021 Sb. nařizuje
podrobit se na výzvu zaměstnavatele vyšetření podle čl. I bodu 1.
2. V případě, že zaměstnanec poruší povinnost podstoupit vyšetření podle
čl. I bodu 1, se podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. nařizuje zaměstnavateli
tuto skutečnost bez zbytečného odkladu ohlásit místně příslušné krajské hygienické
stanici (dále jen „KHS“), v jejímž obvodu zaměstnavatel vykonává činnost. Zaměstnanci,
který poruší povinnost podstoupit vyšetření podle čl. I bodu 1, se podle § 69 odst.
1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. nařizuje:
a) nosit respirátor třídy FFP2 nebo jiný obdobný ochranný prostředek dýchacích cest
(vždy bez výdechového ventilu) naplňující minimálně všechny technické podmínky a
požadavky (pro výrobek), včetně filtrační účinnosti alespoň 94 % dle příslušných
norem (dále jen „respirátor třídy FFP2“), po celou dobu přítomnosti na pracovišti,
b) dodržovat rozestup alespoň 1,5 m od ostatních osob, pokud je to vzhledem k povaze
práce možné, a
c) stravovat se odděleně od ostatních osob; po dobu konzumace potravin neplatí povinnost
nosit ochranný prostředek dýchacích cest.
Zaměstnavateli se podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. nařizuje zajistit
organizačním opatřením omezení setkávání tohoto zaměstnance s ostatními osobami v
době přítomnosti na pracovišti na nezbytnou míru.
IV.
1. V případě, že výsledek preventivního vyšetření rychlým antigenním testem
(RAT) provedeného podle čl. I bodu 1 je pozitivní na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2
a zaměstnanec má klinické příznaky onemocnění covid-19, je považován za osobu s probíhajícím
onemocněním covid-19 a podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. se mu nařizuje
bez prodlení přerušit výkon práce, oznámit tuto skutečnost zaměstnavateli, opustit
místo pracoviště a telefonicky kontaktovat poskytovatele zdravotních služeb v oboru
všeobecné praktické lékařství, popřípadě praktické lékařství pro děti a dorost, nebo
jiného poskytovatele zdravotních služeb k určení dalšího postupu.
2. Zaměstnanci, kterému bylo provedeno vyšetření podle čl. I bodu 1 s pozitivním
výsledkem, ale který nemá klinické příznaky onemocnění covid-19, se podle § 69 odst.
1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. nařizuje bezodkladně uvědomit zaměstnavatele o
plánované nepřítomnosti na pracovišti kvůli podezření na pozitivitu na přítomnost
viru SARS-CoV-2, pracoviště opustit a poskytnout součinnost místně příslušné KHS,
která mu nařídí karanténu v délce trvání 5 dnů ode dne provedení vyšetření, nestanoví-li
čl. VI jinak. Do doby nařízení karantény se podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č.
258/2000 Sb. nařizuje zaměstnanci nosit respirátor třídy FFP2, nekonat práci na pracovišti
a zamezit kontaktu s jinými osobami, pokud to je možné, nejdéle však po dobu 5 dnů
ode dne provedení vyšetření.
3. Zaměstnanci uvedenému v bodu 2 se podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č.
258/2000 Sb. nařizuje neprodleně podstoupit vyšetření metodou RT-PCR na stanovení
přítomnosti viru SARS-CoV-2. Pokud vyšetření podle čl. I bodu 1 provádí poskytovatel
zdravotních služeb, podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. se nařizuje
tomuto poskytovateli v případě pozitivního výsledku tohoto vyšetření neprodleně provést
dotčenému zaměstnanci vyšetření metodou RT-PCR na stanovení přítomnosti viru SARS-CoV-2
nebo vystavit tomuto zaměstnanci žádanku na toto vyšetření v Informačním systému
infekčních nemocí (ISIN), v modulu elektronické žádanky. Pokud vyšetření podle čl.
I bodu 1 provádí zdravotnický pracovník, který není poskytovatelem zdravotních služeb
nebo zaměstnancem poskytovatele zdravotních služeb, podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona
č. 258/2000 Sb. se nařizuje zaměstnanci uvedenému v bodu 2 v případě pozitivního
výsledku tohoto vyšetření uvědomit bezodkladně o této skutečnosti poskytovatele pracovnělékařských
služeb zaměstnavatele, pokud tak zaměstnavatel stanovil, jinak poskytovatele zdravotních
služeb v oboru všeobecné praktické lékařství, popřípadě praktické lékařství pro děti
a dorost, nebo jiného poskytovatele zdravotních služeb. Poskytovatel zdravotních
služeb, který byl uvědoměn o pozitivním výsledku vyšetření podle čl. I bodu 1, je
povinen zaměstnanci bezodkladně vystavit žádanku na vyšetření metodou RT-PCR na stanovení
přítomnosti viru SARS-CoV-2 v Informačním systému infekčních nemocí (ISIN), v modulu
elektronické žádanky.
4. V případě, že zaměstnanec podstoupil vyšetření metodou RT-PCR na stanovení
přítomnosti viru SARS-CoV-2 podle bodu 3 s negativním výsledkem, místně příslušná
KHS karanténu ukončí.
5. Zaměstnanci uvedenému v bodu 2, u kterého není znám výsledek vyšetření metodou
RT-PCR na stanovení přítomnosti viru SARS-CoV-2 provedeného podle bodu 3 do uplynutí
doby karantény, se podle § 2 odst. 2 písm. m) zákona č. 94/2021 Sb. nařizuje v první
den, kdy je po uplynutí doby karantény přítomen na pracovišti nebo v místě výkonu
své činnosti, bezprostředně po příchodu na pracoviště nebo místo výkonu své činnosti
podstoupit vyšetření na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2. Vyšetření
takového zaměstnance se podle § 2 odst. 2 písm. m) zákona č. 94/2021 Sb. nařizuje
zajistit zaměstnavateli způsobem podle čl. I bodu 1.
V.
Všem zaměstnancům poskytovatelů zdravotních služeb a poskytovatelů sociálních
služeb se podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. nařizuje v případě,
že zjistí nebo jim bylo na základě provedeného epidemiologického šetření KHS oznámeno,
že byli v epidemiologicky významném kontaktu s osobou s potvrzeným onemocněním covid-19
(dále jen „rizikový kontakt“), aby o této skutečnosti bezodkladně informovali svého
zaměstnavatele; za osobu s potvrzeným onemocněním covid-19 se považuje osoba, která
měla pozitivní výsledek vyšetření metodou RT-PCR na stanovení přítomnosti viru SARS-CoV-2
nebo vykazuje klinické příznaky onemocnění covid-19 a měla pozitivní výsledek rychlého
antigenního testu (RAT) na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2 provedeného
poskytovatelem zdravotních služeb.
VI.
1. Zjistí-li poskytovatel zdravotních služeb nebo poskytovatel sociálních služeb,
že je v rámci jeho provozu ohroženo řádné zajištění poskytování zdravotních nebo
sociálních služeb pro míru nepřítomnosti zaměstnanců na pracovišti zejména z důvodu
nemoci, izolace nebo karantény a jejího předpokladu pro nejbližší období vzhledem
k aktuální epidemické situaci (zejména počtu nově diagnostikovaných případů onemocnění
covid-19), a nemůže-li zajistit řádné poskytování zdravotních nebo sociálních služeb
jinak, nařizuje se mu podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. informovat
o této skutečnosti místně příslušnou KHS a navrhnout, aby v případě jeho zaměstnance,
který měl pozitivní výsledek vyšetření podle čl. I bodu 1 nebo rizikový kontakt,
ale nemá klinické příznaky onemocnění covid-19 a jeho výkon práce na pracovišti je
nezbytný pro řádné zajištění poskytování zdravotních nebo sociálních služeb, rozhodla
o karanténních opatřeních, kterými není tomuto zaměstnanci zakázáno vykonávat práci
na pracovišti.
2. Nařizuje-li KHS karanténní opatření podle bodu 1 zaměstnanci, který měl
rizikový kontakt, současně vystaví tomuto zaměstnanci žádanku na provedení vyšetření
metodou RT-PCR na stanovení přítomnosti viru SARS-CoV-2 podle bodu 3 písm. d) v Informačním
systému infekčních nemocí (ISIN), v modulu elektronické žádanky.
3. Jestliže KHS nařídí zaměstnanci, o němž byla poskytovatelem zdravotních
služeb nebo poskytovatelem sociálních služeb oznámena skutečnost podle bodu 1, karanténní
opatření, které umožňuje výkon práce zaměstnance na pracovišti, pak se takovému zaměstnanci
podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. nařizuje dodržovat tato pravidla:
a) zaměstnanec po dobu 10 kalendářních dnů ode dne provedení vyšetření podle čl.
I bodu 1 s pozitivním výsledkem nebo posledního rizikového kontaktu:
i) pracuje s
respirátorem třídy FFP2 s tím, že používá jeden respirátor maximálně po dobu 4 hodin,
ii)
využívá na odpočinek a stravování ve zdravotnickém zařízení nebo zařízení sociálních
služeb místnost bez přítomnosti jiné osoby,
iii) neúčastní se pracovních porad a obdobných
pracovních setkání, veřejných ani soukromých hromadných akcí,
b) zaměstnanec po dobu 5 kalendářních dnů ode dne vyšetření podle čl. I bodu 1 s
pozitivním výsledkem nebo posledního rizikového kontaktu:
i) omezí pohyb ve zdravotnickém
zařízení nebo zařízení sociálních služeb na nezbytně nutnou míru a pracuje v takovém
režimu práce, aby se minimalizoval kontakt s ostatními zaměstnanci a jinými osobami,
současně omezí kontakt i s dalšími osobami mimo pracoviště na nezbytné minimum,
ii)
průběžně sleduje svůj zdravotní stav se zaměřením na možné klinické příznaky onemocnění
covid-19; v případě výskytu klinických příznaků onemocnění covid-19 se mu podle §
69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb. nařizuje bez prodlení přerušit výkon práce,
oznámit tuto skutečnost zaměstnavateli, opustit místo pracoviště a telefonicky kontaktovat
poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství, popřípadě
praktické lékařství pro děti a dorost, k určení dalšího postupu,
c) zaměstnanec, který měl pozitivní výsledek vyšetření podle čl. I bodu 1, v případě,
že do 5 dnů ode dne provedení tohoto vyšetření není znám výsledek jeho následného
vyšetření metodou RT-PCR na stanovení přítomnosti viru SARS-CoV-2 provedeného podle
čl. IV bodu 3, podstoupí vyšetření na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2;
toto vyšetření se podle § 2 odst. 2 písm. m) zákona č. 94/2021 Sb. nařizuje zajistit
zaměstnavateli způsobem podle čl. I bodu 1,
d) zaměstnanec, který měl rizikový kontakt, každý pracovní den po dobu 5 kalendářních
dnů od posledního rizikového kontaktu podstoupí rychlý antigenní test (RAT) na stanovení
přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2 a nejdříve za 5 kalendářních dní od rizikového
kontaktu podstoupí vyšetření metodou RT-PCR na stanovení přítomnosti viru SARS-CoV-2
na základě žádanky vystavené KHS, která nařídila karanténní opatření, v Informačním
systému infekčních nemocí (ISIN), v modulu elektronické žádanky; provedení rychlého
antigenního testu (RAT) na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2 zajistí
zaměstnavatel způsobem podle čl. I bodu 1.
V případě negativního výsledku vyšetření metodou RT-PCR podle čl. IV bodu 3 nebo
podle písmene d) není zaměstnanec nadále povinen dodržovat omezení uvedená v písmenech
a) a b).
4. Poskytovatelům zdravotních služeb nebo poskytovatelům sociálních služeb,
kteří postupují podle bodu 1, se podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb.
nařizuje zajistit dotčeným zaměstnancům podmínky pro dodržování pravidel uvedených
v bodu 3.
VII.
V případě osob, které jsou samy poskytovateli zdravotních služeb nebo poskytovateli
sociálních služeb, platí čl. I až VI obdobně.
VIII.
Všem poskytovatelům zdravotních služeb a všem poskytovatelům sociálních služeb
se podle § 2 odst. 2 písm. e) zákona č. 94/2021 Sb. nařizuje, aby omezili konání
porad, seminářů a dalších podobných setkání vícero osob na pracovišti nebo i jinde
z pracovních důvodů tak, aby se konaly pouze nezbytné akce v nejmenším možném počtu
účastníků.
IX.
S účinností ode dne 17. ledna 2022 od 00:00 hod. se ruší:
a) mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 1. září 2020, č.j. MZDR 36813/2020-1/MIN/KAN,
b) mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 2. října 2020, č.j. MZDR
36813/2020-3/MIN/KAN,
c) mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 30. srpna 2021, č.j. MZDR
32802/2021-2/MIN/KAN,
d) bod 2. mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 10. září 2021, č.j.
MZDR 32802/2021-3/MIN/KAN, a
e) mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 10. listopadu 2021, č.j.
MZDR 32802/2021-4/MIN/KAN.
X.
Toto mimořádné opatření nabývá účinnosti dnem 17. ledna 2022.
Odůvodnění:
I. Zhodnocení aktuální epidemické situace
Ve svém pravidelném týdenním epidemiologickém hodnocení trendu vývoje epidemické
situace v zemích Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru (dále jen „EU/EHP“
hodnotí Evropské centrum pro prevenci a kontrolu nemocí (dále jen „ECDC“) situaci
na konci 52. týdne (týden končící v neděli 2. ledna 2022) jako nepříznivou. Současný
vývoj a trend je charakterizován vysokou celkovou mírou hlášení nově diagnostikovaných
případů s velmi významným nárůstem počtu případů onemocnění covid-19 v posledních
dvou týdnech, a to v návaznosti na šíření varianty omikron, která se postupně stává
dominantní variantou v mnoha zemích světa. Denní přírůstky zároveň v mnoha zemích
(Francie, Velká Británie, Itálie, Švýcarsko, USA, Austrálie a další) překonávají
velmi významně nejvyšší počty zaznamenané při vlně způsobené variantou Delta.
Vzhledem k současnému trendu a vývoji předpokládají prediktivní modely pro
nejbližší období pokračující strmý růst počtu nových případů onemocnění, např. Dánský
vědecko-výzkumný institut (Statens Serum Institute) předpokládá, že se denní počty
nových případů v Dánsku budou pohybovat v rozmezí od 25 tisíc do 55 tisíc případů
s vrcholem na konci ledna tohoto roku. Obdobný vývoj, tj. významný nárůst a velmi
vysoké počty nových případů, je vysoce pravděpodobný i v dalších zemích, aktuálně
rychlý a strmý nárůst pozorujeme např. ve Finsku či Řecku, a nově také v Rakousku,
kde jsou nejvíce zatíženy regiony Salzbursko a Tyrolsko.
Aktuální trend a vývoj epidemické situace v České republice je charakterizován
opětovným nárůstem počtu nově diagnostikovaných případů, který však prozatím není
tak strmý jako v ostatních, výše uvedených státech, kde dochází k eskalaci počtů
nových případů. V ČR pozorujeme v současné době (k 6. 1. 2022) postupný a pozvolný
nárůst, který je také s velkou pravděpodobností ovlivněn šířením varianty omikron,
které dle hodnocení Státního zdravotního ústavu bude na našem území dominantní a
vytlačí tak původní variantu delta.
Dle tiskové zprávy Státního zdravotního ústavu ze dne 10. ledna 2022 se podle
předpokladů varianta omikron již stala dominantní variantou na území České republiky.
Přenáší se s vyšší účinností a plošně se nad hranici 50 % zkoumaných pozitivních
případů v ČR dostala k 8. 1. 2022. Za následující den, tedy neděli (9. 1.), kdy data
odrážejí spíše testy z laboratoří ve větších městech, a také zpravidla v neděli chodí
na vyšetření méně lidí, pak podíl detekcí varianty omikron dosáhl až k hranici 79
procent (78,59 %). Je proto nutné dodržovat všechna aktuálně platná hygienická opatření
bránící přenosu infekce a zdůraznit důležitost očkování, a to včetně posilující třetí
dávky.[1]
Aktuální denní přírůstky nových případů odpovídají průměrným počtům pozorovaným
v předvánočním období roku 2021. Denní průměr vypočtený z hodnot posledních 7 dní
se pohybuje okolo 6 000 případů denně, z toho zhruba 9 % připadá na rizikovou skupinu
65+ (v absolutních číslech 520 případů/7denní průměr k 6. 1. 2022). V přepočtu na
100 tisíc obyvatel se aktuálně celopopulační 7denní incidence pohybuje okolo hodnoty
380 na 100 tisíc obyvatel (6. 1. 2022).
Z regionálního pohledu nepozorujeme významně rozdílný vývoj a trend epidemie
mezi jednotlivými kraj. Většina krajů se v hodnotách 7denní incidence pohybuje mezi
300 až 400 případy na 100 tisíc obyvatel, vyjma hlavního města Prahy, kde aktuální
7denní incidence vlivem nárůstu po období vánočních a novoročních svátků překračuje
hodnotu 600 případů na 100 tisíc obyvatel, což v přepočtu na počet případů znamená
zhruba 1 200 nových případů denně. Dlouhodobě nejméně případů na 100 tisíc obyvatel
pozorujeme v Karlovarském kraji, kde je v současnosti 7denní incidence okolo 200
případů denně, což v absolutních počtech představuje denní průměr okolo 100 nově
diagnostikovaných případů onemocnění covid-19. V souvislosti s hlavním městem Praha
registrujeme jako už několikrát v minulosti pozorovaný jev, a to nárůst počtu případů
v okresech Praha - Západ a Praha - Východ, který je zapříčiněn významnou propojeností
těchto dvou okresů s Prahou, která způsobuje významný pohyb osob mezi těmito regiony.
Vzhledem k současným počtům nových případů, vysoké relativní pozitivitě testů
a známým charakteristikám varianty omikron, která má dle dosavadních poznatků vyšší
transmisibilitu než ostatní varianty (Potential Rapid Increase of Omicron Variant
Infections in the United States | CDC) trvá vysoká pravděpodobnost kontaktu s nakaženým
jedincem.
Při rozdělení počtu případů dle věkových kategorií registrujeme vysoké hodnoty
dlouhodobě u mladých osob 16 až 29 let (zde se hodnoty 7denní incidence pohybují
okolo 500 případů/100 tisíc osob, tedy výrazně nad populačním průměrem). Tento jev
není neobvyklý a odpovídá obvyklému věkovému rozložení případů i v ostatních zemích,
a to primárně z důvodu, že se jedná o nejvíce sociálně aktivní skupinu osob, s vysokým
množství společenských aktivit a na to navázaných kontaktů, jedná se rovněž o nejčastější
konzumenty služeb s vyšším počtem účastníků (hromadné akce, taneční kluby apod.).
Pokračující vysoká zátěž je pozorována nadále i ve skupině dětí ve věku 6 až 15 let,
kde však aktuální hodnoty mohou být ovlivněny vyšší frekvencí testování ve školách
a školních kolektivech, a rovněž ve skupině dospělých ve věku 30 až 49 let, kde v
obou těchto kohortách překračuje 7denní incidence hodnotu 400/100 tisíc obyvatel.
Nejnižší 7denní incidence i nadále ve skupině 65+ (170 případů na 100 tis. obyvatel),
což se může zdát pozitivním aspektem současného vývoje, avšak i tato nižší hodnota
ve srovnání s populačním průměrem představuje riziko, jelikož se jedná o trvající
vysokou prevalenci nákaz ve skupině osob, která je riziková z hlediska závažnosti
průběhu onemocnění s následným dopadem na zdravotní systém a poskytování zdravotní
péče. Vysoký počet nových případů v této kohortě, který denně v průměru přesahuje
hodnotu 500, představuje i nadále rizikový potenciál v počtu nových hospitalizací,
včetně hospitalizací na oddělení jednotek intenzivní péče (dále jen „JIP“). Osoby
této věkové kategorie totiž představují nejčastější skupinu hospitalizovaných osob,
včetně těch na JIP, neboť u 25 až 30 % těchto osob vzhledem k četným přidruženým
chronickým onemocněním vyžaduje zdravotní stav hospitalizaci. Což má následně významný
dopad na kapacity standardní lůžkové a intenzivní péče a s tím související poskytování
elektivní péče, která musí být v případě omezení kapacit zastavena. Tato omezení
mají pak následně negativní dopad na zdravotní stav osob, u kterých musí být zrušeny
plánované výkony a zákroky, k čemuž muselo být v řadě regionů přistoupeno.
Aktuálně se celkové počty hospitalizovaných pohybují mezi hodnotami 2 500 -
2 800 pacientů na lůžku, avšak i tento nižší počet představuje stále velmi vysokou
zátěž pro léčebnou péči, zejména pak s ohledem na očekávaný nárůst počtu nově diagnostikovaných
případů v souvislosti se zrychlujícím se šířením varianty omikron, a to i přes to,
že u varianty omikron se předkládá nižší dopad na hospitalizace než u varianty delta,
což ukazují i aktuální data z Velké Británie (Report 50 - Hospitalisation risk for
Omicron cases in England | Faculty of Medicine | Imperial College London) či Dánska,
kde v návaznosti na vysoké počty nových případů sice stoupá počet hospitalizací,
ale ne tak dramaticky a počet hospitalizací v těžkém stavu pak velmi pozvolna. Důležitým
faktorem současného stavu a vývoje nemocniční zátěže je stav kapacit intenzivní péče,
a zde je stále patrný postupný pokles a kontinuální pokles pacientů hospitalizovaných
na JIP/ UPV+ECMO, avšak stejně jako v případě celkových hospitalizací, se jedná o
počet stále vysoký a představující významnou zátěž pro zdravotní systém, zejména
v případě zhoršení celkové situace. Průměrný věk aktuálně nově přijímaných pacientů
je 66 let, na JIP pak 64 let. Více než 70 % pacientů hospitalizovaných na JIP je
pak ze skupiny neočkovaných osob.
Současnému vývoji hospitalizací, zejména hospitalizací pro těžký průběh onemocnění
covid-19, pomáhá ochranný efekt vakcinace, zejména pak očkování posilující dávkou.
Tento fakt vystihují i denně publikovaná data ÚZIS, které jsou zveřejňována na webových
stránkách MZ (Datové tiskové zprávy ke covid-19 - Ministerstvo zdravotnictví (mzcr.cz))
a kde je uvedeno, že za měsíc prosinec 2021 počet neočkovaných pacientů na JIP významně
převyšuje počet nově hospitalizovaných na JIP s dokončeným očkováním, konkrétně v
přepočtu na 100 tisíc osob v dané skupině je 7denní incidence v kohortě neočkovaných
15,6 případů, kdežto ve skupině kompletně očkovaných je 7denní incidence 3,2 případů,
u osob s posilovací dávkou pak 0,9 případů na 100 tisíc osob v dané skupině. Obdobně
je tomu i v začátku měsíce ledna, kdy u skupiny neočkovaných je 7denní incidence
7,9 případů, u skupiny očkovaných pak 1,8 případů na 100 tisíc osob v dané skupině.
Toto částečně kopíruje i vývoj v počtu nově diagnostikovaných případů, kdy 7denní
incidence nových případů ve skupině neočkovaných je téměř 1 000 na 100 tisíc osob,
ve skupině očkovaných pak okolo 450 případů na 100 tisíc osob v dané skupině.
Dalším parametrem je relativní pozitivita indikovaných testů, která je i nadále
vysoká. Aktuální hodnota 7denního průměru pro celou ČR je 23 % pro testy z diagnostické
a klinické indikace a 11 % pro testy z epidemiologické indikace. Obě tyto hodnoty
tak i nadále významně překračují doporučenou hodnotu, která je obecně přijímána jako
„bezpečná“ (4 - 5 %) a ukazují na velmi vysokou virovou nálož v populaci a významný
potenciál pro další šíření onemocnění, včetně zásahu do zranitelné skupiny obyvatel,
jelikož pravděpodobnost setkání s pozitivní osobou je výrazně vyšší, a to zejména
pak v místech s vyšší kumulací osob na jednom místě v jeden čas.
Výše uvedené hodnoty sledovaných indikátorů a současný trend a vývoj šíření
onemocnění covid-19 řadí ČR dle metodiky WHO pro kategorizaci míry přenosu do nejvyššího
stupně, a to do 4. stupně pro komunitní přenos nákazy, který je charakterizován velmi
vysokou incidencí nových případů za 14 dní, a které jsou rozprostřeny po celém území.
Dokladem pro trvající komunitní šíření onemocnění covid-19 na území ČR jsou nejen
hodnoty 7denní incidence na úrovni okresní, kdy okolo 60 okresů přesahuje hodnotu
250 případů na 100 tisíc obyvatel. Tento stupeň je z hlediska míry rizika charakterizován
jako velmi rizikový pro obecnou populaci.
Toto hodnocení podporuje i hodnocení Evropského střediska pro prevenci a kontrolu
nemocí, která na základě hodnotících indikátorů vývoje epidemie řadí ČR ve své rizikové
škále do druhé nejvyšší kategorie rizika viz Weekly COVID-19 country overview (europa.eu)
.
Pro další vývoj a průběh epidemie je vysoce důležité očkování u rizikových
skupin i naočkování třetí dávkou, která znamená posílení imunity proti onemocnění
covid-19 a tím i snížení rizika nákazy a symptomatického průběhu, a především pak
těžkého průběhu onemocnění nebo úmrtí v případě nákazy. Proočkovanost populace, zejména
pak vyšších věkových skupin, je nezbytná z důvodu ochranného efektu očkování před
závažným průběhem onemocnění, který je více pravděpodobný u starších osob s chronickými
onemocněními nebo u osob s oslabenou imunitou.
K datu 6. 1. 2022 bylo očkováno alespoň jednou dávkou více než 6,8 milionů
obyvatel, dokončené očkování má více než 6,6 milionu osob, což představuje 62 % celkové
populace s tím, že více než 2,7 milionům osob pak byla podána posilující třetí dávka.
V kohortě obyvatel starších 16 let věku, má dokončené očkování 73 %. Z hlediska rizika
závažného průběhu nemoci v nejohroženější skupině, tj. u osob starších 80 let, je
kompletně naočkováno 88 %, posilovací dávku má v této skupině aplikováno zhruba 300
tis. osob, což představuje 67 % této populační skupiny, avšak v této skupině zůstává
stále vysoký počet osob, které neabsolvovaly ani jednu dávku očkování, což představuje
významné riziko pro zátěž zdravotnického systému v případě průniku do této vysoce
rizikové skupiny. Ve věkové skupině 60+ je pak stále okolo 200 tisíc osob, které
neabsolvovaly očkování, a to ani jednou dávkou.
Základním a klíčovým aspektem pro další vývoj epidemie je proočkovanost populace
včetně podání třetí, tzv. posilující dávky. Současná proočkovanost v základním schématu,
tj. bez posilovací dávky je stále nedostatečná, v populaci stále zůstává téměř 30
% osob, jenž neabsolvovalo ani jednu dávku očkování, tj. nejsou primárně chránění
před závažným průběhem onemocnění. Stále je tedy v populaci velký počet osob primárně
nechráněných, z nichž je nemalý podíl těch, které jsou v případě nákazy výrazně více
ohroženy závažným průběhem onemocnění se všemi jeho následky.
Současná situace a aktuální vývoj epidemie jsou s vysokou pravděpodobností
ovlivněny postupným šířením varianty omikron viru SARS-CoV-2, která se vykazuje schopností
nejen částečného prolomení ochranného efektu očkování, ale také imunity po prodělání
onemocnění, což dokladují mimo jiné i zvýšené počty reinfekcí např. v Dánsku (Covid-19
Dashboard (arcgis.com)) a zároveň tato varianty vykazuje zvýšenou přenosnost. K tomu
je nutné navíc připočíst sezonní efekt, tj. sezónnost respiračních nákaz a vysoký
počet rizikových kontaktů v populaci ve vnitřních prostorech, kde je pravděpodobnost
rizikové expozice mnohem vyšší než ve venkovních prostorech. Významným rizikem je
trvalé a kontinuální šíření mezi zranitelnými skupinami obyvatel. A v neposlední
radě nedostatečná proočkovanost populace.
Na základě výše uvedeného hodnocení vývoje epidemie můžeme konstatovat, že
stále vysoká hodnota relativní pozitivity testů ukazuje na vysokou virovou nálož
v populaci, a tento indikátor společně s vysokým počtem případů u nichž není znám
zdroj nákazy ukazuje na masivní komunitní šíření onemocnění v populaci. Z těchto
důvodů je i nadále nutné pokračovat v opatřeních plošného charakteru k minimalizaci
rizika a dopadů epidemie. A to i s ohledem k vývoji ve světě a prognóze vývoje v
ČR v souvislosti se šířením varianty omikron, která jak popisují data ECDC je dominantní
ve 22 státech EU/EHP.
Denní přehled o počtu osob s nově prokázaným onemocněním covid-19 a dalších
sledovaných parametrů v ČR je pak pravidelně zveřejňován na webových stránkách https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19,
kde jsou rovněž dostupné různé datové sady pro hodnocení vývoje onemocnění covid-19
v časové ose, a také zde https://www.mzcr.cz/tiskove-centrum/datove-tiskove-zpravy-ke-covid-19/
.
Aktuální přehled očkování je dostupný na webových stránkách https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/vakcinace-cr.
II. Hodnocení rizika
S ohledem na šíření nové varianty omikron viru SARS-CoV-2, které vzhledem k
předběžným zprávám o rychlosti jejího šíření a potenciálnímu úniku postvakcinační/postinfekční
imunitě vyvolává vážné obavy, vydalo ECDC dne 15. prosince 2021 nové aktualizované
hodnocení rizik v souvislosti s onemocněním covid-19, které zohledňuje šíření varianty
omikron v kontextu s probíhajícím přenosem varianty delta viru SARS-CoV-2 v zemích
EU/EHP.[2] Státní zdravotní ústav tento dokument následně zpracoval.[3] V textu níže
je uvedeno shrnutí, jednotlivé detaily jsou dostupné ve výše zmiňovaném zpracování
předmětného dokumentu ECDC.[3]
Varianta delta nadále zůstává dominantní variantou viru SARS-CoV-2, avšak v
zemích EU/EHP již dochází i ke komunitnímu šíření varianty omikron, která se dle
predikcí modelů stane dominantní již na začátku roku 2022.
Současné údaje o závažnosti onemocnění způsobeného variantou omikron zůstávají
omezené. Dosavadní důkazy, které naznačují sníženou účinnost vakcín proti nákaze
variantou omikron, však vzbuzují významné obavy. I v případě nižší závažnosti průběhu
onemocnění touto variantou bude mít strmý exponenciální nárůst nových případů za
následek i rostoucí počet případů s těžkým průběhem onemocnění. Vzhledem k tomu,
že země EU/EHP stále čelí vážnému dopadu vlny varianty delta, další nárůst počtu
hospitalizací by mohl rychle zahltit zdravotnické systémy.
Na základě současně dostupných důkazů a vzhledem k vysoké míře nejistoty je
celková míra rizika pro veřejné zdraví, která je spojená s dalším výskytem, šířením
a důsledky šíření varianty omikron viru SARS-CoV-2 v zemích EU/EHP, hodnocena jako
velmi vysoká.
Ačkoliv byly případy varianty omikron v zemích EU/EHP původně hlášeny pouze
v souvislosti s cestováním, v současné době je stále větší počet případů hlášen jako
součást ohnisek nebo jsou případy detekovány prostřednictvím rutinních surveillance
systémů, což naznačuje, že již probíhá v zemích EU/EHP komunitní přenos varianty
omikron.
Epidemiologická situace v zemích EU/EHP je stále charakterizována vysokou incidencí
a nízkou, ale pomalu zvyšující se úmrtností, způsobenou pokračujícím přenosem delty.
Aktuálně zůstává delta varianta viru SARS-CoV-2 nejrozšířenější variantou. Na základě
predikcí modelů (v závislosti na rychlosti šíření a úrovni obcházení imunity) se
však pravděpodobně varianta omikron stane dominantní variantou SARS-CoV-2 již během
prvních dvou měsíců roku 2022. Dostupné údaje jsou v současnosti příliš omezené na
to, aby bylo možné s dostatečnou jistotou posoudit závažnost průběhu onemocnění způsobeného
variantou omikron v evropské populaci. Nicméně, pokud by byla závažnost onemocnění
způsobená variantou omikron nižší než závažnost průběhu onemocnění způsobená variantou
delta, zvýšená přenosnost a výsledný exponenciální nárůst nových případů onemocnění
rychle převáží jakékoli výhody potenciálně snížené závažnosti onemocnění. Z toho
důvodu je velmi pravděpodobné, že rozšíření varianty omikron povede k vyšším počtům
hospitalizací a úmrtí, než bylo předpokládáno dle předchozích prognóz ECDC (z 24.
11. 2021), jenž braly v úvahu pouze variantu delta.
Účinnost vakcín proti vážným následkům způsobeným variantou delta zůstává vysoká.
Účinnost vakcín proti vážným následkům způsobeným variantou delta zůstává vysoká.
K 6. lednu 2022 byla kumulativní proočkovanost celkové populace v zemích EU/EHP 68,6
%. V posledních týdnech dochází k pomalému nárůstu proočkovanosti a u dospělé populace
se zrychluje tempo podávání posilujících dávek. Nárůst v míře proočkovanosti zůstává
v jednotlivých zemích EU/EHP nerovnoměrný, přičemž tři země EU/EHP stále hlásí proočkovanost
celkové populace pod 50 % (Slovensko, Bulharsko, Rumunsko). První studie z neutralizačních
studií in vitro ukazují sníženou neutralizační schopnost sér (po očkování/prodělání
infekce) proti izolátům virů varianty omikron ve srovnání s jinými variantami viru
SARS-CoV-2 (studie však zatím nebyly přezkoumány). V současné době stále neexistuje
z praxe dostatek dat o účinnosti vakcín registrovaných v zemích EU/EHP proti variantě
omikron. Podle aktuálně dostupných důkazů o závažných následcích způsobených variantou
delta a potenciálně variantou omikron zvýší posilující dávka ochranu populace, přičemž
se očekává, že pozitivní účinek posilujících dávek na populaci bude vyšší, pokud
bude posilující dávka podána většině dospělé populace během krátké doby. Aktuálně
dostupné údaje podporují bezpečné a účinné podávání posilujících dávek již tři měsíce
po aplikaci druhé dávky. Zkrácení intervalu mezi posilující a základní vakcinací
na tři měsíce může vyžadovat přizpůsobení národních vakcinačních plánů.
Na základě výše uvedeného modelu byla modelována i predikce očekávaného poklesu
protektivního (ochranného) účinku očkování v populaci. Účinná ochrana očkování, kterou
lze na úrovni populace očekávat, se v průběhu času snižuje v důsledku slábnoucí imunity
po očkování a snížení účinnosti očkování způsobené variantou omikron (zejména u osob,
které nedostaly posilující dávku).
ECDC rovněž modelovalo scénáře relativního nárůstu očekávaných úmrtí v důsledku
cirkulace varianty omikron viru SARS-CoV-2 ve srovnání s cirkulací varianty delta,
a to s ohledem na charakteristiky, které ovlivňují šíření viru (přenosnost, účinnost
vakcín a přirozené imunity) a s ohledem na potenciální reakce zemí EU/EHP (urychlení
programů podávání posilujících dávek a zavedení restriktivnějších protiepidemických
opatření) mezi prosincem 2021 a březnem 2022. Dle predikcí modelu dojde v důsledku
rozšíření varianty omikron k nárůstu počtu úmrtí ve srovnání s dříve predikovanými
počty úmrtí v důsledku cirkulace varianty delta.
Výsledky shora uvedených modelů zdůrazňují nezbytnost výrazného a okamžitého
snížení kontaktů v populaci, aby se zabránilo vysokému nárůstu počtu nových případů
způsobených variantou omikron a aby byla zátěž zdravotnického systému zvládnutelná,
a to i při okamžitém urychlení podávání posilující dávky. V reakci na vysoký výskyt
varianty delta by měly všechny země EU/EHP pokračovat v zavádění protiepidemických
opatření a vzhledem k pravděpodobné brzké dominanci varianty omikron opatření neprodleně
posílit. Okamžité posílení protiepidemických opatření šíření varianty omikron zpomalí
a země EU/EHP tak získají čas na zvýšení míry proočkovanosti a podání posilujících
dávek. Bez snížení sociálních kontaktů prostřednictvím protiepidemických opatření
a bez zvýšení podávání posilujících dávek by mohla v zemích EU/EHP vysoká přenosnost
varianty omikron rychle zahltit zdravotnický systém.
Podle současné prognózy ECDC je tedy stále zapotřebí udržovat nastavená protiepidemická
opatření, aby bylo možno kontroloval výskyt viru SARS-CoV-2 v populaci a minimalizovat
dopady spojené se šířením této varianty.
III. Důvody, které vedly Ministerstvo zdravotnictví k vydání mimořádného opatření
S ohledem na výše uvedenou aktuální analýzu současného stavu epidemické situace
a predikci vývoje, která předpokládá v následujícím období zrychlující se tempo šíření
varianty omikron viru SARS-CoV-2 a s tím související nárůst počtu nových případů
až v desítkách tisíc denně a zejména na odborné doporučení Národního institutu pro
zvládání pandemie přistoupilo Ministerstvo zdravotnictví k vydání tohoto mimořádného
opatření.
Podmínky v něm stanovené pro testování zdravotnických a sociálních pracovníků
a další postupy z něho vycházející jsou stanoveny výhradně na odborném doporučení
Národního institutu pro zvládání pandemie, který ustavil ministr zdravotnictví jako
jedinou odbornou skupinu, která rozhoduje o podobě realizovaných protiepidemických
opatření v souvislosti s šířením onemocnění covid-19, a která jsou touto odbornou
skupinou i náležitě odborně podložena.
Cílem tohoto opatření je v období očekávané eskalace počtu případů varianty
omikron v České republice, která s vysokou pravděpodobností významně dopadne na všechny
segmenty lidské činnosti v ekonomické sféře, zajistit fungování zařízení poskytovatelů
zdravotních a sociálních služeb, a to především právě v období masivního šíření varianty
omikron viru SARS-CoV-2, kdy lze předpokládat nejen vysoký počet nakažených osob,
ale i výrazný nárůst počtu osob v karanténě z důvodu epidemiologicky významného kontaktu
s pozitivně testovanou osobou.
S ohledem na průběžné hodnocení vývoje epidemie u poskytovatelů zdravotních
a sociálních služeb byly dle zhodnocení míry rizika určeny okruhy poskytovatelů,
u kterých se nařizuje provádět preventivní testování zaměstnanců ve frekvenci 1x
týdně, a to s výjimkou osob, které se při výkonu práce nesetkávají s jinými osobami,
které předloží negativní výsledek RT-PCR testu provedeného nejdéle před 72 hodin
před termínem pravidelného preventivního vyšetření, které mají dokončené očkování
bez ohledu na podání posilující dávky, které prodělaly onemocnění covid-19 a od prvního
pozitivního testu neuplynulo 180 dní, nebo které byly testované u jiného zaměstnavatele.
Toto preventivní testování spolu s ostatními protiepidemickými opatřeními má za cíl
odhalit asymptomatické osoby, které mohou vzhledem k absenci příznaků nevědomky onemocnění
šířit, a zabránit tak možnému šíření nákazy v prostředí zdravotnických a sociálních
zařízení. Smyslem testování je lokalizovat ohnisko nákazy v časné fázi a zabránit
tak jejímu dalšímu šíření. Jeho účel spočívá především v ochraně dalších zaměstnanců
a zejména pak klientů / pacientů v zařízení poskytovatelů zdravotních a sociálních
služeb.
K tomuto preventivní testování budou používány rychlé antigenní testy prováděné
zdravotnickým pracovníkem. Tento typ testů je zvolen především z důvodu získání výsledku
vyšetření téměř okamžitě po jeho provedení, a tím je umožněno izolovat případně pozitivní
osobu v co nejkratším době a následně nastavit adekvátní protiepidemická opatření
k minimalizaci rizika dalšího přenosu nákazy v daném zařízení. Stanovená frekvence
je v souladu s doporučením amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí, které
uvádí, že optimální frekvence testování pomocí antigenních testů je alespoň jednou
týdně. [4,5,6] Pravidelné opakování antigenního testu zvyšuje jeho schopnost zachytit
u konkrétní osoby infekci.
Testování představuje společně s očkováním a dalšími protiepidemickými opatřeními
(např. ochrana dýchacích cest) významný preventivní nástroj snižující riziko šíření
onemocnění covid-19 v zařízeních poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb. Cílem
opatření je tak zamezit významného průniku nákazy do zařízení poskytovatelů zdravotních
a sociálních služeb, který by s ohledem na skladbu pacientů/klientů těchto zařízení
znamenal vyšší pravděpodobnost závažného průběhu onemocnění covid-19.
V případě onemocnění zdravotnického personálu pak může dojít k omezení péče
o pacienty z důvodu nedostatečné personální kapacity. Tato povinnost pravidelného
testování vede nejen k minimalizaci rizika přenosu nákazy v těchto typech zařízení,
v nichž je poskytována péče především osobám s významně zvýšeným rizikem těžkého
průběhu onemocnění covid-19 v případě nákazy, ale také vede k ochraně personálu,
a tak i zajištění dostatečných personálních kapacit k poskytování adekvátní péče.
Testování zdravotnických a sociálních pracovníků je doporučováno i odbornými autoritami
jako jeden z preventivních mechanismů zabránění vzniku ohnisek v těchto typech zařízení.
Současně toto opatření vyvažuje minimalizaci potencionálních rizik pro veřejné
zdraví s co možná nejmenším zásahem do integrity a důstojnosti osobnosti a práv pacientů/klientů
i zaměstnanců včetně minimalizace sociální izolace pacientů/klientů, kdy se výrazně
snižuje možnost uzavření zařízení při výskytu clusteru nákazy u daného poskytovatele.
Pokud poskytovatel zdravotních nebo sociálních služeb není schopen z provozních
důvodů zajistit testování svých zaměstnanců podle tohoto mimořádného opatření, provede
testování svých zaměstnanců podle mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze
dne 5. ledna 2022, č. j. MZDR 461/2022-1/MIN/KAN. Dodrží se tak podmínka povinného
testování zaměstnanců s tím, že články I, III až VII tohoto mimořádného opatření
se na takto testované osoby nevztahují.
Pokud zaměstnanec odmítne podstoupit preventivní testování nařizuje se zaměstnavateli
tuto skutečnost bez zbytečného odkladu ohlásit místně příslušné krajské hygienické
stanici. Vzhledem k současnému vývoji epidemické situace v souvislosti s variantou
omikron a stále vysoké virové náloži v populaci nelze vyloučit, že zaměstnanec, který
se nebude preventivního testování účastnit, je potenciálně infekční, a proto z důvodu
snížení rizika přenosu onemocnění na ostatní zaměstnance a pacienty/klienty se umožňuje
takovému zaměstnanci osobní přítomnost na pracovišti za podmínky nošení náležitého
ochranného prostředku dýchacích cest (respirátor) po celou dobu jeho přítomnosti
na pracovišti a dodržovat bezpečný rozestup alespoň 1,5 metru od ostatních osob,
pokud je to vzhledem k povaze práce možné. Toto opatření se nařizuje za účelem minimalizace
rizika šíření potenciální nákazy na ostatní osoby.
Pokud zaměstnanec odmítne podstoupit test, jedná se o přestupek podle § 92n
odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví, neboť nesplní povinnost uloženou
mimořádným opatřením vydaným podle § 80 odst. 1 písm. g) k ochraně zdraví fyzických
osob při epidemii. Z pracovněprávního hlediska, odmítne-li zaměstnanec podstoupit
test, porušuje povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané
práci ve smyslu § 52 písm. g) zákoníku práce. Jedná se tedy o tzv. porušení pracovní
kázně, které v konečném důsledku může vést až k jednostrannému rozvázání pracovního
poměru ze strany zaměstnavatele výpovědí z pracovního poměru. Mimořádné opatření
Ministerstva zdravotnictví, jakožto opatření obecné povahy, lze totiž podřadit pod
ostatní předpisy, které jsou podle § 301 písm. c) zákoníku práce zaměstnanci povinni
dodržovat, byli-li s nimi zaměstnavatelem řádně seznámeni.
Zaměstnanec, který odmítl testování, pokračuje ve výkonu práce na pracovišti,
avšak za přísnějších podmínek. V případě, že netestovaný zaměstnanec povinnosti uložené
mu mimořádným opatřením zaviněně porušuje, např. odmítá nosit respirátor či nedodržuje
minimální rozestup, jedná se rovněž o porušení povinnosti vyplývající z právních
předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci ve smyslu § 52 písm. g)
zákoníku práce. Současně zaměstnavatel může takovéhoto zaměstnance, který nebude
úmyslně dodržovat stanovené povinnosti (případně ani přes pokyn nadřízeného zaměstnance),
vykázat z pracoviště, přičemž zaměstnanci pak mzda/plat, ani náhrada mzdy/platu za
takto zameškanou dobu nepřísluší.
Nutnost oddělení osob, které se odmítají testovat, při stravování je z toho
důvodu, že během konzumace pokrmů nebo nápojů nelze používat náležití ochranný prostředek
dýchacích cest a riziko přenosu případné nákazy covid-19 je tak v této situaci zvýšeno.
V případě, že je výsledek provedeného rychlého antigenního testu pozitivní
a osoba má klinické příznaky onemocnění covid-19, je tato osoba považována za osobu
s probíhajícím onemocněním covid-19, a proto má nařízeno bez prodlení přerušit výkon
práce, oznámit tuto skutečnost zaměstnavateli a opustit místo pracoviště. Telefonicky
pak kontaktovat svého ošetřujícího lékaře, který rozhodne o dalším postupu. Tento
postup je zvolen z pochopitelných důvodů, protože tato osoba je infekční, nákazu
virem SARS-CoV-2 dále šíří a nemůže tedy vykonávat práci.
V případě pozitivního výsledku preventivního rychlého antigenního testu u bezpříznakové
osoby je této osobě místně příslušnou krajskou hygienickou stanicí nařízena karanténa
v trvání 5 dnů od provedeného testu, a to z důvodu, že je osobou podezřelou z nákazy
virem SARS-CoV-2. Do doby nařízení karantény je osoba povinna nosit respirátor třídy
FFP2, nekonat práci na pracovišti a zamezit kontaktu s jinými osobami. Zároveň je
tato osoba povinna podstoupit konfirmační RT-PCR test, který nákazu potvrdí nebo
vyvrátí. Karanténu nařízenou na základě pozitivního výsledku RAT u bezpříznakové
osoby lze ukončit předčasně na základě absolvování RT-PCR testu s negativním výsledkem
a to proto, že PCR testu je nejpřesnější diagnostická metoda a lze tak s velmi vysokou
pravděpodobností předpokládat, že osoba není nakažena. V tomto případě karanténu
ukončí místně příslušná krajská hygienická stanice.
Pokud není výsledek konfirmačního RT-PCR testu znám i po uplynutí 5 dnů karantény,
nařizuje se osobě první den, kdy je po uplynutí doby karantény přítomna na pracovišti,
bezprostředně po příchodu na pracoviště podstoupit rychlý antigenní test provedený
zdravotnickým pracovníkem. Jeho zaměstnavateli se současně nařizuje takové vyšetření
zajistit. Při absenci výsledku PCR testu je tímto postupem sníženo riziko, že práci
bude vykonávat osoba s nákazou.
Kromě povinnosti podstoupit pravidelné testování se předmětným zaměstnancům,
pokud byli v epidemiologicky významném kontaktu s nákazou virem SARS-CoV-2, nařizuje
o této skutečnosti informovat svého zaměstnavatele.
S ohledem na aktuální epidemickou situaci a konkrétní personální situaci v
zařízení daného poskytovatele zdravotních nebo sociálních služeb, která může vést
k ohrožení poskytování služeb, může tento navrhnout místně příslušné krajské hygienické
stanici, aby zaměstnanec s pozitivním výsledkem RAT nebo zaměstnanec, který měl rizikový
kontakt s nákazou viru SARS-CoV-2, měl nařízeno karanténní opatření umožňující výkon
práce, pokud je poskytovatelem považován za osobu nezbytnou pro zajištění poskytování
zdravotní nebo sociální péče v tomto zařízení a nevykazuje klinické příznaky onemocnění
covid-19. Tento postup se opírá o předpoklad, že jde o osoby, které jsou po celou
dobu trvání epidemie onemocnění covid-19 z podstaty charakteru jejich práce zvyklé
standardně a správným způsobem používat osobní ochranné pomůcky v době péče o pacienty/klienty,
a je tak tedy předpoklad, že riziko šíření nemocnění je sníženo. Krajská hygienická
stanice nařídí této osobě dodržování karanténních opatření, která umožní výkon práce
tohoto zaměstnance. Pokud se jedná o osobu v rizikovém kontaktu, vystaví této osobě
KHS současně elektronickou žádanku na provedení RT-PCR testu.
Výkon práce nezbytného pracovníka je možný jen za podmínek stanovených v čl.
VI bod 3 tohoto opatření, které mají za cíl minimalizovat riziko šíření případné
nákazy virem SARS-CoV-2. Osoba je povinna průběžně sledovat svůj zdravotní stav a
v případě výskytu klinických příznaků onemocnění covid-19 v průběhu nařízených karanténních
opatření je povinna bez prodlení přerušit výkon práce, oznámit tuto skutečnost svému
zaměstnavateli a kontaktovat svého ošetřujícího lékaře, který rozhodne o dalším postupu.
Důvodem této podmínky je potřeba izolace osoby, která je v této chvíli pravděpodobně
infekční, co nejdříve. Vzhledem k charakteru pracovní činnosti zdravotnického nebo
sociální pracovníka, která velmi často spočívá v kontaktu s vulnerabilními skupinami
osob, a s ohledem na ostatní zaměstnance je stanovena povinnost používat po stanovenou
dobu během celé doby výkonu práce náležitý ochranný prostředek dýchacích cest a měnit
jej v dostatečné frekvenci tak, aby si zachoval své ochranné vlastnosti. Tato podmínka
směřuje k další minimalizaci šíření onemocnění covid-19 jako respirační nákazy.
Samostatný pobyt v místnosti určené pro stravování a odpočinek je stanoven
z toho důvodu, že během konzumace pokrmů nebo nápojů nelze používat ochranný prostředek
dýchacích cest a riziko přenosu případné nákazy covid-19 je tak v této situaci zvýšeno.
Minimalizace kontaktu s ostatními osobami na pracovišti i mimo něj a omezení pohybu
ve zdravotnickém zařízení na nezbytnou míru a neúčast na pracovních poradách a obdobných
pracovních setkání, veřejných ani soukromých hromadných akcí mají za cíl dále snížit
riziko šíření onemocnění covid-19.
V případě, pokud není po uplynutí doby karanténních opatření znám výsledek
následného RT-PCR testu u nezbytné osoby s pozitivním výsledkem RAT, musí tato osoba
podstoupit rychlý antigenní test provedený zdravotnickým pracovníkem z důvodu, který
je uveden již výše. Zároveň se zaměstnavateli nařizuje tento test zajistit.
U nezbytných osob v rizikovém kontaktu je stanovena navíc podmínka každodenního
testování rychlým antigenním testem, které zajistí zaměstnavatel, a která má za cíl
včasné odhalení nakažené osoby. Vzhledem k charakteru pracovní činnosti zdravotnického
pracovníka, která často spočívá v kontaktu s vulnerabilními skupinami osob, je stanovena
podmínka zakončení testování nejdříve 5. den od rizikového kontaktu provedením RT-PCR
testu, na který vystaví žádanku místně příslušná KHS, a který, jak už je shora uvedeno,
jako nejpřesnější diagnostická metoda zajistí, že karanténní opatření budou ukončena
s velmi vysokou pravděpodobností u nenakažené osoby a případné riziko bude tímto
významně sníženo. Časový odstup provedení PCR testu zároveň zohledňuje průměrnou
inkubační dobu nákazy variantou omikron viru SARs-CoV-2, která je zatím předpokládána
do 5 dnů.[7]
V případě negativního výsledku konfirmačního PCR testu může pracovník začít
vykonávat práci bez stanovených omezení.
Zaměstnavatel je povinen zajistit pro nezbytné zdravotnické pracovníky takové
podmínky, které umožňují dodržovat opatření vedoucí k minimalizaci rizika šíření
onemocnění covid-19.
Obdobný postup je uplatňován u zdravotnických a sociálních pracovníků, kteří
nejsou v pracovněprávním vztahu k poskytovateli zdravotních nebo sociálních služeb,
např. jsou-li sami poskytovateli zdravotních nebo sociálních služeb, dobrovolníci,
osoby připravující se u poskytovatele na výkon povolání apod.
Jako podpůrné opatření je stanovena povinnost pro poskytovatele zdravotních
a sociálních služeb omezit konání porad, seminářů a dalších podobných pracovních
setkání tak, aby se konaly pouze nezbytné akce v nejmenším možném počtu účastníků.
Omezením vzájemných kontaktů mnohdy osobami z různých oddělení/pracovišť se tak opět
snižuje riziko šíření nákazy.
1. Omikron v České republice dominuje, SZÚ (szu.cz)
2. RRA - Assessment of the
further emergence and potential impact of the SARS-CoV-2 Omicron VOC in the EU/EEA
- 18th update - 15 Dec 2021 (europa.eu)
3. http://www.szu.cz/tema/prevence/posouzeni-dalsiho-vyskytu-varianty-viru-sars-cov-2-omikron
4. SARS-CoV-2 Testing Strategy: Considerations for Non-Healthcare Workplaces | COVID-19
| CDC
5. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/operation-strategy.html#anchor_1616080181070
6. Model-driven mitigation measures for reopening schools during the COVID-19 pandemic
(nih.gov)
7. Investigation of a SARS-CoV-2 B.1.1.529 (Omicron) Variant Cluster - Nebraska, November-December
2021 | MMWR (cdc.gov)
prof. MUDr. Vlastimil Válek, CSc., MBA, EBIR, v. r.
ministr zdravotnictví
1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/953 ze dne 14. června 2021
o rámci pro vydávání, ověřování a uznávání interoperabilních certifikátů o očkování,
o testu a o zotavení v souvislosti s onemocněním COVID-19 (digitální certifikát EU
COVID) za účelem usnadnění volného pohybu během pandemie COVID-19.
Nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2021/954 ze dne 14. června 2021 o rámci pro vydávání, ověřování
a uznávání interoperabilních certifikátů o očkování, o testu a o zotavení v souvislosti
s onemocněním COVID-19 (digitální certifikát EU COVID) ve vztahu ke státním příslušníkům
třetích zemí s oprávněným pobytem nebo bydlištěm na území členských států během pandemie
COVID-19.