40/2015 Sb.
ZÁKON
ze dne 10. února 2015,
kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších
předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb.,
zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 76/2008 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č.
41/2009 Sb., zákona č. 110/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb.,
zákona č. 417/2009 Sb., zákona č. 179/2010 Sb., zákona č. 423/2010 Sb., zákona č.
73/2011 Sb., zákona č. 258/2011 Sb., zákona č. 367/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb.,
zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 1/2012 Sb., zákona č. 55/2012 Sb., zákona č. 167/2012
Sb., zákona č. 303/2013 Sb. a zákonného opatření Senátu č. 341/2013 Sb., se mění
takto:
1. V § 22 odst. 1 úvodní části ustanovení větě druhé se číslo „8“ nahrazuje
číslem „7“.
2. V § 23 odst. 7 písm. a) úvodní části ustanovení se slova „objektivně nepředvídaných“
zrušují a za slovo „okolností“ se vkládají slova „ , které zadavatel jednající s
náležitou péčí nemohl předvídat,“.
3. V § 23 odst. 7 písm. a) bodu 3 se číslo „20“ nahrazje číslem „30“.
4. V § 30 odst. 5 se věta druhá nahrazuje větou „Pro tyto osoby platí § 74
odst. 7 a § 75 odst. 6 věta první obdobně.“.
5. V § 59 odst. 2 se věta druhá nahrazuje větou „Ustanovení § 74 odst. 7
a § 75 odst. 6 se na členy zvláštní komise použije obdobně.“.
6. V § 69 odst. 5 větě třetí se slova „nebo 6“ zrušují.
7. V § 71 se odstavec 6 zrušuje.
Dosavadní odstavce 7 až 11 se označují jako odstavce 6 až 10.
8. V § 71 odst. 8 a v § 71 odst. 9 větě první se číslo „8“ za slovem „odstavce“
nahrazuje číslem „7“.
9. V § 71 odst. 10 se slova „8 až 10“ nahrazují slovy „7 až 9“.
10. V § 72 odst. 3 se číslo „9“ nahrazuje číslem „8“.
11. V § 72 odst. 4 větě první se číslo „7“ nahrazuje číslem „6“.
12. V § 72 odst. 5 se číslo „8“ nahrazuje číslem „7“.
13. V § 72 odst. 6 se slova „5, 6 a 9 až 11“ nahrazují slovy „5 a 8 až 10“.
14. V § 73 odst. 1 větě druhé se číslo „9“ nahrazuje číslem „8“.
15. § 74 včetně nadpisu zní:
„§ 74
Složení hodnotící komise
(1) Pro posouzení a hodnocení nabídek v otevřeném řízení, užším řízení,
soutěžním dialogu a ve zjednodušeném podlimitním řízení a pro předběžné hodnocení
nabídek v jednacím řízení s uveřejněním ustanoví veřejný zadavatel hodnotící komisi.
Činí-li hodnotící komise ve vztahu k dodavatelům úkony podle tohoto zákona, platí,
že tyto úkony činí jménem zadavatele.
(2) Povinnost veřejného zadavatele ustanovit hodnotící komisi podle odstavce
1 se nepoužije při zadávání veřejných zakázek v dynamickém nákupním systému podle
§ 95. V takovém případě provede hodnocení prostřednictvím automatické metody hodnocení
zadavatel.
(3) Hodnotící komise musí mít alespoň 5 členů. Je-li to odůvodněno předmětem
veřejné zakázky, musí mít hodnotící komise nejméně jednu třetinu členů s příslušnou
odborností ve vztahu k předmětu veřejné zakázky.
(4) Členem hodnotící komise musí být vždy zástupce veřejného zadavatele.
Současně se jmenováním členů hodnotící komise jmenuje veřejný zadavatel za každého
člena hodnotící komise jeho náhradníka. Ustanovení tohoto zákona vztahující se na
člena hodnotící komise platí obdobně pro jeho náhradníka.
(5) Členem hodnotící komise musí být u nadlimitních veřejných zakázek na
stavební práce autorizovaný architekt, autorizovaný inženýr nebo autorizovaný technik85).
(6) U významných veřejných zakázek zadávaných veřejným zadavatelem podle
§ 2 odst. 2 písm. a) a b) musí mít hodnotící komise alespoň 9 členů. Je-li to odůvodněno
předmětem veřejné zakázky, musí mít nejméně dvě třetiny členů hodnotící komise příslušnou
odbornost ve vztahu k předmětu veřejné zakázky. Hodnotící komisi ustanoví vláda,
a to na návrh
a) ministra nebo jiné osoby, která jedná navenek jménem veřejného zadavatele podle
§ 2 odst. 2 písm. a)54), nebo
b) ministra nadřízeného veřejnému zadavateli podle § 2 odst. 2 písm. b).
(7) Členové hodnotící komise nesmí být ve vztahu k veřejné zakázce a k
uchazečům podjati, zejména se nesmí podílet na zpracování nabídky, se zřetelem k
výsledku zadávacího řízení jim nesmí vzniknout osobní výhoda nebo újma, nesmí mít
osobní zájem na zadání veřejné zakázky a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani
pracovní či jiný obdobný poměr. O své nepodjatosti učiní člen hodnotící komise písemně
prohlášení veřejnému zadavateli na počátku prvního jednání hodnotící komise nebo
na počátku jednání, na němž je poprvé v hodnotící komisi přítomen. Pro tento účel
sdělí veřejný zadavatel členovi hodnotící komise před prvním jednáním identifikační
údaje uchazečů, kteří podali nabídky.
(8) Vznikne-li důvod k podjatosti některého člena hodnotící komise v průběhu
její činnosti, je povinen tuto skutečnost bezodkladně oznámit veřejnému zadavateli.
Veřejný zadavatel v takovém případě vyloučí člena hodnotící komise z další účasti
v hodnotící komisi. Vznikne-li veřejnému zadavateli pochybnost o nepodjatosti některého
člena hodnotící komise, postupuje obdobně. V takovém případě vyzve předseda hodnotící
komise k činnosti v hodnotící komisi za vyloučeného člena jeho náhradníka.
(9) Veřejný zadavatel, který zadává veřejnou zakázku na základě rámcové
smlouvy, a sektorový zadavatel nejsou povinni ustanovit hodnotící komisi a veškerá
práva a povinnosti související s posouzením a hodnocením nabídek plní zadavatel.“.
16. § 74a se včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 81 zrušuje.
17. V § 76 odstavec 2 zní:
„(2) Hodnotící komise může pro posouzení nabídek využít přizvané poradce,
kteří nesmí být ve vztahu k veřejné zakázce a k uchazečům podjati; o tom je přizvaný
poradce povinen učinit prohlášení podle § 74 odst. 7. Ustanovení § 74 odst. 8 a §
75 odst. 6 platí obdobně.“.
18. V § 77 odst. 1 se věta první nahrazuje větou „Při posouzení nabídek uchazečů
z hlediska splnění zadávacích podmínek a v případě použití elektronické aukce po
jejím ukončení posoudí hodnotící komise též výši nabídkových cen ve vztahu k předmětu
veřejné zakázky.“.
19. V § 78 odst. 4 větě třetí se za slovo „postižením“ vkládají slova „a
osob se ztíženým přístupem na trh práce“ a za větu třetí se vkládá věta „Dílčími
hodnotícími kritérii mohou být také organizace, kvalifikace a zkušenosti osob zapojených
do realizace veřejné zakázky, pokud mají významný dopad na její plnění.“.
20. V § 84 odst. 1 se na konci písmene c) doplňuje slovo „nebo“.
21. V § 84 odst. 1 se na konci písmene d) slovo „ , nebo“ nahrazuje tečkou
a písmeno e) se zrušuje.
22. V § 97 odstavec 1 zní:
„(1) Před zahájením elektronické aukce je hodnotící komise povinna, a v případě,
kdy hodnotící komise není ustavena v souladu s § 74 odst. 9, pak zadavatel, provést
posouzení a hodnocení nabídek a pořídit zprávu o posouzení a hodnocení nabídek podle
§ 80 (dále jen „předběžné hodnocení“).“.
23. V § 97 se doplňuje odstavec 11, který zní:
„(11) Po ukončení elektronické aukce hodnotící komise posoudí nabídkové ceny
podle § 77.“.
24. V § 114 odst. 3 se za větu první vkládá věta „Navrhovatel je povinen
k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení
navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o veřejné zakázce.“.
25. V § 114 odst. 7 se věta druhá nahrazuje větou „Lhůta pro vydání rozhodnutí
však nezačne běžet dříve, než dojde k doplnění obecných náležitostí podání, označení
zadavatele v návrhu a uvedení v návrhu, čeho se navrhovatel domáhá.“.
26. V § 114 odstavec 8 včetně poznámek pod čarou č. 86 a 87 zní:
„(8) Návrh, vyjádření k obdrženému návrhu, další podání účastníků řízení,
zadávací podmínky vyjma netextové části zadávací dokumentace nebo soutěže o návrh,
popřípadě dodatečné informace k zadávacím podmínkám, které zadavatel poskytl podle
§ 49, je zadavatel povinen zaslat Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky86)
nebo jako datovou zprávu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem87).
86) Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi
dokumentů, ve znění pozdějších předpisů.
87) § 2 písm. b) a d) zákona č. 227/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.“.
27. V § 114 se doplňují odstavce 10 a 11, které znějí:
„(10) Náležitosti návrhu podle odstavce 3 věty první a druhé nemohou být
dodatečně měněny ani doplňovány; Úřad k takovým změnám a doplněním nepřihlíží. K
novým skutečnostem uvedeným v návrhu oproti skutečnostem obsaženým v námitkách podaných
zadavateli přihlédne Úřad jen tehdy, jde-li o takové skutečnosti, které navrhovatel
nemohl tvrdit již vůči zadavateli; navrhovatel je povinen prokázat, že jde o takové
nové skutečnosti, které nemohl tvrdit již vůči zadavateli.
(11) V řízení zahájeném na návrh mohou účastníci řízení navrhovat důkazy,
uvádět skutečnosti a činit jiné návrhy nejpozději ve lhůtě 15 kalendářních dnů ode
dne doručení oznámení o zahájení řízení, nevztahuje-li se na ně omezení podle odstavce
10; k později uvedeným skutečnostem, návrhům důkazů a jiným návrhům Úřad nepřihlíží
s výjimkou skutečností, návrhů důkazů a jiných návrhů, jimiž má být zpochybněna věrohodnost
podkladů pro vydání rozhodnutí. O podmínkách pro uplatňování návrhů důkazů, nových
skutečností a jiných návrhů podle věty první musí být účastníci řízení s výjimkou
navrhovatele poučeni v oznámení o zahájení řízení.“.
28. V § 115 odstavec 1 zní:
„(1) S podáním návrhu je navrhovatel povinen složit na účet Úřadu kauci ve
výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo
za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve
výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit
celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci 100 000 Kč. V případě návrhu na
uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000
Kč. Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.“.
29. V § 115 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
„(3) Úřad vrátí kauci sníženou o 20 %, vzal-li navrhovatel svůj návrh před
vydáním rozhodnutí ve věci samé zpět; tím není dotčen odstavec 2 písm. b).“.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
30. V § 115 odst. 4 větě první se za slova „v odstavci 2“ vkládají slova
„a 3“.
31. V § 115 se doplňuje odstavec 5, který zní:
„(5) Kauce musí být připsána na účet Úřadu nejpozději poslední den lhůty
stanovené podle § 114 odst. 4 nebo 5 pro doručení návrhu Úřadu.“.
32. V § 117a písmena a) a b) znějí:
„a) návrh neobsahuje obecné náležitosti podání64) nebo označení zadavatele
nebo v něm není uvedeno, čeho se navrhovatel domáhá, nebo k návrhu není připojen
doklad o složení kauce ve výši podle § 115 odst. 1 a navrhovatel tyto nedostatky
návrhu ve lhůtě stanovené Úřadem neodstranil,
b) návrh neobsahuje, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku
navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech,“.
33. V § 117a se za písmeno b) vkládají nová písmena c) a d), která znějí:
„c) nedošlo k připsání kauce ve výši podle § 115 odst. 1 na účet Úřadu ve
lhůtě podle § 115 odst. 5,
d) k návrhu zasílanému Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku není
připojen doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o opětovném složení jistoty
podle § 67 odst. 4,“.
Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písmena e) a f).
34. Za § 117b se vkládá nový § 117c, který včetně nadpisu zní:
„§ 117c
Zvláštní ustanovení o průběhu řízení
(1) V elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem
se činí:
a) podání účastníků v řízeních o přezkoumání úkonů zadavatele zahájených z moci úřední,
b) rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu.
(2) Úřad může přerušit řízení při výkonu dohledu podle § 112 s cílem získat
odborné stanovisko nebo znalecký posudek. Od vydání usnesení o přerušení řízení,
proti kterému se nelze odvolat, do doručení odborného stanoviska nebo znaleckého
posudku Úřadu lhůta pro vydání rozhodnutí neběží.
(3) Úřad stanoví účastníkům řízení před vydáním rozhodnutí ve věci lhůtu
k vyjádření se k podkladům rozhodnutí. Tato lhůta nesmí být kratší než 7 kalendářních
dnů. K pozdějším vyjádřením Úřad nesmí přihlédnout. Ustanovení § 114 odst. 11 části
věty první za středníkem se použije obdobně.“.
35. V § 120 odst. 1 písm. f) se za slovo „nepořídí“ vkládá slovo „ , nezašle“.
36. V § 121 odst. 3 se číslo „5“ nahrazuje číslem „3“ a číslo „10“ se nahrazuje
číslem „5“.
37. V § 148 odst. 6 se doplňuje věta „Vysokoškolské diplomy lze předkládat
v latinském jazyce.“.
38. V § 151 odst. 1 se věta druhá nahrazuje větou „Tato osoba musí splňovat
požadavek nepodjatosti podle § 74 odst. 7 a nesmí se účastnit příslušného zadávacího
řízení.“.
39. V § 155 se doplňuje odstavec 5, který zní:
„(5) Zadavatel je povinen do deseti dnů ode dne doručení výzvy Úřadu zaslat
dokumentaci o veřejné zakázce prostřednictvím datové schránky nebo jako datovou zprávu
podepsanou uznávaným elektronickým podpisem, s výjimkou dokumentů uvedených v § 114
odst. 9, které je povinen v téže lhůtě zaslat Úřadu v listinné podobě, prostřednictvím
datové schránky nebo jako datovou zprávu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem.“.
40. § 156 včetně nadpisu zní:
„§ 156
Odůvodnění veřejné zakázky
(1) Veřejný zadavatel u nadlimitní a podlimitní veřejné zakázky uveřejní
na profilu zadavatele odůvodnění
a) účelnosti veřejné zakázky,
b) přiměřenosti požadavků na technické kvalifikační předpoklady,
c) vymezení obchodních a technických podmínek veřejné zakázky ve vztahu k potřebám
veřejného zadavatele,
d) stanovení základních a dílčích hodnotících kritérií a způsobu hodnocení nabídek
ve vztahu k potřebám veřejného zadavatele.
(2) Veřejný zadavatel uveřejní odůvodnění podle odstavce 1 do 3 pracovních
dnů od uveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo od odeslání výzvy o
zahájení zadávacího řízení.
(3) Veřejný zadavatel podle § 2 odst. 2 písm. a) a b) předloží odůvodnění
veřejné zakázky podle odstavce 1 u významné veřejné zakázky společně s odůvodněním
stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky ke schválení vládě. Schválení vládou
je podmínkou pro zahájení zadávacího řízení.
(4) Veřejný zadavatel podle § 2 odst. 2 písm. c) předloží odůvodnění podle
odstavce 1 u významné veřejné zakázky ke schválení zastupitelstvu. Schválení zastupitelstvem
je podmínkou pro zahájení zadávacího řízení.
(5) Veřejný zadavatel podle § 2 odst. 2 písm. d) předloží odůvodnění podle
odstavce 1 u významné veřejné zakázky ke schválení orgánu rozhodujícímu o otázkách
jeho hospodaření podle zvláštního právního předpisu84).
(6) Ustanovení odstavců 1 až 5 se nepoužijí
a) na veřejné zakázky zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení,
b) na veřejné zakázky zadávané v jednacím řízení s uveřejněním podle § 22 odst. 1
a 2 a
c) na veřejné zakázky zadávané v jednacím řízení bez uveřejnění podle § 23 odst.
1, § 23 odst. 4 písm. b), § 23 odst. 5 písm. c) až e), § 23 odst. 6 až 9, § 23 odst.
10 písm. a) a c) a § 23 odst. 11.
(7) Veřejný zadavatel postupuje při použití soutěže o návrh podle odstavců
1 až 5 obdobně.
(8) Podrobnosti rozsahu odůvodnění stanoví prováděcí právní předpis.“.
41. V § 157 odst. 2 se na konci písmene e) čárka nahrazuje tečkou a písmeno
f) se zrušuje.
42. V § 157a odst. 1 se na konci písmene b) doplňuje slovo „nebo“ a písmeno
c) se zrušuje.
Dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno c).
43. V § 159 odstavec 3 zní:
„(3) Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 17 písm. w), § 44 odst. 4 písm.
a) a b), § 46a, § 46d odst. 1, § 86 odst. 2, § 103 odst. 7, § 108, § 119 odst. 2,
§ 146 odst. 3 a 6, § 147a odst. 8, § 149 odst. 8 a 9 a § 156 odst. 8.“.
Čl. II
Přechodné ustanovení
Zadávání veřejných zakázek, soutěže o návrh a řízení o přezkoumání úkonů zadavatele
Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se dokončí a práva a povinnosti s ním související se posuzují podle zákona
č. 137/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. III
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.
Hamáček v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.