Poradna - strana 21

Jsme střední škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Ve své směrnici máme mimo jiné dáno: Při nákupu většího množství téhož předmětu nebo materiálu dochází k zápisu na sklad - skladovou kartu... Při kontrole nám bylo řečeno, že když jednou zapíšeme na sklad nářadí např. vrtáky pro výuky, musíme již na sklad zapisovat jakýkoliv i jednotlivě zakoupený vrták. Je to tak správně?
Vydáno: 06. 10. 2022
Existuje v nějakém dokumentu spisový a skartační řád pro školy, ideálně pro střední školy? Nedaří se nám zjistit, co konkrétně musíme v pedagogické oblasti činnosti školy archivovat a jak dlouho, co skartovat... V souvislosti se zaváděním GDPR nám to připadá velmi důležité a rádi bychom to měli v pořádku. 
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme základní škola, příspěvková organizace zřízená obcí. Nemáme žádnou hospodářskou činnost, pouze hlavní. V roce 2017 skončilo naše hospodaření s výsledkem 3 090 Kč. V daňovém přiznání na řádku 10 – Výsledek hospodaření jsem uvedla částku 3 090 Kč. Na řádku 30 – Částky, které zvyšují výsledek hospodaření jsem uvedla částku 766 951 Kč, což je majetkový prospěch z vypůjčeného majetku (757 862 Kč) a věcné a peněžní dary přijaté v roce 2017 (věcné 4 589 Kč, peněžní 4 500 Kč). Na řádku 62 – jsem vyloučila náklady hrazené z dotací ze státního rozpočtu a příspěvku zřizovatele (6 217 388 Kč). Na řádku 101 – Příjmy, jež u veřejně prospěšných poplatníků nejsou předmětem daně jsem uvedla příjmy z dotací ze státního rozpočtu (5 601 388 Kč) a příspěvek zřizovatele (616 000 Kč), tj. celkem 6 217 388 Kč. Na řádku 109 – Příjmy osvobozené podle § 19b jsem uvedla majetkový prospěch z vypůjčeného majetku používaného pouze pro hlavní činnost (757 862 Kč). Na řádku 120 – Příjmy nezahrnované do základu dně podle § 23 odst. 4 písm. a) jsem uvedla úroky z bankovních účtů (255 Kč). Na řádku 162 – jsem uvedla částku 32 086 Kč, což jsou výnosy z darů vyčerpaných v roce 2017, a to věcných (4 589 Kč) a peněžních (27 497 Kč). Pro úplnost uvádím, že věcný dar např. v hodnotě 500 Kč účtuji tímto způsobem: 500 Kč MD 501/D 401 a současně 500 Kč MD 401/D 649 – jedná se o okamžitou spotřebu daru. Pořízení např. materiálu z finančního daru účtuji 500 Kč MD 501/D 241 nebo 261 a současně čerpání rezervního fondu 500 Kč MD 414/D 648. Základ daně mi tak nakonec vyšel –20 162 Kč. Je to tak správně?  
Vydáno: 06. 10. 2022
Základní škola dosud hradila zaměstnancům masáže. Novelou zákona o daních z příjmů č. 170/2017 Sb. je v § 6 odst. 9 písm. d) mimo jiné stanoveno, že pořízení služeb zdravotního charakteru (kam podle mě masáže spadají) musí být od zdravotnických zařízení (na školení nám řekli, že musí být poskytovatel služby zapsán v Národním registru poskytovatelů zdravotních služeb). Pokud bude na faktuře za masáž uvedeno, že se jedná o "sportovní masáž", platí toto také? A je nadále možné objednávat a hradit z FKSP pro zaměstnance vstupenky do sauny a plaveckého bazénu, který provozuje tělovýchovná jednota?
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme příspěvková organizace - základní škola. Náleží pracovnici, která ukončí pracovní poměr ze zdravotních důvodů a je jí přiznán částečný invalidní důchod, odměna při odchodu jak ze mzdových prostředků, tak z FKSP? V době ukončení pracovního poměru jí byl invalidní důchod I. stupně již přiznán. 
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme střední škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Pro dozor na žáky na domově mládeže využíváme bezpečnostních pracovníků, kteří pracují v noci (od 22.00 - 6.00 hodin). U těchto zaměstnanců byly prováděny roční preventivní prohlídky. Jeden z bezpečnostních pracovníků měl provedenu preventivní prohlídku 16. 9. 2017. Kdy musí jít na další preventivní prohlídku, když od prosince 2017 je stanoveno, že pracovníci, kteří pracují v noci, mohou jít na preventivní prohlídku až jedenkrát za 2 roky (nikoliv za 1 rok, jak to bylo doposud)?
Vydáno: 06. 10. 2022
Musí mít ředitel školy (příspěvková organizace) schválenou zahraniční pracovní cestu zřizovatelem (obec)?
Vydáno: 06. 10. 2022
U mého klienta, základní školy, byl proveden dozor SIBP. Při kontrole oblasti pracovnělékařských služeb a související kategorizace prací mi bylo doporučeno upravit si rizikové faktory, a to tak, že se neuvádí psychická zátěž u pedagogických pracovníků. SIBP se odkazovalo na znění příslušných ustanovení dle vyhlášky č. 432/2003 Sb. Základní škola vycházela ze znění přílohy vyhlášky č. 79/2013 Sb. Jak je to s vyhodnocením rizikových faktorů u pedagogických pracovníků?
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme střední škola, zřízená krajem, příspěvková organizace. Máme schválený projekt v rámci IROP. Jsou tam investiční i neinvestiční výdaje. Peněžní prostředky však obdržíme až po skončení a schválení projektu. Jak účtovat čerpání? Tedy úhradu jednotlivých faktur? A jak by se účtovalo případné použití úvěru na tuto akci? Nevíme, zda si vzít úvěr, nebo čerpat rezervní fond, případně fond investic nebo volné provozní prostředky. Prosíme o radu v této oblasti, s kterou nemáme zatím zkušenost. Jak o tomto účtovat?  
Vydáno: 06. 10. 2022
Je možno zařadit ředitele základní školy do 4. stupně řízení, když řídí 4 vedoucí učitelky v mateřské škole, vedoucího školní jídelny, 2 zástupce na II. stupni, 1 zástupce na I. stupni, 1 vedoucího technika a 1 zaměstnance oprávněného řídit práci jiných zaměstnanců?
Vydáno: 06. 10. 2022
Občas se potkáme ve škole s žáky v tíživé finanční situaci. Je někde upravena možnost takovýmto žákům poskytnout za nějakých podmínek "sociální stipendium", tak jako je např. poskytováno na vysokých školách? V legislativě jsem zatím nic nenašla.
Vydáno: 06. 10. 2022
Musí být u pracovního poměru učitele ZUŠ na dobu určitou (zástup za mateřskou dovolenou) uveden datum ukončení, nebo je postačující uvedení do nástupu osoby z mateřské dovolené?
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme střední škola, zřízená krajem. Zaměstnanec nám donesl fakturu za rekreaci v Rakousku. Cena je uvedena bez DPH. Jedná se o ubytování v Rakousku. Platba v eurech. Faktura v němčině. Budeme hradit z FKSP. Jsme plátci DPH. Vadí, že je faktura v němčině? Přiložím překlad? Jak řešit DPH? Musím zde dodanit a odvést DPH? Místo plnění je v Rakousku.
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme střední škola, zřízená krajem. Obdrželi jsme fakturu z Rakouska na 300 EUR. Budeme hradit z korunového účtu, kde nám komerční banka přepočítá a odečte nám z účtu přepočtenou částku v Kč. Budeme v tomto případě nějak řešit kursový rozdíl? Porovnávat nějak s kurzem ČNB? A jak o tom účtovat?
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme příspěvková organizace, základní škola. Naše zaměstnankyně, účetní, je dlouhodobě nemocná, ale její neschopnost jí umožňuje částečně pracovat z domova a vykonávat některé činnosti, které nemají u jiných zaměstnanců zastupitelnost. Je možno ji za takto vykonávanou práci v době pracovní neschopnosti udělit odměnu? 
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme příspěvková organizace (střední + základní škola). V rámci evidence pracovní doby musí pedagog vykazovat přestávku na jídlo a oddech (tzn. vykázat celkem 8,5 hodin, pokud celou pracovní dobu stráví na pracovišti)? V jakém případě se může použit ustanovení § 88 odst. 1 druhé věty zákoníku práce (práce nemohou být přerušené, přiměřená doba na jídlo a oddech se započte do pracovní doby)? Může se toto ustanovení použit v případě pracovní doby učitele střední a základní školy (stanovit vnitřním předpisem)?
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme příspěvková organizace zřízená městem. Učitelé byli na týdenním školním výletě s žáky na Slovensku. Ubytování a stravu si platili sami. Jeden učitel jel vlastním autem. 1. den - 17. 6. 2018 odjížděli v 0.30 hodin v noci a vrátili se 23. 6. 2018 ráno v 5.30 hodin. Náhradu jízdních výdajů jsem vypočetla klasickým způsobem (na Slovensku netankoval), ale můžete mi poradit s výpočtem a proplacením stravného, když se jedná o zahraniční cestu?
Vydáno: 06. 10. 2022
Kontrolou jsme zjistili, že máme chybně zařazený majetek do odpisové skupiny. Již dva roky se špatně odepisuje. Jak toto opravit a co všechno udělat aby se to dalo do pořádku? Jsme střední škola zřízená krajem.
Vydáno: 06. 10. 2022
Jak bychom měli postupovat v případě, že žák je dlouhodobě nemocen (onkologické onemocnění), jeho soustavná přítomnost na vyučování je často omezována tímto vážným onemocněním, žák požádá o inidividuální vzdělávací plán (IVP) s tím, že by potřeboval rozložit vzdělávání 4. ročníku na 2 školní roky. Žák zatím i s přerušením vzdělávání dokončil 3. ročník. Lze žákovi časově rozložit vzdělávání podle IVP na více let?
Vydáno: 06. 10. 2022
Jsme střední škola, plátce DPH. DPH uplatňujeme koeficientem nyní u nás probíhá stavba - je tam podružný elektroměr. Budeme tedy přefakturovávat el. energii stavební firmě. My si uplatňujeme koeficientem. Např. 1 kWh stojí bez DPH 5 Kč, DPH 1,05 Kč. My přefakturujeme také jako základ daně 5,- Kč a DPH 1,05? Nebo bude základ daně 6,05 a teprve k tomu DPH? Zatím nemáme s tímto zkušenost. A jaké dávat datum zdanitelného plnění? Bylo by možné přefakturovávat to stavební firmě třeba čtvrtletně?
Vydáno: 06. 10. 2022