Kalendář - strana 195
EDUin spouští projekt na podporu prestiže učitelského povolání. Jeho součástí budou filmové medailony učitelek a učitelů na základních a středních školách v celé České republice.
Na potřebě zavedení jednotné přijímací zkoušky pro všechny střední školy maturitního typu se jednomyslně shodli na svém jednání účastníci republikového výboru profesní sekce středních škol při školských odborech, které se konalo v pátek 10. ledna.
Ochrana obyvatelstva představuje plnění úkolů v oblasti plánování, organizování a výkonu činností za účelem předcházení vzniku, zajištění připravenosti na mimořádné události a krizové stavy a jejich řešení; ochranou obyvatelstva je dále plnění úkolů civilní obrany. Jedná se tedy o plnění úkolů v souvislosti s ochranou života, zdraví, majetku a životního prostředí při mimořádných událostech a krizových situacích jak nevojenského, tak vojenského charakteru.
Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání v rámci řešení tzv. problémových úloh dnes na společné tiskové konferenci představili ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek a ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Národní institut pro další vzdělávání připravil vzdělávací nabídku, která zaplňuje doposud chybějící článek v dalším vzdělávání učitelů středních škol v oblasti výuky cizích jazyků a splňuje nejnovější trendy ve vzdělávání s využitím ICT a kombinací prezenčního a on-line studia.
Ministerstvo, školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje pravidelně každý rok rozvojový program „Podpora přípravy sportovních talentů na školách s oborem vzdělávání gymnázium se sportovní přípravou“. Program je zaměřen na podporu sportovní přípravy mladých talentovaných sportovců na sportovních gymnáziích. V roce 2014 bude mezi 15 sportovních gymnázií v České republice rozdělena dotace z rozvojového programu ve výši 70 milionů korun.
Vítězové krajských kol Konverzační soutěže v německém jazyce mají mimořádnou příležitost porovnat svoje znalosti německého jazyka v celostátním kole soutěže, které se koná 7. a 8. dubna 2014 v Goethe-Institutu v Praze.
Rozhovor – Pilotáž systému OLINA
Konkurenční prostředí v naší společnosti se nevyhýbá ani oblasti zájmového a neformálního vzdělávání. Pokud chtějí organizace poskytující tento druh vzdělávání v tomto prostředí uspět, musejí hledat nové prostředky, jak tohoto cíle dosáhnout. Jeden takový nabízí projekt K2, jehož realizátoři jsou ministerstvo školství a Národní institut pro další vzdělávání.
V pořadí již šesté setkání koordinátorů environmentální výchovy Středočeského kraje se uskutečnilo dne 19. března 2014 od 9 hodin v zasedací místnosti Krajského úřadu Středočeského kraje („KÚ SK“) za účasti zástupců vedení úřadu a odboru školství, mládeže a sportu. Záštitu nad akcí převzal náměstek hejtmana pro oblast školství, mládeže a sportu pan PaedDr. Milan Němec. Akce se uskutečnila za podpory projektu OPVK Středočeského kraje a poděkování patří vedení úřadu za poskytnutí zasedací místnosti i dalších přilehlých prostor.
V pátek 4. dubna 2014 podepsalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy s Českou školní inspekcí Memorandum o vzájemném předávání dat. Hlavním tématem je snížení byrokracie a závazek MŠMT nezveřejňovat žebříčky úspěšnosti škol.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlásilo výzvy k předkládání žádostí individuálních projektů na podporu výuky cizích jazyků ve školách a vzdělávání pedagogů v oblasti ICT (informačních a komunikačních technologií) z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Celkem je na obě výzvy vyčleněno 840 milionů korun.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje výzvu k předkládání žádostí individuálních projektů ostatních z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Prioritní osy 1 – Počáteční vzdělávání, Oblasti podpory 1.3 – Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje výzvu k předkládání žádostí individuálních projektů ostatních z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Prioritní osy 1 – Počáteční vzdělávání, Oblasti podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Národní centrum bezpečnějšího internetu (NCBI) pořádá s Ústavně-právním výborem Senátu Parlamentu ČR, pod osobní záštitou jeho předsedy JUDr. Miroslava Antla, již 4. ročník odborné konference věnované problematice bezpečného internetu, tentokrát pod názvem:
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek se dnes sešel se zástupci tripartity. Jedním z hlavních bodů jednání byla novela zákona o pedagogických pracovnících, která řeší problematiku tzv. nekvalifikovaných pedagogů.
Koncem března uspořádal NIDV ve spolupráci s MŠMT setkání zástupců České školní inspekce, Svazu měst a obcí, Asociace ZUŠ ČR, European Music School Union, Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR, Magistrátu Hlavního města Prahy, Nipos – Artama, lektorů dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků, ředitelů konzervatoří a základních uměleckých škol i zástupců tisku.
Talentcentrum Národního institutu pro další vzdělávání pořádá 29. května 2014 od 8.00 do 17.00 hod. na Gymnáziu Christiana Dopplera, Zborovská 45, Praha 5 seminář na téma „Přátelské fyzboje. Využití soutěžních problémů ve výuce fyziky pro nadané žáky“.
V řeckých Aténách se ve dnech 30. 3. až 6. 4. 2014 konal 12. ročník mezinárodní přírodovědné soutěže EUSO (European Union Science Olympiad). Českou republiku reprezentovaly dva týmy středoškoláků, které byly vybrány na základě výsledků soustředění před soutěží. Počet členů v soutěžním týmu je odvozen od třech základních přírodovědných disciplín zkoumajících reálně existující hmotný svět – fyziky, chemie a biologie. Cílem soutěže je mj. vychovávat budoucí elitní vědecké pracovníky schopné díky týmové práci dosahovat mimořádných výsledků.
Nově vyhlašovaná cena Gratias Tibi vyzdvihne společensky přínosné aktivity dětí a mladých lidí v České republice. Cenu uděluje Člověk v tísni o.p.s., jedním z hlavních partnerů je EDUin, o.p.s.
Další ročník konference k aktuálním tématům v oblasti vzdělávání se uskuteční 15. května 2014. Podrobnější informace přinášíme v přiložené pozvánce a na webových stránkách konference www.ucimekvalitne.cz, kde najdete i program a anotace jednotlivých prezentací.
Tabulky výkonové ročenky 2013/14 za regionální školství jsou k dispozici online v HTML.
Česká školní inspekce zveřejnila tematickou zprávu informující o situaci ve středním odborném vzdělávání ve školním roce 2012/2013. Tematická zpráva...
Publikujeme pohled psychologa Václava Mertina na dětské skupiny. Návrh zákona, který by jejich zřizování umožnil, postoupil před několika týdny do druhého čtení. Názory na přínos dětských skupin se však liší. Socioložka Linda Sokačová je považuje za provizorium, které zastírá neřešený problém chybějící finančně dostupné předškolní péče. Václav Mertin je vnímá jako přijatelnou variantu, která umožní rodinám sladit práci a osobní život a dětem poskytne sociální podněty. Článek vyšel v Mladé frontě DNES pod názvem Dětské skupiny.
Hledáme učitele a učitelky, kteří můžou spolupracovat na sběru dat u žáků 5. a 9. tříd v květnu až červnu a dále v září a listopadu u žáků prim osmiletých gymnázií, 6. tříd ZŠ a 1. ročníků SŠ.
Materiál čj. 6314/2014 je zpracován z resortních statistických výkazů P1-04 a podává ucelenou informaci o výsledcích dosažených v oblasti mzdové regulace za školy a školská zařízení zřizovaná územními samosprávnými celky, jejichž zaměstnanci jsou odměňováni z veřejných zdrojů podle § 109 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Ovlivňuje prostředí naše chování? Poskytuje dnešní bezpečný svět dětem to, co potřebují? Jak vytvořit hřiště podněcující kreativitu? Proč zapojovat děti a dospělé do tvorby prostředí, ve kterém žijí?
Na konci února 2014 skončil po třech letech IPO projekt Komplexní podpora ICT koordinátorů na základních a středních školách (ICT profesionál), který byl realizován Národním institutem pro další vzdělávání a probíhal v osmi krajích ČR. V rámci projektu byl vypracován obsah 250- ti hodinového kvalifikačního studia pro ICT koordinátory na školách včetně studijních textů a e-learningové podpory.
Při řešení problému vysokého procenta nekvalifikovaných učitelů především v některých regionech České republiky sehrává již řadu let významnou roli Národní institut pro další vzdělávání (NIDV), a to nabídkou dostupné možnosti pro učitele a další pedagogické pracovníky doplnit si potřebné vzdělání. Studia jsou realizována prostřednictvím celorepublikové sítě 13 krajských pracovišť NIDV.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Rozvojový program na podporu školních psychologů a školních speciálních pedagogů ve školách a metodiků – specialistů ve školských poradenských zařízeních v roce 2014.
K dotazům týkajícím se aktivit obchodní společnosti zapsané v obchodním rejstříku jako Asociace škol České republiky, s.r.o. (IČ 024 95 104), která nabízí služby na www.asociaceskol.cz , Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy sděluje, že mu obsah činnosti a aktivity uvedené společnosti nejsou známy a že nemůže nabízené služby nebo spolehlivost informací uváděných společností Asociace škol ČR garantovat.
Z podnětu projektu K2 a jeho aktivity Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání se konal v úterý 15. dubna 2014 v Černé labuti, Na Poříčí v Praze 1 již třetí kulatý stůl k uznávání neformálního vzdělávání. Sešli se u něj zástupci vzdělavatelů, zaměstnavatelů, neziskových organizací a odborné veřejnosti, aby si vyměnili své poznatky a zkušenosti z této oblasti.
Ve dnech 6.–7. června 2014 se uskuteční Celostátní seminář pedagogických pracovníků školních družin a školních klubů. Proběhne v prostorách Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání, Za Černým mostem 3/362, Praha 9, Hloubětín.
Ministerstvo školství vyslyšelo požadavky krajů a některých ředitelů, ale návrh pravděpodobně přinese mnoho technických a organizačních obtíží a kvalitu škol zvednout nemůže.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravuje zavedení centrálního systému přijímacích zkoušek pro maturitní obory středních škol. Již nyní jednotné přijímací testy řada krajů zajišťuje za pomoci soukromých firem. Ministerstvo školství by však testy školám poskytlo zdarma. Hlavním důvodem pro jejich zavedení je snižující se úroveň žáků, kteří vycházejí ze základních škol.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Vyhlašuje rozvojový program na podporu odborného vzdělávání v roce 2014. Cílem rozvojového programu vytvořit optimální podmínky pro další zvyšování kvality vzdělávání ve středních školách, a to zejména v oborech vzdělání, které lze z pohledu potřeb trhu práce, popřípadě i z pohledu unikátnosti a tradice, považovat v daném území za nenahraditelné.
V pondělí a v úterý 28. a 29. dubna proběhnou na 269 středních školách studentské volby. Středoškoláci budou volit politické strany, které kandidují do Evropského parlamentu, a volby si tak vyzkoušejí ještě před volbami reálnými.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dokončilo práce na novele školského zákona. Upravená legislativní norma míří do vnějšího připomínkového řízení. Novela například plánuje zavést registr pedagogických pracovníků, který by platil od 1. 1. 2016. "Do školského zákona se doplní povinnost škol předávat ministerstvu údaje o pedagogických pracovnících, což v současné době z nepochopitelných důvodů chybělo," říká k novele ministr školství Marcel Chládek s tím, že z těchto údajů bude možné zjistit například počet pedagogů, jejich kvalifikace, ale i věkové složení pedagogického sboru v jednotlivých školách.
Dubnový Kulatý stůl se věnoval otázce, zda školní stravování přispívá ke zdravému životnímu stylu dětí a tomu, proč si někteří rodiče přejí změny. Ukázalo se, že najít shodu na skladbě jídelníčku nebude snadné, jako schůdnější se jeví zákaz automatů se sladkostmi. K tématu si můžete přečíst rozhovor se představitelkou Společnosti pro výživu (ZDE) a odbornou garantkou iniciativy Skutečně zdravá škola (ZDE). Obě sdružení byla zastoupena v diskusním panelu. Pozvánku s otázkami do diskuse a seznamem panelistů najdete ZDE, audio nahrávku si můžete stáhnout ZDE.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) realizuje individuální projekt národní „Aktivační centra – vzdělávání pro těžce zdravotně postižené“. Záměrem projektu je začlenění aktivačních center do systému formálního vzdělávání ČR vhodnou úpravou platné školské legislativy.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platné od školního roku 2015/2016. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2016.
Na celostátní seminář, který pořádá oddělení Vzdělávání a podpory Národního institutu pro další vzdělávání, se v červnu do Prahy sjedou pedagogičtí pracovníci školních družin a školních klubů ze všech koutů republiky, aby si vyměnili zkušenosti z práce s dětmi a mládeží ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Akce se uskuteční 6. až 7. června 2014 v prostorách Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání, Za Černým mostem 3/362 v Praze 9 – Hloubětíně.
Jsi student nebo čerstvý absolvent gymnáza či jiné střední školy? Zajímá tě politologie, právo nebo ekonomie? Chceš prožít zajímavý týden v Praze, poznat nové přátele či prohlednout si prostory, kde se tvoří politika naší země? Zúčastni se ve dnech 18. až 22. srpna 2014 již VII. ročníku Letní akademie moderní politiky práva a ekonomie na CEVRO Institutu!
Populárně vzdělávací kurz určený ředitelům, jejich zástupcům a učitelům středních škol, které se zaměřují na studium společenských věd, práva či ekonomie.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek nechal při svém úřadě zřídit speciální e-mailovou adresu, která je určena výhradně pedagogickým pracovníkům pro případné dotazy ohledně jejich odborné kvalifikace a možnosti vykonávat pedagogickou činnost i po 1. lednu 2015. „Je to ze strany ministerstva školství reakce na množící se dotazy pedagogů v souvislosti se zákonem o pedagogických pracovnících,“ říká ke spuštění informační linky ministr školství Chládek.
Zkouška z českého jazyka a literatury je povinnou zkouškou společné části maturitní zkoušky a konají ji všichni maturanti. V jarním zkušebním období maturity ve školním roce 2013/2014 se k této zkoušce přihlásilo 82 541 žáků, přičemž 2 096 maturantů bude konat zkoušku opravnou.
Hlavním cílem projektu Pospolu (Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi) je návrh systémových změn, které povedou k efektivnější a snadnější spolupráci mezi školami a firmami. K tomuto cíli směřují všechny aktivity a výstupy projektu, mezi nimiž najdete tzv. aplikované modely spolupráce pro všechny skupiny oborů vzdělání, pilotní ověřování spolupráce škol a firem ve vybraných partnerstvích převážně v technických oborech, zmapování současného stavu spolupráce škol se sociálními partnery, vzdělávací aktivity pro učitele i zástupce firem i metodické publikace.
Jak být připraven na budoucnost? Jaký jsem a jaký chci být? Každý člověk je osobností. Pracovníci s dětmi a mládeží se podílejí na rozvoji těch nejdůležitějších osobností ve společnosti – dětí a mládeže. A to je také důvod a zároveň příležitost využít nabídky projektu K2 a jeho plánování osobnostního rozvoje prostřednictvím metod neformálního vzdělávání pro pracovníky s dětmi a mládeží. Naučme se, jak na to, a zaměřme se společně na sebepoznání, rozvoj osobnosti a jeho podporu. Zážitky jsou náplní života a tvoří jeho kvalitu... Přijďte si to vyzkoušet na vlastní kůži.
Jednotlivá zadání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2014 jsou zveřejňována ve shodě s tím, jak je maturanti absolvují v rámci jednotného zkušebního schématu, a to vždy nejpozději do 17 hodin daného dne.
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu informující o podpoře inkluzivního vzdělávání v základních a středních školách ve školním roce 2012/2013.
Tento týden je to rovných 100 dní od doby, kdy byl Marcel Chládek jmenován ministrem školství, mládeže a tělovýchovy. „Tyto „kulatiny“ zcela jistě vybízí k jakési bilanci toho, jak vláda plní nejen své programové prohlášení, ale také svou rozhodovací roli vůči státu a jeho občanům,“ říká ke svému působení v čele resortu školství ministr Marcel Chládek.