Kalendář - strana 200

Ministr školství Marcel Chládek představil koncept jednotných přijímacích zkoušek na střední školy. EDUin upozorňuje na riziková místa konceptu a připomíná řešení, která mohou zlepšit situaci na základních školách.
Vydáno: 05. 08. 2014
Účelem ověřování je ověřit uplatnění centrálně zadávaných jednotných testů v přijímacím řízení do oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou. Bude ověřeno použití jednotných testů z předmětů Matematika a její aplikace a Český jazyk a literatura v rozsahu učiva podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Vydáno: 06. 08. 2014
Ministr školství Marcel Chládek představil detaily k jednotným přijímacím zkouškám na střední školy s maturitou. Testovací provoz tohoto způsobu přijímacího řízení proběhne podle ministra školství již v roce 2015 a od roku 2016 by se tak dělo v celé České republice, a to bez rozdílu zřizovatele - tedy jak na veřejných, tak církevních a soukromých školách. K zavedení jednotných přijímacích zkoušek vedla ministra školství řada důvodů, jedním z těch zásadních je podle něj rozdílná úroveň znalostí dětí, které vycházejí ze základních škol.
Vydáno: 06. 08. 2014
Nakladatelství Portál pořádá odborné semináře určené pedagogům mateřských a základních škol, vychovatelům školních družin a dalších vzdělávacích či volnočasových zařízení, pracovníkům pomáhajících profesí, studentům a dalším zájemcům. Semináře vedou renomovaní lektoři. Semináře mají akreditaci MŠMT. Hlavní témata: pedagogika, psychologie, práce s dětmi, tvoření, hry a cvičení, hudba.
Vydáno: 06. 08. 2014
Katedra primární pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity ve spolupráci s Komisji Edukacji Narodowej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, s Pedagogickou fakultou Prešovské univerzity v Prešově a Jihomoravským krajským úřadem vás zve...
Vydáno: 06. 08. 2014
Jedním z velkých problémů českého školství je chybějící návaznost na trh práce a jeho predikci. Tato věc je přitom zásadní při tvorbě dlouhodobé koncepce českého školství.
Vydáno: 08. 08. 2014
Sen o nové, lépe fungující zahradě pro děti se pro pět pražských škol posunul opět o něco blíž realitě. Nadace Proměny, která pomáhá rozvíjet školní zahrady, mezi ně během prázdnin rozdělí celkem 3.250.000 Kč. Školy se díky tomu ještě do konce letošního roku mohou pustit do prvních kroků při obnově zahrady, kterou – rovněž ve spolupráci s nadací – připravovaly během několika uplynulých měsíců.
Vydáno: 12. 08. 2014
Národní ústav pro vzdělávání vydává každý rok zprávu o nezaměstnanosti čerstvých absolventů. Letos je situace na trhu práce díky postupnému zlepšování ekonomické situace příznivější než loni, míra nezaměstnanosti absolventů škol poklesla napříč všemi kategoriemi vzdělání. Údaje vycházejí z předběžné zprávy, která uvádí jen základní data o frekventovaných skupinách oborů vzdělání. Podrobnější data budou k dispozici na přelomu září a října.
Vydáno: 13. 08. 2014
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podpořilo druhé kolo rozvojového programu Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením a pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním na rok 2014. „Asistenti pedagogů budou v období září až prosinec 2014 podpořeni částkou o 20 milionů vyšší, než v roce 2013,“ říká ministr školství Marcel Chládek. Bezmála 200 milionů pak bude v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost využito na výuku cizích jazyků ve školách.
Vydáno: 13. 08. 2014
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů, určuje jednotné zkušební schéma (JZS) konání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky pro podzimní zkušební období roku 2014.
Vydáno: 15. 08. 2014
Klub ekologické výchovy ve spolupráci se Střední odbornou školou v Šumperku, Zemědělská 3,nabízí specializační studium pro koordinátory EVVO.
Vydáno: 15. 08. 2014
V diskusi o zavedení jednotných přijímacích zkoušek na středních školách v ČR chybí podstatná fakta, a to porovnání se situací v zahraničí. Přinášíme proto srovnání způsobu přechodu mezi základní a střední školou v šesti zemích: ve Finsku, Švédsku, Polsku, Německu, Velké Británii a Francii. Zcela bez jednotných zkoušek se obejde například Finsko, v Polsku je způsob přijímání žáků ke studiu nejpodobnější tomu, co navrhuje ministr Marcel Chládek.
Vydáno: 19. 08. 2014
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlásilo Rozvojový program Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015 a vyčlenilo na něj deset milionů korun.
Vydáno: 25. 08. 2014
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na vyhlášení rozvojového programu Podpora soutěží a soutěžních přehlídek ve školním roce 2014/2015, vyhlašuje soutěže č. j. MŠMT- 6356/2014 na školní rok  2014/2015. Odbor vzdělávání, oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání (210) zveřejňuje propozice soutěží a soutěžní přehlídky žáků základních uměleckých škol, které byly sestaveny ve spolupráci s Ústřední uměleckou radou základních uměleckých škol. Soutěžemi v hudebním oboru jsou: hra na dechové nástroje, hra na lidové nástroje, hra na bicí nástroje, hra smyčcových souborů a orchestrů, soutěž v sólovém a komorním zpěvu a soutěžní přehlídka tanečního oboru.
Vydáno: 25. 08. 2014
Ve Frankfurtu nad Mohanem se ve dnech 3. až 16. srpna uskutečnila Mezinárodní německá olympiáda 2014, které se účastnila stovka mladých lidí z 50 zemí světa. Soutěž probíhala ve třech kategoriích, přičemž ve dvou z nich získaly české studentky zlatou medaili. Na mezinárodní olympiádu v němčině byly vybrány díky úspěchu v Ústředním kole Soutěže v jazyce německém, která se konala začátkem dubna v Goethe Institutu v Praze. Soutěž vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a garantuje ji Národní institut pro další vzdělávání.
Vydáno: 25. 08. 2014
V rámci kurzu se podíváme na použití technologií ve výuce z netradičního pohledu. Nejsme pedagogové ani metodici, ale rádi si hrajeme, rozumíme dětem, baví nás vzdělávání a zajímáme se o rozvoj kognitivních schopností. Mimoto se zabýváme současnými trendy v technologiích a na internetu. Nechceme pomocí tabletů kopírovat klasickou frontální výuku. Místo toho bychom vám rádi ukázali, jak vyučování zpestřit tak, aby Vás bavilo a studenti si z něj odnesli něco navíc.
Vydáno: 26. 08. 2014
Materiál MŠMT č.j. MSMT-26181/2014 obsahuje vzájemné porovnání krajských normativů mzdových prostředků (MP) a ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) ze státního rozpočtu připadajících na jednotku výkonu za rok, stanovených jednotlivými krajskými úřady v roce 2014.
Vydáno: 27. 08. 2014
Realizující subjekt: Klub ekologické výchovy, z. s. Termín zahájení: leden 2015    Termín ukončení: září (případně přípravný týden v srpnu) 2015  Místo studia: Karlovy Vary                Počet hodin:250 (117prezenčně včetně...
Vydáno: 27. 08. 2014
Programová nabídka Národního institutu pro další vzdělávání na období září 2014 až leden 2015 pro celou Českou republiku.
Vydáno: 28. 08. 2014
Ministr školství Marcel Chládek dnes vládním kolegům předložil novelu školského zákona. Kabinet novou legislativní úpravu schválil. Nové znění normy zohledňuje výsledky odborných diskusí, zavádí třeba registr pedagogických pracovníků. Z údajů bude možné zjistit například počet pedagogů, věkové složení pedagogického sboru a kvalifikaci v jednotlivé škole.
Vydáno: 28. 08. 2014
Návrh zákona přinášející tzv. dětské skupiny se na začátku prázdnin setkal s vlnou protestů. Původní návrh zákona totiž ohrožuje existenci oblíbených lesních mateřských škol, rodinných center nebo klubů pro předškolní děti ve vyloučených lokalitách. Nejistou budoucnost vidí mimo jiné i dětské oddíly. Zároveň však dětské skupiny vítají zaměstnavatelé, kteří o jejich nové zřizování stojí. Senát v červenci vrátil zákon Sněmovně s pozměňovacím návrhem. Na jeho znění se vzácně shodnou jak zastánci dětských skupin, tak kritici zákona.
Vydáno: 29. 08. 2014
Pondělí 1. září je nejen prvním dnem nového školního rok, ale je také dnem zahájení podzimního zkušební období maturitní zkoušky 2014. Celkem je k podzimnímu období, ve společné části maturitní zkoušky, přihlášeno 20 129 žáků, kteří si zapsali 48 966 zkoušek a dílčích zkoušek. 5 453 žáků bude konat maturitu v řádném termínu, 14 056 v opravném a 726 v náhradním termínu.
Vydáno: 01. 09. 2014
MŠMT zpracovává Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020. Cílem je nastavit podmínky a procesy pro vzdělávání, které reaguje na změny ve společnosti související s rozvojem digitálních technologií a jejich využíváním v nejrůznějších oblastech lidských činností.
Vydáno: 01. 09. 2014
Tolik papírů jako na stole ministra školství Marcela Chládka jsem snad ještě neviděla. Moc jsem se jim ale nedivila. Vedle nové koncepce olympijských center leží Strategie vzdělávání 2020, harmonogram všech úkolů pro volební období a bilance toho, co už se podařilo. Školství je rozsáhlý resort a ministr Chládek navíc jedním z nejaktivnějších členů Sobotkovy vlády. Opozice namítá, že je té nápaditosti až moc, ale odborná veřejnost zatím jeho počínání chválí. Snad nejen proto, že pro školství vydupal další čtyři miliardy.
Vydáno: 01. 09. 2014
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje  rozvojový program Podpora implementace Etické výchovy do vzdělávání v základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií v roce 2015.
Vydáno: 01. 09. 2014
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 3 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2015 od 4. května do 13. května 2015.
Vydáno: 01. 09. 2014
Začátkem letošního července byla v ostrém provozu spuštěna nová Databáze výstupů projektů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Jedná se o veřejně přístupný portál, který vedle základních informací o jednotlivých podpořených projektech umožňuje všem zájemcům prohlížet, stahovat a za určitých podmínek i bezplatně využívat výstupy vzniklé s přispěním OP VK.
Vydáno: 01. 09. 2014
Vzhledem k zahájení nového školního roku 2014/2015 a množícím se dotazům k přijímání do školní družiny/školního klubu podáváme upřesňující informace k přihlašování a přijímání. Úvodem upozorňujeme, že otázka kapacit školních družin je plně v kompetenci zřizovatelů (například obcí, církví, právnických osob). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy má roli především koncepční, legislativní a metodickou.
Vydáno: 01. 09. 2014
Výsledkem jednotných přijímacích zkoušek bude více žáků na učilištích. Učiliště ale nezajišťují potřebnou úroveň základních gramotností, říká PIAAC.
Vydáno: 02. 09. 2014
Společnost EDUin a kreativní studio Družina představují videospot, upozorňující na projekt Co umím, internetovou aplikaci umožňující zdarma vytvořit portfolio zájmů, úspěchů a plánů dětí ve školním věku.
Vydáno: 02. 09. 2014
Se zahájením nového školního roku se významně přiblížila změna ve způsobu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Vláda ČR schválila dne 27. 8. 2014 návrh novely školského zákona, která přináší změnu nazírání na vzdělávání těchto žáků - od dosavadního dělení do kategorií zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění k novému systému podpůrných opatření. Tato změna umožní rychleji a efektivněji reagovat na potřeby všech dětí se SVP. Podpůrná opatření jsou členěna do pěti stupňů podpory. Od druhého stupně by škola, v níž se daný žák vzdělává, měla získat i finanční podporu.
Vydáno: 03. 09. 2014
Talentcentrum Národního institutu pro další vzdělávání v rámci projektu Talnet otevírá v novém školním roce on-line kurzy pro mladé zájemce o přírodní vědy, díky kterým mohou komunikovat s experty v dané oblasti i s podobně zaměřenými vrstevníky.
Vydáno: 03. 09. 2014
Klub školních knihoven SKIP, Národní institut pro další vzdělávání – krajské pracoviště Zlín a Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně zvou pracovníky školních knihoven Zlínského kraje na seminář
Vydáno: 03. 09. 2014
Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 1. září v Lidových novinách pod názvem Poučení z prázdného papíru. Na začátku prázdnin byla schválena dlouhodobá strategie vzdělávací politiky, ale ministerstvo v létě zároveň představilo kroky, které jsou v ní rozporu. Strategie navíc podle Boba Kartouse nezohledňuje fakt, že vzdělávání dnes v mnoha ohledech probíhá mimo školský systém. Text Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 najdete ZDE, stránky s dalšími informacemi dokumentujícími vznik Strategie najdete ZDE. Záznam kulatého stolu ke Strategii 2020, který proběhl v červnu, najdete ZDE.
Vydáno: 03. 09. 2014
Článek obsahuje informace MŠMT k procesu přezkoumávání výsledků společné části maturitní zkoušky konané v podzimním zkušebním období 2014 formou didaktického testu.
Vydáno: 04. 09. 2014
Věděli jste ale, že stejně jako například březen je měsícem knihy, tak i kybernetická bezpečnost již má i svůj měsíc? Je jím říjen, kdy probíhá Evropský měsíc kybernetické bezpečnosti (ECSM), celoevropská kampaň, koordinovaná Evropskou agenturou pro síťovou a informační bezpečnost (ENISA). Jejím cílem je podpořit osvětu v oblasti kybernetické bezpečnosti mezi evropskými občany.
Vydáno: 04. 09. 2014
Jsme kontaktní centrum, které přijímá hlášení, týkající se nezákonného a nevhodného obsahu na internetu, jako je dětská pornografie, věkově nepřiměřený obsah, kyberšikana, rasismus a xenofobie, výzvy k násilí a nenávisti, šíření drog atd.
Vydáno: 04. 09. 2014
Dne 23. září 2014 pořádají Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní institut pro další vzdělávání ve spolupráci s Generálním ředitelstvím pro překlady Evropské komise a zahraničními kulturními instituty (Goethe Institut, Institut Français, Österreiches Kulturforum, British Council) již 3. mezinárodní konferenci k podpoře vícejazyčnosti a výuky cizích jazyků v českých školách. Konference nabízí široký pohled na tuto problematiku tak, jak ji reflektuje současná škola i zájmy a potřeby pedagogů a žáků/studentů s ohledem na jejich profesní a společenské uplatnění.  Na konferenci vystoupí čeští a zahraniční odborníci, např. z USA, Belgie, Německa, Francie, Rakouska a Slovenska.
Vydáno: 05. 09. 2014
Přinášíme Souhrnnou zprávu, která je výstupem rozsáhlého projektu Přijímací zkoušky na střední školy, na kterém se podílela řada tvůrců testů (autoři, garanti, oponenti, žáci i školy), pracovníků společnosti Scio i členů...
Vydáno: 08. 09. 2014
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje pro rok 2014 podle ustanovení § 171 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, rozvojový program Zvýšení platů pedagogických pracovníků regionálního školství v roce 2014.
Vydáno: 08. 09. 2014
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje dotační Program na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy na rok 2015.
Vydáno: 08. 09. 2014
Členové podvýborů pro předškolní a základní školství a pro střední a vyšší odborné školství Poslanecké sněmovny vedených předsedou Petrem Kořenkem a předsedkyní Ivanou Dobešovou se ve čtvrtek 4. září 2014 sešli na své 3. společné schůzi v prostorách Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) – přímo řízené organizace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Jednání se zúčastnil náměstek ministra školství Jaroslav Fidrmuc. Ředitelka NIDV Helena Plitzová seznámila poslance s činností Národního institutu pro další vzdělávání po transformaci s Národním institutem dětí a mládeže, ke které došlo 1. ledna 2014.
Vydáno: 08. 09. 2014
POMÁHEJ! je grantový program Nadace VIA, ČSOB a ERA, určený neformálním skupinám dětí a mládeže, které sbírají finanční prostředky pro dobrou věc.
Vydáno: 09. 09. 2014
Hra na varhany Seminář je zaměřen na praktickou metodologii výuky hry na varhany na ZUŠ žáků v přípravném studiu, v I. a II. stupni základního studia, ve studiu pro...
Vydáno: 09. 09. 2014
Novela školského zákona předpokládá změny v posuzování a rozhodování o umístění dětí v praktických a speciálních školách. Hrozí zbytečné umisťování žáků do praktických škol (§ 16, odst. 2, písmeno i). Hrozí však i to, že dětem s těžkým postižením bude ztížena cesta k adekvátní podpoře (§ 16, odst. 7).
Vydáno: 09. 09. 2014
Ve dnech od 1. do 4. září probíhaly na tzv. spádových školách didaktické testy společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období 2014. Testy a jednotlivé úlohy byly centrálně vyhodnocovány a jako v každém zkušebním období maturitní zkoušky prošly následnou ex-post validační komisí Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání a Nezávislou odbornou komisí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Komise shledaly testy způsobilé plnit funkci validního zadání dílčích zkoušek maturitní zkoušky konaných formou didaktického testu. Testy i jednotlivé úlohy odpovídají podle stanovisek komisí svou náročností požadavkům kladeným na maturanty platnými katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní a všechny úlohy mají jednoznačná řešení.
Vydáno: 11. 09. 2014
Talentcentrum Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) prezentovalo část svých aktivit na Scientia Pragensis – Dnu vědy na pražských vysokých školách. V Nové budově ČVUT představili pracovníci NIDV jak středoškolskou odbornou činnost, tak vzdělávací projekt Talnet, který se zaměřuje na podporu nadaných a talentovaných dětí.
Vydáno: 12. 09. 2014
Vicepremiér pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek přijal ve středu 10. září 2014 ve Strakově akademii úspěšné řešitele soutěžních prací Středoškolské odborné činnosti (SOČ). Vojtěch Boček, Magdaléna Tydrichová, Michaela Kajšová, Thi Thu Giang Tran a Lucie Malá představili panu vicepremiérovi své úspěšné práce SOČ, se kterými se letos účastnili 36. celostátní přehlídky v Plzni. Vyhlašovatelem soutěže je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, jejím gestorem Národní institut pro další vzdělávání.
Vydáno: 12. 09. 2014
V roce 2013 proběhl první ročník Eduíny, ceny za novátorské vzdělávací projekty udělované ve třech kategoriích. Z 68 nominací bylo vybráno do finálových kol 12 počinů zasahujících do široké škály vzdělávacích oblastí. Z nich 9 si odneslo cenu.  Druhý ročník by měl na tuto sklizeň minimálně navázat.
Vydáno: 15. 09. 2014
Po celé České republice se právě rozbíhá čtvrtý ročník (na Slovensku třetí ročník) projektu s názvem Věda má budoucnost, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem klesajícího zájmu o přírodovědné a technické obory u české i slovenské mládeže. Osmáci ze základních škol a třeťáci ze středních škol se díky projektu seznamují s využitím těchto oborů v praxi.
Vydáno: 15. 09. 2014