Podnikání lze začlenit přímo do výuky

Vydáno:

Realizujeme program pro studenty středních škol Můžeš podnikat a inspirujeme studenty k tomu, aby byli podnikaví a vzali život do svých rukou. Spolupracujeme s čestnými podnikateli s přesahem, kteří vedou semináře na středních školách a inspirují studenty svými příběhy. Věříme, že každý člověk je jedinečný a má možnost se v životě realizovat a být šťastný. Musí ale zjistit, jaké jsou jeho silné stránky, co ho zajímá, „nenechá ho v noci spát“, a tím směrem se vydat. A podnikání je jednou z možností, jak realizovat své nápady a být přínosem pro společnost.

Podnikání lze začlenit přímo do výuky
Mgr.
Tereza
Podhorská
manažerka programu MŮŽEŠ PODNIKAT
Podnikavost chápeme jako životní postoj a souhrn kompetencí, které se člověk může naučit a v průběhu života rozvíjet. Chápeme ji ale také jako souhrn hodnot, jako jsou odvaha, odpovědnost, svoboda, naděje a optimismus, které se nelze přímo naučit, ale které člověk může objevit v sobě nebo v druhých a pak je přijmout za své. Od roku 2012 prošlo semináři 31 000 studentů, v současné chvíli semináře probíhají na 240 středních školách v celém Česku, do programu je zapojeno 170 podnikatelů a postupně se přidávají další a další. Ve školním roce 2018/2019 projde semináři až 8 000 studentů. Podnikatelé, kteří se do programu přidávají a vedou semináře na školách, se ztotožňují s Etickým kodexem řečníka a mají čisté motivy. Naším jediným cílem je inspirovat studenty a podpořit je na jejich cestě k samostatnosti a nezávislosti. Na školách nemáme žádné komerční cíle.
Jak začlenit program Můžeš podnikat do výuky
Semináře jsou určeny pro studenty středních škol, počet studentů na semináři by měl být v rozmezí 30 až 60 účastníků (dvě spojené třídy) a na seminář by měla být vyhrazena učebna, kde je prezentační technika a dostatek místa pro všechny účastníky. Na základě zkušeností doporučujeme vyhradit na program čtyři vyučovací hodiny:
1. Přípravná hodina (45 minut)
Studenti před seminářem „googlují“ informace o řečnících, kteří seminář povedou. Zjišťují informace o jejich podnikatelském příběhu, o firmách, které vlastní, a připravují si relevantní otázky. Poprvé se např. zamýšlejí i nad tím, proč někdo začne podnikat, kolik je v Česku podnikatelů, jak je podnikání podporováno u nás a jak v jiných zemích nebo jaké jsou rozdíly mezi zaměstnáním a podnikáním. Mohou také zjistit, kolik je v Česku programů pro studenty, které podporují podnikavost.
2. Dvouhodinový seminář (90 minut
)
Seminář vedou dva podnikatelé z regionu a struktura semináře je rozdělena na tři části:
1.
podnikatelský příběh řečníka a jeho firmy,
2.
důvody, proč řečník inspiruje svým příběhem mladé lidi,
3.
společná diskuse se studenty, které je dán největší prostor.
Diskusi studenti oceňují nejvíce: mohou se ptát lidí z praxe, vyjadřovat své názory, pochybnosti nebo obavy. Často se ptají podnikatelů, jak poznají, v čem jsou dobří a jaké jsou jejich silné stránky. Co mají dělat, když „nevědí“, jakým směrem se vydat, a ptají se řečníků, jak to poznali oni. Mnohdy jsou studenti překvapeni tím, že cesty řečníků/podnikatelů nebyly přímé a že i oni procházeli obdobími hledání a dělali chyby a zažívali neúspěchy. Učitel má možnost vybrat podnikatele/řečníka dle typu školy a studijního zaměření. Je proto možné zajistit, aby např. na technické školy chodili podnikatelé z technických oborů.
3. Hodina reflexe (45 minut)
Závěrečná hodina je věnována reflexi studentů formou diskuse s učitelem a napsáním svého pohledu na seminář.
Z naší zkušenosti se vyplatilo poskytnout studentům dostatečný prostor na přípravu i reflexi semináře. Studenti mají možnost se zamyslet nad přínosem podnikání i nad přínosem semináře a přímého kontaktu s řečníky/podnikateli, a dokonce i nad formou výuky, která je jiná tím, že semináře vedou lidé z praxe. Pokud se stane, že studenti nejsou školou na seminář připraveni, nevědí, co mají očekávat, a s tématem podnikání a podnikavosti se seznamují teprve ve chvíli, kdy do třídy přijdou podnikatelé, tak mají málo času se zorientovat. Během dvou vyučovacích hodin není možné pojmout detailně celou problematiku podnikání a podnikavosti a potenciál řečníků/podnikatelů, kteří mají zkušenosti z oboru, jsou z praxe a jsou na škole pro studenty, není využit tak efektivně, jako když se studenti na seminář a podnikatele mohou připravit. V návaznosti na tuto příliš „rychlou“ a nepřipravenou zkušenost je zpětná vazba studentů stručnější a není tak vypovídající.
Letní kemp Objev svůj talent a začátky podnikání
Pro studenty pořádáme týdenní letní kemp Objev svůj talent, který opět vedou podnikatelé/dobrovolníci, a studenti mají možnost zaměřit se na to, jaké jsou jejich silné stránky, a rozvíjet je nebo pracovat na svých projektech. Letní kemp je veden zážitkovou formou, studenti se spřátelí, získají kontakty na podnikatele z praxe a mají prostor pro sebe a své projekty, které pod vedením podnikatelů rozvíjejí. I když je program jednotlivých dní zaměřen na témata související s podnikáním – lean canvas, marketing, prezentační dovednosti, cashflow, zákaznický avatar apod. –, studenti se účastní i dalších (sebe)poznávacích činností a her, kde si zkoušejí např. týmové role, diskutování a další. Letní kemp je určen pro studenty, kteří chtějí rozvíjet buď sebe, nebo svůj projekt. V létě 2018 studenti z kempu odjížděli s rozpracovanými plány na vlastní projekty, jako např. založení cukrárny, pivovaru, cestovatelského portálu, online secondhand obchodu nebo vydání výukových karet na učení angličtiny.

Související dokumenty