Pomocníci čarodějky Knihodějky
Ivana
Staňková,
ŠD Slavkovice při ZŠ Nové Město na Moravě
Měsíc: BŘEZEN-DUBEN
Téma: NAUČNÉ KNÍŽKY
Cíle:
-
umět vysvětlit pojem naučná knížka;
-
orientovat se v encyklopediích (podle abecedy, oborů apod.);
-
naučit se vyhledávat informace;
-
pracovat se získanými informacemi.
Aktivity a úkoly:
-
hledej v žákovské knihovně a vypiš názvy (můžeš i autory): naučné knížky o přírodě, o pravěku, o středověku, o vesmíru apod.;
-
řaď slova podle abecedy - vyber si sám 20 slov v oblíbené knížce;
-
vytvoř kvíz pro kamarády na libovolné téma (použij některou encyklopedii ze žákovské knihovny);
-
najdi vysvětlení pojmů: meteor, meteorit a meteoroit (příl. 1);
-
odpověz správně (příl. 2);
-
zjisti, co je Morseova abeceda;
-
rozlušti vzkaz a proveď ho (příl. 3);
-
najdi a nakresli (příl. 4).

Příloha 1

Příloha 2

Příloha 3

Příloha 4
Příklady dalších her a činností:
-
přiřadit pojmy správně k sobě (vyhledat nápovědu nebo bez ní): vrchol, strž, trhlina, sedlo, blizard - nejvyšší bod hory, trhlina v boku hory, puklina v ledovci, snížené místo mezi vrcholy, vítr se sněhem;
-
najít v encyklopedii pojmy a napsat, co znamenají: autor, bajka, báseň, cestopis, komiks, dialog, pohádka, pověst, rým;
-
seřadit k sobě proužky papíru s pojmy: pyramidy, socha Svobody, Hradčany, Eiffelova věž - USA (New York), Francie (Paříž), Egypt, Česká republika (Praha);
-
hrát hry na procvičování abecedy;
-
zjistit, co jsou „úpolové hry“, a zahrát si jednu podle vlastního výběru;
-
vyhledat a nakresLIT: oblečení, jídlo, dopravní prostředky v minulosti;
-
Pracuj s encyklopedií Svět kolem nás (příl. 5).

Příloha 5
Téma: Učebnice
Cíle:
-
orientovat se v nabídce učebnic 1.-4. ročníku;
-
znát názvy nakladatelství vydávajících učebnice;
-
plnit úkoly podle učebních předmětů - matematika, český jazyk, přírodověda, hudební výchova...;
-
zúčastnit se společné soutěže Všeználek.
Aktivity a úkoly:
-
napiš názvy nakladatelství tvých učebnic;
-
zjisti jména ilustrátorů;
-
postav písmena (z Lega, víček, stavebnice, knoflíků...);
-
krásně přečti, zkus se naučit, krasopisně opiš, spočítej samohlásky, spočítej vybraná písmenka apod. (příl. 6);
-
doplň rčení, přísloví (příl. 7);
-
najdi v čítance: básničku o podzimu, vánoční příběh, jarní obrázek;
-
nakresli postavu, která ukazuje rukama čas: půl 6, 9, 3/4 na 12...;
-
vyhledej v učebnici a doplň (příl. 8).

Příloha 6

Příloha 7

Příloha 8
Příklady dalších her a činností:
-
vysvětLIT: mám to na jazyku, šlape si na jazyk, drž jazyk za zuby, má jedovatý jazyk;
-
soutěž: počítat do sta a stopovat si čas;
-
soutěž: ťukat tužkou na číslice od jedné do dvaceti, říkat nahlas - měřit čas, varianty: ťukat 20-0, jenom sudé, liché... (příl. 9);
-
soutěž (dvojice): vyhledávat v učebnicích - článek, obrázek, slovo...;
-
vyhledat, vymyslet názvy písní: o sluníčku, o rostlině, o jméně, o městě, o ovoci či zelenině.

Příloha 9
SOUTĚŽ VŠEZNÁLEK
(soutěž jednotlivců)
V klobouku jsou kartičky s otázkami, každý má na odpověď časový limit, body za správnou odpověď se zapisují do tabulky, použité otázky se vrací zpět do klobouku. Do finále postupuje 5 žáků s nejvíce body.
Otázky a úkoly:
a)
Vyjmenuj 5 domácích zvířat.
b)
Vyjmenuj 5 mláďat domácích zvířat.
c)
Který měsíc má 28 dní?
d)
Po které straně jezdíš na kole?
e)
Který jehličnan opadává?
f)
Vyjmenuj 3 jehličnaté stromy.
g)
Jak se jmenuje brouk, který škodí stromům?
h)
Jaké I/Y napíšeš ve slovech: motyka, básnička, počítat, krysa, vesnice?
i)
Jsem žlutá kytka, mám léčivé listy a kořeny, z květů se dělá med, kvetu na jaře.
j)
Řekni 4 rýmy.
k)
Řekni básničku o ovoci.
l)
Oprav názvy: O Smolíkovi, O Modré Karkulce, Pták Ohňák a Liška Šiška.
m)
Vyjmenuj 5 lesních plodů.
n)
Jak se nazývá jedovatý lesní plod?
o)
Jak se jmenuje hmyz v knížkách Ondřeje Sekory?
p)
Vyjmenuj 5 listnatých stromů.
q)
Řekni 2 stromy, které mají něco léčivého.
r)
Řekni 5 druhů hub.
s)
Dokonči: bez práce nejsou..., neříkej hop, dokud..., kdo jinému jámu kopá...
t)
Doplň dvojici: Jeníček a..., Křemílek a..., Spejbl a..., Krakonoš a...(3 osoby).
u)
Řekni 5 slov na M.
v)
Řekni jméno básníka pro děti.
w)
Řekni rychle 5x: scvrnkni cvrčka z mrkve.
x)
Řekni 3 slova trojslabičná.
y)
Řekni 5 názvů ptáků.
z)
Jak se jmenuje knížka Josefa Lady o domácím zvířeti?

Měsíc: KVĚTEN-ČERVEN
Téma: PŘÍRUČKY
Cíle:
-
uvědomit si potřebnost knížek - příruček;
-
naučit se s nimi pracovat - orientovat se v návodech, pláncích;
-
umět využívat poznatků z příruček.
Aktivity a úkoly:
-
vyhledej ve školní knihovně příručky: pro činnosti v přírodě, pro zdravotní pomoc, pro mladé hvězdáře, pro kutily...;
-
vysvětli, co to znamená „první pomoc“;
-
co najdeš v lékárničce (piš, kresli);
-
jak ošetříš: popálenina, zlomenina, krvácení;
-
přiřaď, čím ošetříš (příl. 10);
-
první pomoc (příl. 11);
-
úrazy ve škole (příl. 12);
-
co je na hraní (příl. 13);
-
doplň (příl. 14);
-
vysvětli, co to je mapa, kompas, buzola;
-
jak postavíš přístřešek v lese, jak rozděláš oheň;
-
nakresli nářadí z dílny;
-
vyjmenuj planety;
-
jak najdeš Malý vůz.

Příloha 10

Příloha 11

Příloha 12

Příloha 13

Příloha 14
Příklady dalších her a činností:
-
trénovat ošetření drobných zranění, ovázání rány apod.;
-
hrát hry na poznávání a procvičování smyslů (sluch: dvojice si stanoví společný zvuk, zavážou oči, hledají se mezi ostatními, hmat: poznávání předmětů poslepu, sbírání PET víček nohama, čich a chuť: poznávání potravin, zrak: zapamatovat si co nejvíc předmětů, poznat, kdo se ztratil;
-
naučit se vázat uzly;
-
postavit výrobek z Lega podle návodu;
-
nakreslit obrázkový návod na výrobu krmítka;
-
nakreslit, jak si představuješ příštřešek - jednoduchý u stromu, visutý, zemljanka;
-
vařit v přírodě.
Téma: KNÍŽKY NA HRANÍ A PRO ZÁBAVU
Cíle:
-
poznat knížky sloužící k zábavě;
-
vyrábět podle návodů, z hotových dílů apod.
Aktivity a úkoly:
-
přines si nějakou knížku, se kterou je zábava;
-
lušti křížovky;
-
řeš doplňovačky;
-
vymalovávej;
-
vyber správnou odpověď (příl. 15);
-
poskládej origami podle návodu.

Příloha 15
Příklady dalších her a činností:
-
vyrobit pro kamarády knížku HRÁTKY (křížovky, vymalovánky, úkoly, návody na hry apod.);
-
kreslit komiksy.
UKONČENÍ CELOROČNÍ HRY:
-
Dokončení čtenářských Knihodějníků a výstavka pro kamarády, rodiče, vyhodnocení, odměny.
-
Prohlídka „knížek“ na zapisování bodů a vlepování klobouků - povídání si o tom, jak se komu dařilo, co koho nejvíc bavilo, co si zapamatoval, co se nepodařilo...
-
Poslední posezení s Knihodějkou (v pláštích a kloboucích) - slavnostní vyhlášení výsledků, předání diplomů (každý má podtržený titul, který získal svým počtem bodů) a drobných cen.

