Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku, 5. část

Vydáno: 11 minut čtení

Zapojení rodiny do vzdělávání dětí v mateřské škole má velmi pozitivní přínos pro děti. Učitelé a rodiče jsou partnery při výchově a vzdělávání dětí a jejich součinnost přispívá ke zdárnému rozvoji dítěte. Seriál, jehož pátou část najdete na následujících stránkách, nastíní čtenářům možnosti vedoucí ke vstřícné spolupráci učitelů a rodičů v rámci vzdělávání dětí.

Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Maršovice
Zapojení rodičů do programu školy
Podílet se na dění v mateřské škole umožňuje rodičům RVP PV. Rodiče se mohou účastnit různých programů a aktivit, vstupovat do her a činností svých dětí. Rodiče se rovněž mohou spolupodílet na plánování mateřské školy. Příprava a realizace společných činností nebo akcí školy probíhá za účasti učitelů, rodičů a dětí. Je to zároveň příležitost k tomu, aby se dospělí blíže poznali, a to nejen rodiče mezi sebou, ale i rodiče a učitelé. Bližší seznámení vede k navázání vřelejších a pevnějších vzájemných vztahů, během spolupráce bývá příjemná atmosféra, což přispívá k prožití hezkých chvil všech aktérů. Oboustranně vstřícné vztahy mezi rodiči a učiteli vnímají samozřejmě také děti, které jsou součástí daného společenství. Kvalita vzájemných vztahů má dopad na emocionální a sociální vývoj dětí.
Většinu akcí školy připravují učitelé, pro něž to bývá časově i organizačně velmi náročné. Zapojení rodičů do příprav akcí školy má tři důležité výhody:
1.
pokud pomohou rodiče, učitelé mají méně práce;
2.
rodiče zjistí, jak velké úsilí příprava akce obnáší, a nejsou pak k práci učitelů tak kritičtí;
3.
rodiče obohatí akci a její přípravu svými nápady a podněty, a akce tak může být zajímavější a pestřejší. Během spolupráce na přípravě a realizaci akce školy se učitelé a rodiče učí od sebe navzájem, obohacují se vzájemnou inspirací. Při oboustranných diskuzích a rozhovorech velmi často vyplynou nové zajímavé informace pramenící z různých profesí nebo zájmů rodičů.
Příklad: Vánoční jarmark
Tradiční akcí mateřské školy se stal vánoční jarmark, který probíhá ve spolupráci s rodiči. Dva až tři rodiče odpovídají za splnění stěžejních úkolů – obstarání materiálu na výrobu vánočních předmětů, zajištění sponzorského příspěvku, výroba a rozmístění pozvánek/plakátů na jarmark, příprava občerstvení, zajištění organizace během jarmarku (prodej předmětů u jednotlivých „stánků“). Samotnému jarmarku předcházejí tvořivé dílničky, na kterých rodiče, mnohdy i prarodiče, vyrábějí vánoční dekorace a vánoční výrobky na jarmark. Někteří rodiče přispívají rovněž svými nápady i realizací výroby vánoční výzdoby mateřské školy. Tato příprava trvá přibližně 5–6 týdnů. Jarmark zahájí děti krátkým vystoupením a poté následuje prodejní jarmark v mateřské škole pro veřejnost. Děti prodávají výrobky se svými rodiči u jednotlivých „stánků“ v prostorách mateřské školy, kde v hlavní prodejní místnosti dominuje vysoký vánoční strom. Příjemnou vánoční atmosféru dále doplňuje zvuk koled, vůně jehličí a perníčků a malé občerstvení, jež připravují rodiče a školní jídelna mateřské školy.
Příklad: Zahradní slavnost
Další z akcí mateřské školy, jež probíhá ve spolupráci s rodiči, je zahradní slavnost v přírodní zahradě. Příprava probíhá tak, že učitelé s dětmi nachystají nápoje – vodu s lístky bylin, a také ve spolupráci se školní jídelnou upečou každý rok ovocný koláč. Veškeré další občerstvení je na rodičích, kteří mají naprosto svobodnou volbu, jaké občerstvení připraví a také jakým způsobem. Rodiče se podílejí na přípravě slavnosti tím, že malé občerstvení připravují doma, jiní využijí školní jídelnu a připravují občerstvení zde. K přípravě občerstvení i nápojů se využívají ve velké míře produkty z přírodní zahrady mateřské školy – různé druhy bylinek, jahody, rybíz, josta a další. Rodiče dle svých možností pomáhají také s organizací slavnosti. Například jedna maminka po předchozí domluvě s ředitelkou vymyslela pro děti překvapení – převlékla se za klauna a za velkého nadšení dětí přišla na zahradu s balónky, ze kterých tvarovala dětem zvířátka. Děti před slavností s učitelkami také zdobí zahradu, například svými výkresy a výrobky, balónky apod. Před slavností děti vybarvily papírové hrnečky a požádaly své maminky, aby z druhé strany napsaly recept z bylinek, a hrneček přinesly s sebou na slavnost. Hrnečky byly na slavnosti vystaveny u bylinkových záhonů. Některé z těchto receptů zkoušíme později také v mateřské škole. Součástí slavnosti je setba semínek nebo sazenic různých rostlin do připravených květníků, které si děti mohou odnést domů. Zahradní slavnost se uskutečňuje na závěr školního roku. Je to zároveň skvělá příležitost k neformálním rozhovorům a diskuzím rodičů mezi sebou a rodičů s učitelkami a ředitelkou.
Pokud v mateřské škole dobře funguje spolupráce s rodiči, mohou rodiče výrazně pomoci svými nápady i spolupodílením se na přípravě školní akce. Některé mateřské školy, zpravidla MŠ většího typu, mají zřízené tzv. spolky rodičů. V případě aktivního spolku a kvalitní spolupráce mateřské školy se spolkem rodičů mohou po dohodě s ředitelem zorganizovat a připravit celou akci pro děti rodiče, což může vnést do vzdělávání v mateřské škole nové inspirace. Kromě zapojení rodičů do vzdělávání se často stane, že rodiče dají mateřské škole tip nebo kontakt na někoho, kdo by pro ni mohl být prospěšný.
Příklad: Spolupráce s jezdeckým oddílem
Mateřská škola pořádá každý rok s dětmi a rodiči svatomartinskou oslavu. Jedna z maminek dala ředitelce tip na majitelku jezdeckého oddílu, která by se mohla zapojit do oslav. Ředitelka majitelku kontaktovala a posléze vznikla úzká spolupráce mateřské školy a jezdeckého oddílu, která trvá již několik let. Oslava probíhá tak, že jeden ze zaměstnanců jezdeckého oddílu přijede v den oslavy v rytířské zbroji na bílém koni. Před mateřskou školou krátce s dětmi, učitelkami a rodiči pohovoří a poté následuje společný svatomartinský průvod do vsi. Za tuto akci mateřská škola nic neplatí, pouze rodiče s dětmi přinesou suché pečivo, popřípadě jablka, mrkev a další krmivo pro koně, jež učitelky předají majitelce jezdeckého oddílu.
Z hlediska spolupráce s rodiči a jejich případného zapojení do vzdělávání dětí v mateřské škole je užitečné znát jejich povolání nebo zájmy, což lze však v dnešní době těžko zmapovat, pokud tento fakt nevyplyne ze vzájemné diskuze nebo nám to rodiče sami nesdělí. Rodiče se samozřejmě zapojují do akcí školy, aniž bychom museli blíže znát jejich profesní nebo zájmové zaměření. Avšak pokud přispějí svými zkušenostmi, nápady a možnostmi vyplývajícími z jejich zájmů, stává se spolupráce pro všechny zúčastněné, tedy – pro učitele, rodiče, a především pro děti, daleko více inspirativní, zajímavější a bohatší.
Jakým způsobem rodiče informovat o dění v mateřské škole?
Základem dobře fungující spolupráce učitelů a rodičů je dobře fungující informační systém. Primární informace si rodiče přečtou na webových stránkách mateřské školy, dále na nástěnkách nebo vývěskách v interiéru MŠ. Výhodou webových stránek je, že si je rodiče mohou přečíst kdykoliv a kdekoliv, tedy i v případě, že je dítě nemocné a několik dnů v mateřské škole není.
Podobně informativní charakter mívají rovněž zprávy pro rodiče na nástěnkách v mateřské škole. V případě, potřebují-li rodiče více doplňujících informací k nějaké akci (například k organizaci výletu apod.), mohou využít další komunikační kanály – zpravidla osobní rozhovor s ředitelem nebo učitelem ve třídě nebo telefon či e-mail.
Je důležité poskytnout rodičům dostatečné informace, ale zároveň rodiče by měli mnohdy předat důležité informace o dětech učitelům. Rodiče jsou informováni například o plánovaném výletu, ale stejně tak důležité je, aby oni sami předali potřebné informace o dítěti učiteli, třeba o tom, že dítě ještě nejelo nikam samo bez rodičů, že špatně snáší jízdu autobusem apod. Nejen z tohoto důvodu je osobní komunikace nenahraditelná.
Mateřská škola může základní informace sdělovat také prostřednictvím různých letáků, bulletinů a zpravodajů. Informační leták by měl nabízet zásadní informace o škole, filozofii školy, jejím specifickém zaměření, netradičních akcích apod. V případě změny v těchto hlavních bodech by měl být informační leták aktualizován. Je vhodné předávat jej rodičům potenciálnch žáků například před zápisem do mateřské školy.
Dalším zdrojem informací je bulletin. Bulletin informuje o již proběhlých akcí školy, o dalších plánech školy, o probíhajících projektech apod. Bulletin může obsahovat příspěvky dalších odborníků zabývajících se vývojem předškolních dětí, jeho součástí mohou být také pracovní listy pro děti, dětské básničky, náměty na zajímavé činnosti s dětmi apod. Zmíněné informace mohou být zveřejňovány periodicky, například měsíčně nebo čtvrtletně.
Mateřská škola může také využít místní zpravodaj ke zveřejňování informací o své činnosti.
Příklad: Informace mateřské školy skrze místní zpravodaj
Mateřská škola v malém městysu nevydává bulletin, ale ředitelka (může však také pověřit některou z učitelek) pravidelně informuje rodiče a současně i veřejnost o uskutečněných i plánovaných akcích školy ve zpravodaji, který vydává úřad městyse a do kterého přispívají svými informacemi také další místní organizace a spolky. Zpravodaj vychází každé čtvrtletí. Tento způsob informování má dvě výhody: škola není zatížena administrativní prací s vydáváním vlastního zpravodaje a o činnosti školy se dozví kromě rodičů i veřejnost. Nevýhodou může být, že informace o škole se ve zpravodaji vydávaném městysem musí zpravidla omezit na základní zprávy o škole (v případě dostatečného prostoru ve zpravodaji může škola přiložit také fotku z nějaké akce) z důvodu ponechání prostoru v periodiku i ostatním organizacím.
Přestože jsou rodiče informováni o akci školy zpravidla s dostatečným časovým předstihem, jsou potěšeni osobní pozvánkou od mateřské školy na nějakou konkrétní akci. Na rodiče dobře působí, když je pozvánka doplněna dětskou kresbou nebo jiným dětským výtvorem, který nemusí být nijak rozsáhlý.
Některé mateřské školy používají k informování rodičů také rozesílání hromadných mobilních zpráv (SMS bránu)1). K zasílání SMS zpráv musí mít mateřská škola souhlas rodičů. Tento informační prostředek slouží především k doplnění nebo připomenutí informací krátce před konáním akce.
Komunikačních prostředků pro předávání informací mezi rodiči a mateřskou školou je poměrně mnoho. Každá mateřská škola volí různé druhy informačních kanálů dle své aktuální potřeby, podmínek a možností. Avšak neměla by být opomíjena osobní komunikace mezi rodičem a učitelem (nebo ředitelem), která má ze své podstaty nejúčinnější charakter pro vzájemné kvalitní vztahy a spolupráci.
ZDROJE
*
STRAKATÁ, M. Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku. In: SYSLOVÁ, Z. (ed.). Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
1) SMS brána znamená hromadné rozesílání informačních zpráv rodičům prostřednictvím SMS. Zprávy rozesílá vedení MŠ těm rodičům, kteří k tomuto dali souhlas.