Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku: 6. část

Vydáno: 11 minut čtení

Zapojení rodiny do vzdělávání dětí v mateřské škole má velmi pozitivní přínos pro děti. Učitelé a rodiče jsou partnery při výchově a vzdělávání dětí a jejich součinnost přispívá ke zdárnému rozvoji dítěte. Seriál, jehož pátou část najdete na následujících stránkách, nastíní čtenářům možnosti vedoucí ke vstřícné spolupráci učitelů a rodičů v rámci vzdělávání dětí.

Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku:6. část
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Maršovice
Jakým způsobem pomáhat rodičům v péči o dítě
Učitelé v mateřské škole jsou primárními odborníky v oblasti předškolního vzdělávání. Jsou s rodiči v každodenním kontaktu, sledují, zaznamenávají a rozvíjejí celkový osobnostní vývoj dětí předškolního věku. Vývoj každého konkrétního dítěte konzultují dle potřeb s jeho rodiči. Některé mateřské školy jako přidanou hodnotu nabízejí rodičům přednášky nebo besedy s dalšími odborníky, na kterých se rodiče mohou dozvědět nové a zajímavé informace související s výchovou, vzděláváním a vývojem předškolních dětí. Ředitel by měl mít přehled, kteří specialisté by mohli přijít do mateřské školy za rodiči a jaká témata by mohli nabídnout. Stejně tak by měl ředitel zjistit od rodičů, o která témata, popřípadě odborníky by měli zájem. Poté domluví termín setkání konkrétního odborníka s rodiči. Rodiče se obvykle rádi zúčastňují besed s dětským psychologem, pediatrem, odborníkem na stravování, na zdravý životní styl, logopedem. V průběhu besedy je ředitel moderátorem setkání experta s rodiči, přičemž nechává dostatečný prostor pro dotazy a diskuzi.
Příklad – beseda s odborníkem:
V mateřské škole byla realizována beseda na téma zdravý životní styl předškolních dětí. Toto tema si rodiče vybrali z několika dalších nabízených besed s různými experty. Ředitel rodičům oznámil datum, hodinu a místo setkání s odborníkem prostřednictvím pozvánky umístěné na nástěnce MŠ a na webových stránkách školy. Před konáním akce domluvil se specialistou průběh a délku besedy. Provozní pracovníci připravili prostor pro besedu a malé občerstvení. Ředitel přivítal přítomné účastníky, představil odborníka, kterému předal slovo, a dále celou besedu moderoval. Rovněž požádal rodiče o vyplnění krátkého dotazníku, aby získal zpětnou vazbu. Dotazníky slouží k vyhodnocení základních údajů, ze kterých může vycházet při pořádání další přednášky. Vhodné otázky mohou být například: Splnil obsah přednášky Vaše očekávání? Zajímalo by Vás další téma tohoto odborníka? Vyhovovala Vám délka přednášky? Vyhovovala Vám organizace přednášky? Máte další připomínky, podněty, návrhy?
Poznámka: V menším městě nebo na vesnici může ředitel na besedu pozvat rovněž rodiče dětí, které ještě nenavštěvují mateřskou školu (například rodiče na mateřské/rodičovské dovolené), a mají o besedu s daným odborníkem zájem. Výhodou je, že rodiče poznají prostředí mateřské školy, kam v budoucnu budou chtít pravděpodobně zapsat své dítě. Budou mít příležitost vnímat atmosféru a kulturu školy a zpravidla ocení vstřícnost vedení školy.
Nabídka odborné literatury
Mateřská škola může rodičům také nabízet odborné knihy, jejichž obsah se zabývá oblastí předškolního věku dítěte a vzdělávání. K nabídce publikací může připojit vhodné erudované odborné časopisy. Je na každé mateřské škole, jaký způsob nabídky zvolí. Mateřská škola může například na svých webových stránkách uvést seznam literatury (knih a časopisů), kterou mohou rodiče využívat. Rodiče si mohou dle svých potřeb a zájmu půjčovat konkrétní knihy. Ředitel může pověřit některého z učitelů, jenž povede evidenci půjčených knih.
Příklad – knihovnička pro rodiče v MŠ:
Mateřská škola využila volný prostor interiéru k vybudování knihovničky pro rodiče. Umístila zde stolek, poličky, křesílka a menší pohovku. V poličkách jsou k dispozici knihy a na stolku časopisy o výchově, psychologii, vzdělávání dětí, o zdravém životním stylu apod. Rodiče mohou čtenářský koutek využívat dle svého času a zájmu, v klidu si zde posedět a nahlédnout do nabízené literatury. Pokud je zaujme nějaká kniha nebo časopis více a chtějí jim věnovat větší pozornost, mohou si je půjčit domů. Zapíší se do k tomu určeného sešitu a oznámí svoji výpůjčku učiteli.
Mateřská škola využívá také nabídky rodičů, kteří odebírají zajímavý časopis specializovaný na vývoj dětí předškolního věku. Rodiče tyto časopisy do čtenářského koutku zapůjčí nebo věnují přečtené výtisky a zpřístupní je tak i ostatním rodičům v MŠ. Čtenářský koutek je zároveň místem k rozhovorům rodičů, kteří se náhodně ve školní knihovničce sejdou.
Další možností, jak využívat čtenářský koutek, je také seznamování rodičů s kvalitní dětskou literaturou vhodnou pro předškolní věk. V mateřské škole jsou rodičům představovány dětské knihy, se kterými učitelé pracují, a jsou jim nabídnuty možnosti činností vyplývající z obsahu jednotlivých knih. Seznámení s novými knihami bylo také uskutečněno prostřednictvím návštěvy paní knihovnice z nedaleké knihovny. Rodiče si mohli dovezené knihy prohlédnout a dále je paní z knihovny seznámila s jejich obsahem a zaměřením.
Spolupráce na úrovni třídy
Každá mateřská škola realizuje ŠVP, kde je také vymezena spolupráce s rodiči. Učitelé MŠ jsou povinni tuto spolupráci uskutečňovat ve třídě v rámci svých pracovních povinností. Kromě ŠVP jsou povinnosti předškolního pedagoga definovány ve stejnojmenné kapitole RVP PV (Smolíková, 2004).
Ve vztahu k rodičům má předškolní pedagog:
*
usilovat o vytváření partnerských vztahů mezi školou a rodiči;
*
umožňovat rodičům přístup za svým dítětem do třídy a účastnit se jeho činností;
*
umožňovat rodičům účastnit se na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení;
*
vést s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení.
V dalších kapitolách si uvedeme, jak by měla být spolupráce na úrovni třídy realizována. Vždy však platí, že komunikace mezi učitelem a rodičem by měla mít charakteristiky, jež nastíníme v následujících řádcích.
První setkání s rodiči
Je vhodné provést první setkání s rodiči ještě před nástupem dítěte do mateřské školy, a to formou osobního rozhovoru. Rodiče, jejichž dítě bylo do mateřské školy přijato, se s novým prostředím teprve seznamují, poznávají učitele, zjišťují způsob organizace, provozní podmínky a další náležitosti týkající se chodu a provozu MŠ. Mohou mít zpočátku jisté obavy, potřebují se zeptat na některé konkrétní záležitosti a vytvořit si tak ucelenější představu o prostředí školy, do jejíž vzdělávací péče své dítě svěřují. Z těchto důvodů je tedy vhodné, aby měli rodiče možnost setkat se s učiteli nejprve osobně.
Učitelé by měli navodit profesně-přátelskou atmosféru a popovídat si s nimi o jejich dítěti, popřípadě zodpovědět jejich další dotazy týkající se třídních záležitostí. Rozhovorem učitel otevírá spolupráci, vysvětlí, jakým způsobem budou probíhat také následující konzultace, a ujistí je o diskrétnosti informací vyplývajících z rozhovoru. Učitel, jenž vede rozhovor s rodičem, si zaznamenává zjištěné údaje a informace do připraveného formuláře nazvaného Vstupní záznam o dítěti.
Při prvním rozhovoru s rodičem se učitel seznámí se základními specifiky rodiny dítěte, například jaké je klima a uspořádání rodiny (úplná x neúplná rodina…), režim, výchovné metody a postoje, v jakém prostředí dítě vyrůstá. Z prvotní konzultace zpravidla rovněž vyplyne, jaká je úroveň rodiny v sociokulturní oblasti, vzdělání rodičů, vazby v rodině – počet sourozenců, vztah rodičů k dítěti, kolik času denně mu věnují. Důležité je také zjistit, zda se v rodině nevyskytují závažné problémy, které ovlivňují vývoj dítěte (Syslová, 2012).
Vstupní konzultace s rodičem vytvoří obraz rodinného zázemí, ze kterého lze vycházet při výchově a vzdělávání dítěte v mateřské škole. Například děti, kteří jsou jedináčci a nemají zkušenosti se sourozenci, nebudou mít příliš zkušeností ani s vrstevníky. Dítě vyrůstající v neúplné rodině bude mít absenci vzoru partnerského vztahu mezi rodiči. Každé dítě ovlivňuje konkrétní výchovný styl a hodnoty, jež rodina vyznává, což může způsobovat rozdíly mezi nimi. Některé děti budou mít například bližší vztah k přírodě, pobytu venku a sportovním aktivitám, jiné budou preferovat počítačové hry a sledování televize.
Podle zákona o ochraně veřejného zdraví je podmínkou pro přijetí dítěte do mateřské školy potvrzení pediatra o povinném očkování dítěte, kde lékař uvede, zda je dítě schopno do mateřské školy nastoupit. Další informace o zdravotním stavu dítěte, o tom, zda nemá nějakou poruchu nebo vývojovou vadu, alergii, dietu v důsledku nějakého onemocnění nebo další zdravotní specifika, by měly vyplynout během prvotní konzultace s rodiči.
Učitel by se měl zajímat také o dovednosti, zvláštnosti a zájmy dítěte, zeptat se rodičů na jeho sociální a emocionální stránku, zda není příliš zakřiknuté, zda je zvyklé na cizí lidi, na kontakt s vrstevníky apod. Je vhodné od rodičů zjistit, na jaké oslovení je dítě zvyklé, do jaké míry je samostatné (při oblékání, stravování apod.), zda je zvyklé na běžnou stravu, zda odmítá některý pokrm nebo nápoj, na jaké rituály je z domova zvyklé apod.
Vstupní konzultace učitele s rodičem je velmi důležitá z více důvodů. Jednak učitel zjistí o dítěti potřebné základní informace a také se rozhovorem v příjemné atmosféře a bezpečném prostředí navodí vzájemná důvěra a „nastartuje se“ kvalitní partnerský vztah. Konzultace vyžaduje více času a přípravy, ale je nesporně vhodnější a přínosnější než dotazník. Pokud se neodehraje prvotní – vstupní konzultace učitele s rodičem, ukazuje se, že se později obtížněji navazuje bližší a důvěryhodný vzájemný vztah.
Shrnutí
Tato v pořadí šestá kapitola seriálu Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku nabídla příklady, jakým způsobem můžeme pomáhat rodičům v péči o jejich dítě. V centru pozornosti a zájmu učitele i rodiče stojí dítě. Aby péče o jeho rozvoj byla kvalitní, je zapotřebí vytvořit důvěryhodný oboustranný partnerský vztah, který mohou nejefektivněji učitelé začít budovat bezprostředně po přijetí dítěte do mateřské školy. Podnět musí vzejít ze strany vedení a učitelů mateřské školy, ale pakliže se vzájemný vztah rozvine do bezpečné a důvěryhodné roviny, největší a zároveň nejúčinnější dopad má na dítě.
V následující části nastíníme další příklady pomoci a spolupráce s rodiči.
ZDROJE
STRAKATÁ, M. Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku. In: SYSLOVÁ, Z. (ed.). Proměna mateřské školy v učící se organizaci.
 
Praha: Wolters Kluwer, 2016.