Tablet v mateřské škole

Vydáno:

Současná generace tzv. „digitálních domorodců“ nás dokáže ohromit lehkostí, s jakou si poradí s ovládáním různých typů mobilních zařízení. Od nejútlejšího věku se děti dostávají do kontaktu s chytrými telefony a tablety. Nemají žádný ostych s technologiemi pracovat, naopak jsou svítícími displeji výrazně přitahovány, fascinovány.

Tablet v mateřské škole
PhDr.
Lucie
Rohlíková,
Ph. D.
katedra výpočetní a didaktické techniky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni
V médiích aktuálně probíhá bitva odpůrců s propagátory využití technologií ve vzdělávání, zatím však neexistují výzkumy, které by jednoznačně podpořily pozitivní či negativní postoj k technologiím. Většina odborníků se přiklání ke střízlivému zařazování technologií do programu malých dětí. Psycholog dr. Aric Sigman z britské Royal Society of Medicine doporučuje, aby děti do tří let s technologiemi pracovaly minimálně nebo vůbec. Děti starší tří let je potřeba vést příkladem k rozumné míře využívání technologií. Aktivity s technologiemi je žádoucí ze strany učitelů a rodičů kontrolovat a omezovat.
V mateřských školách se dnes vedle interaktivních tabulí začínají objevovat také mobilní dotyková zařízení pro individuální práci dětí - především tablety. Mají využití v různých vzdělávacích kontextech, pro individuální aktivity jednotlivce, pro práci ve dvojici i ve skupině. Mohou být také velmi dobrým pomocníkem učitele při plánování a záznamu aktivit a jako multifunkční pomůcka při realizaci aktivit.
Výhodou dotykových zařízení je především snadné ovládání, které umožňuje soustředit se na vzdělávací obsah a méně už na technologii samotnou. Ovládání prstem je pro děti snazší než ovládání myší.
Tablet je nástrojem, který umožňuje diferencovat činnosti podle individuálních potřeb dětí. Každý může postupovat svým tempem, může se vracet v činnostech a zlepšovat se, má možnost několika pokusů pro zvládnutí jednotlivé aktivity apod. Jednoduché ovládání navíc dětem poskytuje výraznou autonomii v kreativních činnostech.
Mezi činnosti, které mohou být v mateřské škole realizovány s pomocí tabletu, patří:
-
Objevování tvarů, velikostí, barev, zvuků, množství
-
Hledání rozdílů
-
Orientace v prostoru a čase
-
Rozvoj slovní zásoby
-
Poslouchání příběhů a jejich porozumění
-
Popis obrázku, zážitku, situace
-
Rozvoj slovní zásoby
-
Digitální vyprávění (tvorba drobných multimediálních objektů)
-
Procvičování výslovnosti
-
Poslouchání a natáčení vlastního hlasu
-
Hry se zvuky, s hudebními nástroji
-
Rozvoj motoriky (obtahování tvarů, vybarvování)
-
Malování s využitím kreativních nástrojů
-
Fotografování a natáčení videa
Důležité je veškeré činnosti s tabletem zasadit do reálného kontextu tak, jak se to daří např. Kateřině Navarové z MŠ Kytlická v Praze (např. vytvoření encyklopedie rostlin kvetoucích na jaře v okolí školy, realizace modelu lidského těla s pomocí 3D předlohy promítané z tabletu nebo reportáž z Prahy zpracovaná formou rozhovorů dětí na pozadí z fotografií).
Ať už se k novým technologiím stavíte skepticky, či s nadšením, stojí za to reflektovat potenciál, který má tablet např. z hlediska individuálního přístupu k předškolákům či dětem s různými typy handicapu a speciálními vzdělávacími potřebami.
Náměty činností s tabletem a spoustu důležitých metodických a technických doporučení k úspěšné práci s tabletem najdete v nově vydané knize nakladatelství Wolters Kluwer Učíme se s tabletem. Kniha vznikla ve spolupráci Ondřeje Neumajera, Lucie Rohlíkové a Jiřího Zounka, kteří se dlouhodobě zabývají využitím technologií ve vzdělávání. Své zkušenosti z teoretického studia, praktického ověření práce s tablety ve školách i z mnoha realizovaných školení pro různé cílové skupiny (učitelé, senioři, osoby se specifickými vzdělávacími potřebami) shrnuli do publikace, která je první svého druhu v České republice.
Pro knihu je zpracována rozsáhlá on-line podpora na webových stránkách http://www.ucimesestabletem.cz/, kde si můžete prohlédnout přes 100 inspirativních videoukázek práce s tabletem a získat odkazy ke konkrétním osvědčeným aplikacím.
ZDROJE
-
SIGMAN, A. Well connected? The biological implications of „social networking“. [online]. Biologist, Vol. 56, No. 1, 2009. Dostupné z: http://www.aricsigman.com/IMAGES/Sigman_lo.pdf.
-
POUZAUD, I. Utiliser des iPad ŕ l’école maternelle. [online]. Canopé, Académie de Limoges, 2015. Dostupné z: http://scenari.crdp-limousin.fr/ipadETmaternelle/ co/module_tablette_maternelle.html
-
NAVAROVÁ, K. Encyklopedie jarních rostlin. [online]. Článek na webu komunity iSen, 2015. Dostupné z: http://www.i-sen.cz/clanky/media/encyklopediejarnichrostlin
-
NAVAROVÁ, K. Medvídci poznávají lidské tělo. [online]. Článek na webu komunity iSen, 2014. Dostupné z: http://www.i-sen.cz/clanky/praxe/medvidci-poznavajilidsketelo
-
NAVAROVÁ, K. Medvídci poznávají Prahu. [online]. Článek na webu komunity iSen, 2015. Dostupné z: http://www.i-sen.cz/clanky/media/medvidci-poznavajiprahu2
-
NEUMAJER, O. ROHLÍKOVÁ, L. a J. ZOUNEK. Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2015. 192 s.