Statutární město Hradec Králové je zřizovatelem 17 základních škol, 11 samostatných mateřských škol, dvou základních uměleckých škol a jednoho domu dětí a mládeže. V současnosti také zajištuje výkon státní správy ve školství prostřednictvím odboru školství pro dalších 47 školských subjektů. Zřizované školy působí ve více než 60 objektech rozmístěných na celém území města. Tyto budovy se liší svým typem, uspořádáním, ale i stářím. Na výchově a vzdělávání cca 10 800 žáků a dětí se podílí přibližně 700 pedagogů.
Zkvalitnění materiálně technických podmínek výuky na základních školách v Hradci Králové
Ing.
Zbyněk
Bárta,
učitel odborných maturitních předmětů na SPŠ strojní a dopravní v Děčíně V letech 1991-1998 se podílel na zavádění nového oboru vyššího studia Logistika a management - Vyšší dopravní akademie Česká Třebová. Současně působil jako externí poradce a konzultant pro oblast managementu a logistiky, optimalizace zásob a strategie nákupu. Od roku 1997 pracoval v několika soukromých ICT firmách jako konzultant, analytik a obchodní ředitel. Šest let byl metodikem a lektorem NIDV, tři roky inspektorem ČŠI. Zároveň působil jako lektor finanční a ekonomické gramotnosti, prezentačních dovedností, produktů MS Office a jejich využití v matematice, statistice a při řešení manažerských úloh. Je autorem knih
Finanční gramotnost: Výpočty v Excelu
(Wolters Kluwer, a.s.) a
Základy statistiky pro obchodní akademie
(EDUKO nakladatelství, s. r. o.).Financování škol a školských zařízení probíhá ve dvou rovinách (platy, provoz). Prostředky na platy (pedagogických i nepedagogických pracovníků) jsou přidělovány školám prostřednictvím krajských úřadů normativně na jednoho žáka. Další finanční prostředky, které školám přiděluje jejich zřizovatel, jsou použity na zabezpečení vlastního provozu jednotlivých škol. Pro zřizovatele státních škol je zdrojem zmiňovaných finančních prostředků tzv. rozpočtové určení daní (RUD neboli přidělené prostředky procentem ze státního rozpočtu). V posledních letech došlo k určitému nárůstu této částky, což dokládá následující tabulka.
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I Rok I Objem prostředků plynoucích za žákem z RUD (Kč) I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2015 I 8 200 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2016 I 8 800 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2017 I 9 500 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2018 I 13 700 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2019 I 14 500 1) I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
1) Předpoklad.
Zdroj: MFCR (https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/uzemni-rozpocty/prijmy-kraju-a-obci/financovani-materskych-a-zakladnich-skol/2015/informace-o-vysi-objemu-prostredku-plyno-20529)
Z dlouhodobého pohledu jsou však prostředky na zajištění provozu škol a školských zařízení nedostačující, tedy neposkytují zřizovatelům odpovídající finanční částku pro potřebný rozvoj škol, větší údržbu budov a rozsáhlejší rekonstrukce (obměnu interiérů, ICT techniky, stavební úpravy atd.).
V minulých letech byly na hradeckých ZŠ a MŠ prováděny v několika případech úpravy rozsáhlejšího charakteru zaměřené především na exteriéry škol, plášť budov, zateplení a výměnu oken. Vnitřní zařízení, interiéry a obměna ICT byly hrazeny z provozních prostředků v omezeném (minimálním) rozsahu tak, jak to jednotlivým ředitelům škol umožnoval aktuální rozpočet. Kupříkladu dílny a jejich zařízení a vybavení bylo většinou zastaralé a poplatné době, kdy tyto učebny vznikaly. Obdobná, tedy nevyhovující situace byla také v oblasti vybavení škol ICT (upgrade HW a SW).
Z tohoto důvodu zřizovatelé permanentně hledají další finanční prostředky. Jednou z možností je cílené a intenzivní využívání dotačních titulů EU formou integrované územní investice.
Integrované územní investice (ITI, Integrated Territorial Investments) jsou důležité nástroje pro čerpání finančních prostředků ze strukturálních a investičních fondů. Výše uvedené investice jsou určeny především pro metropolitní oblasti a sídelní aglomerace s počtem obyvatel nad 300 000. Z tohoto důvodu byly v rámci České republiky definovány celkem tři metropolitní a čtyři sídelní aglomerace.
Právě prostřednictvím sídelní aglomerace hradecko-pardubické se začal v roce 2017 realizovat projekt modernizace 17 škol zřizovaných městem Hradec Králové. Jeho hlavním cílem bylo zvýšit úroveň materiálních podmínek výuky prostřednictvím nově zřízených nebo zmodernizovaných odborných učeben včetně potřebného zázemí. Současně s tím se řešila také bezbariérovost všech škol.
Projekt byl pro svoji rozsáhlost (celkem 17 základních škol) rozdělen do dvou částí:
-
I. etapa - 11 škol - plánovaný objem financí 99 mil. Kč;
-
II. etapa - 6 škol - plánovaný objem financí 110 mil. Kč.
Projektová příprava byla zahájena v průběhu roku 2017 a kulminovala na přelomu školního roku 2017/2018. Její nedílnou a podstatnou součástí byla podrobná analýza jednotlivých potřeb škol, která přesně definovala jejich požadavky a následně celkové nároky na vlastní realizaci. Ředitelé zapojených škol tak měli jedinečnou možnost připravit doplnění a zkvalitnění materiálně technických podmínek pro výuku žáků a rozšířit vhodné prostory pro výuku odborných předmětů (fyzika, chemie, přírodopis, ICT) i vybudovat učebny pro praktickou výuku (dřevo, kov).
Projekt jako celek se skládal z několika dílčích částí, které zahrnovaly nejenom prostorové stavební úpravy, ale i dodávky a instalace pomůcek a zařízení (například dotykových tabulí, informační a komunikační techniky).
Modernizací prošly především učebny a laboratoře fyziky, chemie, přírodopisu, matematiky a počítačové učebny. Specializované dílny se zaměřením na kov, dřevo a keramiku (kovodílny, dřevodílny a keramické dílny) byly vybaveny novým nářadím a moderními pomůckami a zařízeny tak, aby odpovídaly současným trendům.
Celkovou přeměnou prošlo také zastaralé a již nevyhovující zázemí zmiňovaných specializovaných učeben, jehož součástí jsou přípravny, kabinety a sklady. Pořízený nábytek, IT zařízení i další vybavení učeben splňuje požadavky na moderní způsob výuky.
Ve většině škol bylo pořízeno i zcela nové tabletové vybavení umožňující v praxi uplatnit model mobilním počítačem podporované výuky. Školy tak budou moci lépe využívat nové vzdělávací programy reagující na současné trendy a technologie v praxi. Významnou složku projektu tvořily pomůcky a prostředky pro bezbariérový přístup do škol (výtah nebo plošina, popřípadě schodolez). Vlastní realizace tohoto ve všech směrech náročného projektu probíhala v časovém rozsahu dvou měsíců (období hlavních prázdnin), a to tak, aby byla co nejméně narušena výuka na jednotlivých školách.


Ani tomuto projektu se nevyhnuly určité problémy, které souvisely především s koncentrací většiny prací do dvou prázdninových měsíců, a právě z tohoto důvodu byly stavební úpravy a učebny s potřebným vybavením předány školám postupně během měsíce září 2018.
Zmiňovaný projekt je unikátní a jedinečný tím, že došlo k minimálnímu narušení provozu a chodu škol. Významný podíl na uvedeném stavu mají nejen ředitelé a širší management zúčastněných škol, ale i odborní pracovníci Magistrátu města Hradec Králové.
Ve školním roce 2018/2019 bude projekt pokračovat druhou etapou, která se týká zbývajících škol (celkem šesti), kde se uskuteční rozsáhlejší stavební úpravy.



