Učit se z chyb může být největší chybou

Vydáno:

Existují dva typy nadřízených. Jedni se snaží rozvíjet lidi tím, že si všímají věcí, které udělali špatně. Věří, že to je nejlepší způsob, jak zlepšit jejich výkonnost. Druzí preferují povzbuzování – zaměstnance chválí za věci, které udělali správně, a nikdy nepromarní příležitost, aby je ocenili. Který způsob rozvoje zaměstnanců je efektivnější? Nový výzkum nabízí odpověď.

Učit se z chyb může být největší chybou
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
ředitel základní školy Wonderland Academy
Chybami se člověk učí
V době hospodářské krize přišla společnost IBM o významnou státní zakázku. Když odpovědný zaměstnanec přinesl den na to v obálce svoji rezignaci, reagoval údajně výkonný ředitel a zakladatel firmy Thomas Watson slovy: „Proč bych vás měl propustit, když jsem právě investoval do vašeho vzdělání milion dolarů?“1)
Naše společnost pohlíží na chybu jako na zdroj učení. Řada výzkumů lidského chování skutečně prokázala, že reakce člověka – psychologická, emoční, kognitivní – je silnější na negativní než na pozitivní podněty a více stimuluje učení. Negativní podněty například přitahují více pozornosti a vedou k intenzivnějšímu zpracování informací než pozitivní. A v důsledku toho se lidé více soustředí na neúspěch, spíše si zapamatují svoji chybu a tím z nezdarů získávají více zkušeností.
Výzkumníci Kornell, Hays a Bjork ve svém článku Getting It Wrong: