Učit se z chyb může být největší chybou

Vydáno:

Existují dva typy nadřízených. Jedni se snaží rozvíjet lidi tím, že si všímají věcí, které udělali špatně. Věří, že to je nejlepší způsob, jak zlepšit jejich výkonnost. Druzí preferují povzbuzování – zaměstnance chválí za věci, které udělali správně, a nikdy nepromarní příležitost, aby je ocenili. Který způsob rozvoje zaměstnanců je efektivnější? Nový výzkum nabízí odpověď.

Učit se z chyb může být největší chybou
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
ředitel základní školy Wonderland Academy
Chybami se člověk učí
V době hospodářské krize přišla společnost IBM o významnou státní zakázku. Když odpovědný zaměstnanec přinesl den na to v obálce svoji rezignaci, reagoval údajně výkonný ředitel a zakladatel firmy Thomas Watson slovy: „Proč bych vás měl propustit, když jsem právě investoval do vašeho vzdělání milion dolarů?“1)
Naše společnost pohlíží na chybu jako na zdroj učení. Řada výzkumů lidského chování skutečně prokázala, že reakce člověka – psychologická, emoční, kognitivní – je silnější na negativní než na pozitivní podněty a více stimuluje učení. Negativní podněty například přitahují více pozornosti a vedou k intenzivnějšímu zpracování informací než pozitivní. A v důsledku toho se lidé více soustředí na neúspěch, spíše si zapamatují svoji chybu a tím z nezdarů získávají více zkušeností.
Výzkumníci Kornell, Hays a Bjork ve svém článku Getting It Wrong:

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon