Týmové učení aneb Táhnout za jeden provaz...

Vydáno:

Velmi efektivní strategií výuky se v dnešní době plné různorodých technik vyučování stává kolegium („team teaching“), na kterém se společně podílí několik učitelů s rozdílnou aprobací. Jedním z přístupů je volba tématu, jemuž jsou věnovány hodiny vybraných předmětů během jednoho týdne (obsahuje prvky projektového vyučování, kdy kolegium učitelů naplánuje originální týdenní projekt). Odlišným pojetím je týmová spolupráce pedagogů přímo ve vyučovací hodině - tento způsob umožňuje nazírat na konkrétní téma z více úhlů pohledu a propojit učivo napříč několika předměty zároveň.

Týmové učení aneb Táhnout za jeden provaz...
Mgr.
Michal
Staněk
 
učitel zeměpisu a OSV; ZŠ Bohumila Hrabala
Podmínkou je samozřejmě náležitá
příprava všech zúčastněných
(nadšení pro tento způsob spolupráce na dané škole nesmí chybět) a
dobře vybraný tematický celek
(svým obsahem musí zasahovat do více předmětů). Každý učitel má svůj
vyučovací styl
(pojetí výuky, pedagogické dovednosti a zkušenosti), čímž výuka získá pestrost a atraktivitu.
Team teaching v sobě zahrnuje podstatné
množství nových trendů ve výuce na českých školách:
 
žáci samostatně nakládají se získanými informacemi, uplatňují tvůrčí přístup k učivu a mohou se rozhodovat pro různá stanoviska ke zvolenému tématu;
 
učitelé zde nemají dominantní postavení, výuka je založena na názorové pluralitě, převažující dialog mezi účastníky se mění v diskuzní prostředí;
 
činnosti v hodině se neorientují pouze na zvládnutí učiva, ale též na rozvoj schopností, dovedností, návyků, postojů a na schopnosti obhájit svůj názorový přístup;
 
sebehodnocení vede žáky k hodnocení vlastní činnosti a rozvíjí jejich kreativitu, zpětná vazba pomáhá učitelům v plánování a vyvarování se případných chyb;
 
učitelé by měli ovládat všechny tyto metody jako profesionálové.
Z vlastní zkušenosti tak vím, že žáci mohli v průběhu pětačtyřiceti minut prožít symbolickou plavbu s Bedřichem Smetanou po Vltavě, při níž se seznámili s osobností tohoto významného skladatele a jeho dílem (hudební výchova), na mapě prozkoumali povodí naší nejdelší české řeky (zeměpis) a v neposlední řadě výtvarně vyjádřili své pocity z poslechu samotné skladby (výtvarná výchova). Žáci pozitivně vnímali možnost být během jediné vyučovací hodiny v několika předmětech zároveň, což přispělo k systematizaci probíraného učiva.
Dále jsme pro žáky 9. ročníku na naší škole připravili speciální
diskuzní fórum s prvky týmového učení
pod názvem „Změny klimatu aneb Hra s grafy a čísly“. Toto ústřední téma nám umožnilo
propojit přírodovědné předměty se společenskovědními
(zeměpis, přírodopis, matematika, ekologická a environmentální výchova, osobnostní a sociální výchova) a současně použít metody efektivního učení i základní kreativní postupy (myšlenkové mapováníkauzality celé problematiky, tedy příčin a následků změn klimatu). Prezentované skupinové postery lze následně využít např. k výzdobě školy.
Týmové hodiny dle mého názoru není obtížné připravovat. Pokud se metoda ve škole zaběhne, podobně jako u nás, potom každý ví, co od svých kolegů může očekávat, a příprava jde od ruky. Výuku jsme koncipovali s využitím rozmanité škály vyučovacích forem od motivačního úvodu přes interaktivní cvičení a volné psaní až po skupinové práce. Jako problém se většinou ukázal
nedostatek času
– řešením pro příště může být například větší časová
dotace (vyučovací blok alespoň dvou hodin).
Nejde pouze o inovaci ve vyučování, ale i posílení vztahů mezi pedagogy a žáky (samozřejmě také pedagogy navzájem), čímž se výrazně zlepšuje učební klima na škole. Týmová výuka dovoluje využívat a
prohlubovat specializaci pedagogického sboru
(evaluace a proces dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků).
Z
organizačního hlediska
je uvedená koncepce týmového učení náročnější na
koordinaci rozvrhů
jednotlivých učitelů a tříd (někteří učitelé musí být ochotni „obětovat“ svou volnou hodinu pro možnou realizaci kolegia). Školní vzdělávací program každé školy jistě nabízí dostatek námětů vhodných k takovému zpracování (viz průřezová témata ŠVP) – potom už záleží jen na kooperaci učitelského týmu. Určitě tedy stojí za to společně investovat čas a úsilí, které se zúročí v hodině netradiční a zajímavé pro žáky i učitele.
Má „týmová kolegyně“ ze svého pohledu uvádí:
„V týmové výuce je důležitá zainteresovanost samotných učitelů vyučovat touto moderní metodou, aby došlo k účinnému předávání informací žákům, které jsou propojené ve více předmětech. Pro objasnění z hlediska organizace výuky jeden vyučující podle rozvrhu vyučuje daný předmět, ale druhý musí být v dané vyučovací hodině disponibilní. To může být problémem v některých školách z hlediska financování.
Vyučující by měli znát předem styl výuky svých kolegů, aby hodina mohla probíhat ve stanoveném řádu, vzájemné spolupráci, důvěře, respektu a prožitku ze stejného cíle, a ne v souboji převyšovat jeden druhého. Je vhodné vybrat si zajímavé téma a rozdělit si práci podle svých zájmů, schopností a časového harmonogramu. I kázeňsky tato výuka působí pozitivně, protože v učebně v jedné vyučovací jednotce jsou dva vyučující, kteří mohou ovlivňovat chování žáků. Díky této metodě je možné se i více věnovat individuálním vzdělávacím potřebám žáků, protože výuku může vést v daném okamžiku jeden z vyučujících a druhý může individuálně přistupovat k jednotlivým potřebám žáků.
Protože se v týmové výuce jedná o učivo z více předmětů, je třeba si ho pečlivě připravit do bloku 45 minut a příliš nezacházet do podrobností, na které je více času v běžné výuce. Na závěr hodiny by měli vyučující společně hodnotit s žáky úroveň dosažených výsledků.
Dosavadní zkušenosti ukazují, že je tato výuka pro žáky velmi zajímavá. Žáci během ní zjišťují, že veškeré poznatky z jednotlivých předmětů jsou vždy vzájemně propojené, a mohou si tak lépe učivo zapamatovat.“
(Mgr. Jaroslava Nováková)
Na závěr cituji slova paní ředitelky, která o přínosech této vyučovací techniky soudí:
„Od mnoha ředitelů často slyším, že iniciativa učitelů pro to udělat něco navíc se zvolna vytrácí. Není neobvyklé dozvědět se, že ‘... za ty peníze po nich nikdo nemůže chtít nic navíc.’ Prostě nechuť se všemi negativními ‘n’. A pak najednou zjistíte, že ve vaší vlastní škole se na peníze až tak nehledí a že učitel ve své ‘volné’ hodině jde společně s kolegou učit jeho žáky. Metoda týmového učení je skvělá, moderní a přínosná, ale přístup a nadšení učitelů je ještě víc. Díky za to!“
(Mgr. Irena Lhotková, Ph.D.)

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz