Strategický plán rozvoje gramotnosti v oblasti sociálních médií podle EUN

Vydáno:

V současnosti se velmi často mluví o mobilech ve školách. Jsem si skoro jistý, že téměř nikdo z odpůrců technologií (tzv. technopesimistů) by nic nenamítal, budu-li tvrdit, že finálním cílem výchovy má být schopnost používat technologie ke svému maximálnímu prospěchu. Názory se začnou významně odlišovat, teprve když začneme diskutovat, jak by měla tato výchova vypadat a kdo je za ni zodpovědný. Hodně učitelů (a ředitelů) je pravděpodobně v případě mobilů přesvědčeno, že jde o záležitost rodiny. To je samozřejmě do značné míry pravda. Je však otázkou, komu se pak podaří dospět až k maximu svých schopností.

Strategický plán rozvoje gramotnosti v oblasti sociálních médií podle EUN
Ing.
Bořivoj
Brdička
Ph.D.
odborník a vizionář v oblasti využití informačních a komunikačních technologií ve výuce, zakladatel a šéfredaktor portálu Učitelský spomocník pro využití moderních technologií ve výuce
Možná že někdo bude souhlasit i s názorem, že k technologické výchově by škola nějakým způsobem přispět měla. Většina učitelů si ale hned řekne, že se jich taková výchova netýká, že ji mají na starost informatici (se dvěma hodinami na celých devět ročníků ZŠ). To je evidentní nesmysl. Všichni tak nějak tušíme, že se technologická výchova týká nás všech. S digitálními přístroji pracujeme všichni a pořád, ovlivňují náš život (well-being), umožnují přístup k informacím a ke komunikaci s lidmi. Schopnost ovládat je nachází uplatnění skoro ve všech oborech lidské činnosti, tedy přeneseně též v celé školní výuce napříč předměty. Potřebné schopnosti učitelů jsou popsány např. v Evropském rámci digitálních kompetencí pedagogů (DigCompEdu1)).
Potíž spočívá v tom, že zatím přesně nevíme, jak na to. Neumíme ve školách vytvořit prostředí, v němž se přístroje využívají smysluplně a ku prospěchu žáků. Zákaz jejich použití je v tomto smyslu jen přiznáním porážky a neschopnosti. Ve skutečnosti nám navíc nejde jen o to, co žáci se svými přístroji dělají ve škole, ale i mimo ni.
Je zřejmé, že se nemůžeme obejít bez nějakého návodu, jak postupovat. V této věci nám na pomoc přispěchal European Schoolnet2) (EUN), který ve své Academ